Red Bull: A koronavírussal sem úszhatja meg a Ferrari és az FIA

Hiába van most fontosabb problémája is az F1-nek, a Red Bull tanácsadója jelezte, nem hagyják, hogy a Ferrari és az FIA ennyivel megússza a motorügyben kötött titkos megállapodását.

Sebastian Vettel (GER), Scuderia Ferrari and Alexander Albon (THA), Red Bull Racing 17.11.2019. Formula 1 World Championship, Rd 20, Brazilian Grand Prix, Sao Paulo, Brazil, Race Day. - www.xpbimages.com, EMail: requests@xpbimages.com © Copyright: Charniaux / XPB Images
Az Ausztrál Nagydíjjal együtt az első nyílt „szembesítés” is elmaradt Melbourne-ben. A végül lefújt hétvége pénteki napjának csapatfőnöki sajtótájékoztatójára többek között Mattia Binotto, a Ferrari első embere is hivatalos lett volna. Ez kínálkozott az első lehetőségnek arra, hogy szemtől szemben kérdezzék őt gárdájának téli motorügyéről, hiszen az FIA a téli tesztidőszak utolsó napjának legvégén jelentette csak be, hogy egy egyezséggel zárta le a tavalyi szabálytalannak sejtett Ferrari-erőforrás vizsgálatát.

A hét nem Ferrari-motort használó istálló az ügy kipattanása után előbb egy nyílt, majd egy bizalmas levélben követelt magyarázatot az FIA és az F1 elnökétől arra, hogyan lehetett egy gyanút keltő megállapodást kötni egy ilyen ügyben. Jean Todt és Chase Carey visszautasította azon vádakat, hogy a sorozat szabályozója el akart tussolni egy kényes ügyet. Válaszlevelük viszont nem elégítette ki a panaszkodókat.

A hetek azóta hatan lettek, az egész összefogást kezdeményező Mercedes a felsővezetők közötti háttéregyezség miatt végül meghátrált, és miután azóta a sportág figyelmét a koronavírus világjárvány miatt előállt rendkívüli helyzet kötötte le, a Ferrari-ügy nyugvópontra jutott.

Legalábbis látszólag. Helmut Marko tudniillik jelezte, ez csak egy átmeneti békeszünet, nem végleges fegyverletétel. „Jelen pillanatban sajnos más dolgokkal kell foglalkoznunk. Ez viszont nem jelenti azt, hogy nem fogjuk továbbvinni az FIA és a Ferrari ügyét, ha majd újra normalizálódik a helyzet” – mondta a Red Bull tanácsadója az F1 Insidernek.

Fotó: XPB



Hangsúlyozta, ők a Mercedesszel ellentétben nem változtattak véleményt, és továbbra is visszásnak, fölháborítónak érzik, hogy az FIA és a Ferrari a többiek háta mögött egyezkedett. „A koronavírus miatti válság most háttérbe szorította ezt a megállapodást, amit mi még mindig botrányosnak tartunk. Semmiképpen sem szeretnénk károsítani a Ferrarit vagy az FIA-t, de továbbra is hiánytalan magyarázatot várunk arra, hogyan jutottak ehhez a különös bizalmas megállapodáshoz. Még a Mercedes nélkül is így van, akik furcsamód leugrottak a vonatról, miközben eleinte ők voltak a hangadók.”

Tekintve, hogy az FIA-t a titoktartás és a bizalmas megállapodás kapcsán is védik a saját szabályai, egyelőre kérdéses, hogy a Red Bull, a McLaren, a Renault, az Alpha Tauri, a Racing Point és a Williams valamelyest meggyengült összefogása mit léphet még ezek után. Korábban fölmerült, polgári bíróság elé vihetik az ügyet, mivel ott nagyobb eséllyel tudják bizonyítani a Ferrari esetleges szabálysértését.

A Red Bull és társai azért is szeretnék feltárni, hogy szabálytalan volt-e a Ferrari erőforrása 2019-ben, mert ha igen, abban az esetben komolyabb kártérítést követelhetnének, valamint a maranellóiak utólagos kizárását a konstruktőri bajnokságból.