Ha nem vigyáz, csapatokat veszíthet el az F1 a világjárvány miatt

A 2008-as világválsághoz hasonló hatásai lehetnek a koroanvírus világjárványnak a Forma–1-re az Alfa Romeo csapatfőnöke szerint, ha a sportág nem fog most össze, és nem kezeli jól a helyzetet.

Kimi Räikkönen (Fotó: XPB)
Megállt az élet a Forma–1-ben, az év feléig szinte biztosan nem indulhat útjára a 2020-as bajnokság. A csapatok többsége jelenleg kötelező gyárleállását tölti, a sorozat vezetői pedig a versenynaptár teljes újratervezésével foglalatoskodnak, ami nem egyszerű, hiszen mozgó célponttal van dolguk. A helyzet fájónak ígérkezik anyagi szempontból. A sportág bevétele a futamok törlése miatt várhatóan jelentősen csökkenni fog idén, a tévés közvetítések és a szponzormegjelenések hiánya pedig több résztvevőt is nehéz helyzetbe hozhat.

Első lépésként a mezőny tagjai máris meghoztak pár fontos döntést. A múlt héten arról állapodtak meg, hogy a következő évre is átviszik a 2020-as autókat, jelentősen korlátozzák a fejlesztési lehetőségeket, a rendkívül költséges 2021-es szabályreformokat pedig egy évvel később, 2022-ben vezetik be, ráadásul az arra való felkészülést az előzetes tervekkel ellentétben már a költségvetési plafon alá szorítják.

Az F1 újra spórolni kényszerül, mégpedig nagyon sürgősen. A helyzet Férdéric Vasseur szerint akár olyan súlyossá is válhat, mint a 2008-as gazdasági világválság idején, melynek hatására egy éven belül négy nagy gyártó is hátat fordított a Forma–1-nek, részlegesen (Renault) vagy teljesen (Honda, Toyota, BMW). Az Alfa Romeo csapatfőnöke attól tart, egyes gárdák elvesztésének lehetősége most fenyeget – már csak ezért is kell nagyon körültekintőnek lennie a királykategóriának a jelenlegi helyzetben.

Frédéric Vasseur (Fotó: XPB)



„Ez a legnagyobb válság, amivel az F1-nek az utóbbi években szembe kellett  néznie, legalábbis azóta, amióta én követem az F1-et. Ez a válság máris elhalasztotta a fél szezonunkat, és ilyesmire még sosem volt példa. Gazdasági szempontból nagyon keményen fogja érinteni a csapatokat. Voltak már bizonyos válságok a múltban is, például a 2008-as gazdasági válság, amikor három-négy gyártó szállt ki az F1-ből egyszerre. Lehet, hogy idén hasonlót látunk majd. Lehetséges, hogy egyes csapatok kiszállnak, mert futamokat kell törölni, és nem kapjuk meg a tévés bevételeket. Szóval muszáj megoldásokat találnunk” – fogalmazott a Canal Plus francia csatornának adott interjúban.

Miközben az F1 résztvevői híresek arról, hogy semmiben sem képesek egyetérteni vagy közös álláspontot képviselni, s ez lomhává teszi a döntéshozatali folyamatukat, Vasseur szerint a múlt heti gyors és határozott döntéseik azt sugallják, hogy a bajban még az eltérő érdekcsoportok is össze képesek fogni a nagyobb jóért, főleg, ha a létük a tét. „Mindenkiben tudatosulnia kell, hogy egy hajóban evezünk. Vannak, akik a fedélzeten vannak, mások lent eveznek, de ha csak az egyik is kiesik, nem fog működni a dolog. A kisebb és nagyobb csapatok nem mindig értettek egyet, de most változás van, hiszen szinte egyhangúan értettünk egyet a múlt héten a változtatások témájában, és mindenki a fedélzeten volt.”

„Bizonyos döntéseket képtelenek voltunk meghozni három hónap alatt, míg most nyilvánvaló volt, hogy meglépjük őket. A döntések szempontjából mindenképpen jó, hogy már nem kell három hónapot várnunk. Azonnal döntenünk kell, különben lesznek csapatok, akik nem élik ezt túl. Ez a mostani rendszer valósága.”

Frédéric Vasseur, Zak Brown, Günther Steiner és Franz Tost (Fotó: XPB)



Vasseur emellett józanság fontosságára is felhívta a figyelmet. Miközben őt is bosszantja, hogy júniusig nem áll módjukban versenyezni, szerinte panaszra nem lehet okuk, az F1-nek most megértőnek kell lennie. „Nem magunkkal kell foglalkoznunk, nem mi vagyunk a világ közepe. Nem állítom azt, hogy az F1 nem tesz semmit a társadalomért, hiszen van ennek egy technológiai oldala, de ettől még nem vagyunk a világ közepe, és ma egyéb problémák miatt kell aggódni. Látható, milyen károkat okoz ez a járvány, hogy milyen problémákat vet fel, az orvosok is csak most jönnek rá, mivel állnak szemben. Ezt nézve nem nagy dolog, hogy mi maradunk a kis sarkunkban, és kicsit szerények leszünk. Nem állítom, hogy nem szabad azért dolgoznunk, hogy mielőbb elinduljunk, mindent elkövetünk ezért, de néha nem árt némi emberség.”

Szerinte már csak ezért is helyes döntés volt lefújni az Ausztrál Nagydíjat azok után, hogy a McLarennél volt egy fertőzéses eset, ami miatt 15 emberüket karanténba kellett helyezni. A francia elmondta, látott olyan szerelőket Melbourne-ben, akik sírtak a futam lefújása miatt, mert a versenyzés az ő életük. Ugyanakkor fontosnak tartja, hogy az F1 képes legyen most megfelelő énképet alkotni. „Tudnod kell, hová helyezd magad a történések vetületében. Van egy minimálisan elvárható szintje a tiszteletnek. Amikor emberek betegszenek le, és súlyosan érinti őket a járvány, talán nincs itt az ideje annak, hogy autókkal száguldozzunk körbe-körbe. Észben kell tartanunk, hogy eljön még az idő, amikor visszatérhetünk és műsorral szolgálhatunk. Ez így lesz. De addig is higgadtnak kell maradnunk, és kell lennie bennünk némi jóérzésnek” – hangzott a tanácsa az egész F1-es közösség számára.