Ecclestone: Az FIA a Ferrari-ügy nyilvánosságra hozásával szúrta el

Nem a Ferrarival kötött titkos megállapodás, hanem annak nyilvánosságra hozatala volt az FIA legnagyobb hibája, véli az F1 korábbi vezére.

Bernie Ecclestone (Fotó: XPB)
A világjárvány miatt egyelőre jegelték az ellenfelek a Ferrari motorügyével kapcsolatban indított támadásukat. Mint ismert, hét csapat hivatalosan kifogásolta, hogy az FIA egy titkos megállapodással lezárta a Scuderia tavalyi motorja szabályosságának vizsgálatát, miközben azt a szövetség is elismerte, hogy nem volt minden rendben a hajtóegységgel. Az ügyön felháborodók mindenekelőtt azt tartják visszásnak, hogy a szabályok betartatására hivatott szövetség háttérmegállapodásokat köthet egy-egy résztvevővel, hiszen ebben benne van annak lehetősége is, hogy egyszerűen eltussolnak eseteket, amikért akár súlyos büntetés is járhatna, ha nyílt lapokkal játszanának.

Az F1-et évtizedeken át irányító Bernie Ecclestone úgy véli, az egész veszekedésnek elejét lehetett volna venni azzal, ha az FIA be sem jelenti, hogy egyezséget kötött a Ferrarival. „Szerintem nem kellett volna azt tennie az FIA-nak, amit tett. Kiadtak egy közleményt, melyben azt mondták, megállapodtak a Ferrarival. Mit jelent ez? Egy megállapodást, de miről? Lehet, hogy a szabályok keretén belül voltak, ők mégis úgy érezték, nem kéne engedni ezt, ezért betiltották a megoldásukat a jövőre nézve. Máskülönben én nem tudom megérteni, milyen egyezséget lehet még kötni” – ecsetelte az Autocarnak, hozzátéve: „Lehet úgy is megállapodást kötni, hogy azt mondod: nos, egyértelműen csaltál, ez száz százalék, de nem sokat tehetünk, mivel már megtörtént, ezért pénzbírságot adunk.”

Egyes riválisok úgy vélik, amennyiben a Ferrari ténylegesen szabálytalanul használta az erőforrását, és trükközött az üzemanyag-átfolyási sebességgel, úgy utólag ki lehetne zárni a konstruktőri bajnokságból. Ilyesmire 2007-ben volt már példa, akkor a McLarent zárták ki a kémügy miatt. Ecclestone akkor a wokingiak szigorú büntetése mellett volt, és azóta is helyesnek véli a kiszabott 100 millió dolláros bírságot is. „Mi más lehetőség volt akkor? Az FIA akkori elnöke, Max Mosley ki akarta őket dobni a bajnokságból. Én azt mondtam, két évre is kizárhatják őket, legalábbis ez volt az első gondolatuk. Kettő vagy több évről volt szó. De ez nem lett volna járható út, ezért büntették végül őket pénzbírsággal” – magyarázta a brit, hozzátéve, szerinte ez a büntetés remekül bevált aztán.