Musorujsag
Élő Eredmények

F1-es szigorítások: idén tilos lesz a 2022-es autókon dolgozni

F1-es szigorítások: idén tilos lesz a 2022-es autókon dolgozni

Auto Motor und Sport
Már a világjárvány okozta gazdasági nehézségekre készül elő a Forma–1. Nemcsak a 2020-as vázak fejlesztését fagyasztják be, a 2022-es új autókon is megtiltják a munkát jövő februárig.

A csapatok a múlt héten egyeztek meg arról, hogy 2021-ben nem az F1 által tervezett új autókkal, hanem az idei gépek továbbfejlesztett változataival versenyeznek. Azt már a bejelentésükben közölték, hogy a idei masinák vázát homologizálják, ám arról még nem született döntés, hogy pontosan milyen további részegységeket tartanak meg a jelenlegi formában. Az Auto Motor und Sport szerint a váltókhoz, a kerékagyakhoz és a felfüggesztésekhez, de adott esetben talán még a hűtőkhöz is tilos lesz majd hozzányúlni, miközben várhatóan a 2020-as év végeztével az erőforrások fejlesztését is leállítják.

A szaklap szerint emellett vita folyik egyes további részegységek fejlesztésének befagyasztásáról is. A Red Bull szeretné elérni, hogy minél több alkatrész a fejlesztési tilalom alá kerüljön, miközben a Ferrari és a McLaren amellett érvel, hogy minél nagyobb szabadságot hagyjanak a mérnököknek. Egy biztosnak tűnik: az aerodinamikai fejlesztéseket nem tervezik korlátozni, így a 2021-es rajtrácsra felsorakozó autók külsőre a korlátozások ellenére eltérhetnek majd a 2020-asoktól, aki pedig nem végzett elég jó munkát e téren idén, még javíthat. Egyes szakértők szerint akár lehet is jelentős változás, mivel egyre többen látják úgy, hogy a korábban csak a Mercedes és a McLaren által használt karcsúbb orrkúpokban hosszabb távon nagyobb fejlesztési potenciál van. A Racing Point és a Renault már idén irányt váltott e téren – a többieknek pedig 2021-ben lehet még lehetőségük ugyanerre.

Az autók jelentős részének befagyasztására anyagi okokból van szükség. Idén várhatóan mindenképpen kevesebb versenyt rendeznek, mint tervezték, így jelentősen csökkenni fog a sportág jogdíjakból és szponzorációból származó bevétele. Ezzel a csapatok is kevesebb pénzhez jutnak, ráadásul amíg nem versenyeznek, addig a saját szponzoraik sem fizetnek nekik.

Fotó: XPB

E probléma miatt volt elkerülhetetlen a 2021-re tervezett szabályreform 2022-re való elhalasztása. Az idei évet többen minden idők legdrágább szezonjának jósolták, mivel a 2020-as autó fejlesztésével párhuzamosan már a 2021-es projektbe is belevágtak. Az új autók érkezésének késleltetése önmagában persze nem fogná vissza a költekezést, éppen ezért a résztvevők további korlátozásról állapodtak meg: 2021 februárjáig senki sem tesztelhet új autómodelleket a szélcsatornában. Mindez azt jelenti, hogy nemcsak az új autók érkezése, de az azokon való munka is csúszik egy évet.

Amikor pedig újra kezdetét veszi, már hatályban lesz a költségvetési plafon, vagyis a 2022-es masinákra nem lehet majd vég nélkül szórni a pénzt, mint ahogyan az a 2021-es megújulás esetében előzetesen még lehetséges volt.

Egyesek eközben máris pedzegetik, a mostani remek lehetőség arra, hogy a költségvetési limitet is lejjebb vigyék az eredetileg meghatározott 175 millió dollárról. „Ez egy történelmi lehetőség arra, hogy a régi Mosley-terv szerint alakítsák a költségplafont” – állapította meg Christian Danner, a német RTL szakkommentátora, utalva a korábbi FIA-elnök, Max Mosley 2009-es terveire, melyekbe végül a csapatok bele is buktatták őt.

Borítókép: A 2021-es F1-es autókoncepció (Fotó: F1)

További tartalmak