Engedélyt kapott a többiektől az autója módosítására a McLaren

Engedélyt kapott az autója átalakítására a mezőnyből 2021-ben egyedüliként motorbeszállítót váltó McLaren – erősítették meg az istálló vezetői.

McLaren (Fotó: XPB)
Miután elhagyta a Hondát, a McLaren három szezonra írta alá motorpartneri megállapodását a Renault-val. Szerződésük időtartamát tudatosan a szabályváltozásokhoz igazították: eredetileg 2021-re tervezte a nagy megújulását a Forma–1, ezért Woking csak a mostani korszak végéig kötelezte el magát francia beszállítója mellett.

A koronavírus azóta átírta a menetrendet. A csapatok a múlt héten arról állapodtak meg, hogy a gazdasági bizonytalanság miatt inkább 2022-re halasztják a teljesen új autók érkezését. A McLaren ugyanakkor már a múlt hétvégén megerősítette, ettől függetlenül kitartanak eredeti tervük mellett, vagyis annak ellenére a Mercedes erőforrására váltanak 2021-től, hogy új autót nem építhetnek, s a mostani alapjaira épülővel kell folytatniuk jövőre.

A motorváltás megkönnyítésére évekkel ezelőtt egy külön technikai szabályt vezetett be az FIA, s előírta, hogy valamennyi motorgyártónak ugyanúgy kell kialakítania erőforrása rögzítési pontjait. A hajtóegységek felépítése között ettől függetlenül jelentős különbségek vannak, ami elkerülhetetlenné teszi, hogy a McLaren átalakításokat végezzen masináján. Andreas Seidl csapatfőnök viszont előrebocsátotta, engedélyt kaptak a riválisaiktól arra, hogy végrehajtsák a szükséges módosításokat autójukon. Erre azért volt szükség, mert a következő évre befagyasztják a váz és több részegység fejlesztését, vagyis a gépeken főként csak aerodinamikai javításokat lehet majd végrehajtani.

„Mi is támogatjuk a szabályváltozások elhalasztását, és komoly szerepet vállaltunk az erről folyó diskurzusban. Szerintünk ez meghatározó a csapatok anyagi biztonságának védelme szempontjából, ahogy az esélyegyenlőség szempontjából is az. Ez a döntés ráadásul nem lesz hatással arra, hogy 2021-től Mercedes-motorra váltunk. Megengedték nekünk, hogy elvégezzük a szükséges változtatásokat az autónkon, hogy alkalmazkodni tudjunk ehhez” – erősítette meg a német szakember.



A motorváltásnak mindenekelőtt a hűtőrendszer kialakítására és az úgynevezett „csomagolásra”, vagyis a borítás alatt megbújó alkatrészek elrendezésére lehet hatása. A Renault és a Mercedes erőforrásának elrendezése között vannak jelentős különbségek. Az egyik ilyen, hogy a Renault jellemzően a motor fölé helyezi el a hűtéshez szükséges egységeinek jelentős részét. Ezzel náluk a versenyző feje fölötti légbeömlő válik hangsúlyossá, miközben az oldaldobozokat így szűkebbre szabhatják.

A Mercedesnél ezzel szemben a gyári csapat és a Racing Point is inkább oldalra pakol bizonyos elemeket, vagyis náluk az oldaldobozok „teltebbek”. A Williams példája ugyanakkor bizonyítja, hogy a karcsú kocsitest kialakítása is megoldható, így nem kizárt, hogy a McLarennek az új motor ellenére nem kell majd gyökeresen megváltoztatnia a jelenlegi aerodinamikai filozófiáját.

Noha a szabályreformok csúszása nem jön jól a McLarennek, Seidl szerint elkerülhetetlen lépés volt. „Mi már a kezdetektől az egyik fő támogatói vagyunk az új technikai és sportszabályzatnak, mivel lehetőséget kínálnak egy új, izgalmas F1-es korszak kezdetére. Eközben most a sportág nem menekülhet a kihívások elől, és ahogy az új szabályok bevezetésénél is cél volt, hogy hosszabb távon egészségesebbé tegyük az F1-et, úgy a mostani halasztásnak is ez az indoka.”