Napi 1000 légzést segítő készüléket gyárt a Mercedes motorrészlege

Már megindult a lélegeztető műszerek gyártása a Forma–1-es csapatok gyáraiban. A Mercedes motorrészlege napi 1000 speciális készüléket lesz képes előállítani.

Mercedes (Fotó: XPB)
„Tisztában vagyunk azzal, hogy szerepünk van a válságkezelésben. Kötelességünk segíteni a társadalomnak, ahol tudunk” – nyilatkozta a McLaren ügyvezető igazgatója, Zak Brown a múlt héten arról, hogy a Forma–1 csapatai orvosi eszközök gyártásával bekapcsolódtak a koronavírus-járvány elleni védekezésbe.

Pár hete a brit kormány felkérte a Nagy-Britanniában működő 7 F1-es alakulatot, hogy segédkezzenek a különböző lélegeztetőgépek előállításában, mivel azokra nagy szükség van és lesz a járvány terjedésével. Így jött létre a „Project Pitlane” elnevezésű program, melynek keretében a Mercedes, a Red Bull, a Racing Point, a Haas, a McLaren, a Renault és a Williams az orvosi műszerek gyártásával és fejlesztésével veszi ki a részét a vírus elleni küzdelemből.

A Red Bull tanácsadója, Helmut Marko az osztrák ORF csatornának a hétvégén adott interjúban elárulta, programjuk előrehaladott állapotban van, Milton Keynes-i központjukban már meg is kezdték a gyártást. „A gyártás nálunk már elkezdődött, készítjük a lélegeztetőkészülékeket. Ez egy nagy pluszt jelent a Forma–1 számára, amely a lehető legrövidebb időn belül képes technológiai kihívásokra reagálni, és amelynek a gyártás terén is megvan a megfelelő tempója. Múlt péntek óta az úgynevezett kötelező nyári szünetünket tartjuk, de ezen szünet idején is zajlik a brit kormány által rendelt elemek gyártása” – adott helyzetjelentést az osztrák.

Hogy az ő gárdájuk pontosan milyen készülékeket vagy alkatrészeket gyárt, azt nem fejtette ki, az viszont már kiderült, hogy a címvédő Mercedes eközben a University College London (UCL) mérnökeivel együtt úgynevezett CPAP készülékek gyártásába kezdett a brixworth-i részlegén. A CPAP az angol „continous positive airway pressure” kifejezés rövidítése, amely folyamatos pozitív légúti nyomást jelent. Ezt a készüléket többek között alvászavaroknál is szokták használni, de a világjárvány miatt a kórházak a koronavírus-fertőzötteknél is bevetik, a tapasztalatok szerint nagy hatékonysággal. Az olaszországi gócpontot jelentő Lombardiában például több mint 2000 betegnél vetettek be ilyen eszközt.

A CPAP nem egy hagyományos lélegeztető gép, alkalmazásához nincs szükség a beteg altatásához. Ehelyett úgy biztosít folyamatos oxigént a páciensnek, hogy nyomás alatt tartja a tüdőt, vagyis segíti a levegő beáramlását. „Ez az eszköz félúton van az egyszerű oxigénmaszk és a mechanikus lélegeztető gép között, aminél a pácienst altatni kell. Ezek életeket mentenek, mivel a használatuk lehetővé teszi, hogy a korlátozott számú lélegeztető gépet csak a legsúlyosabb betegségeknél használják” – magyarázta a BBC-nek Mervyn Singer professzor, a University College London szakembere.

Fotó: James Tye/UCL



David Lomas professzor kiemelte, egészen rövid idő alatt sikerült lendületbe hozniuk a projektjüket a Mercedesszel. „Ebben az áttörésben benne van a potenciál arra, hogy életeket mentsen azáltal, hogy az egészségügyi dolgozóknak nem kell majd mindenkit lélegeztetőgépre kapcsolniuk. Szeretném kifejezni elismerésemet az UCL, a HPP és az UCLH mérnökei és orvosai felé, akik megállás nélkül dolgoztak az új prototípus kifejlesztésén. Egyszerű és csodálatos eredmény, hogy a legelső megbeszélésünktől számítva tíz nap alatt eljutottunk az engedélyig. Ez megmutatja, mire képesek az egyetemek, az ipari résztvevők és a kórházak, ha egyesítik erőiket a nemzet érdekében.”

A CPAP-készülékeket már jóváhagyták az illetékes hatóságok, és ha a kezdeti próbagyártások sikeresek lesznek, a Mercedes High Performance Powertrain (HPP) napi 1000 ilyen eszközt lesz képes legyártani. A motorrészleget irányító Andy Cowell elmondta: „A Forma–1 közössége lenyűgözően reagált a segítségkérésre. Büszkén bocsátjuk a UCL rendelkezésére a forrásainkat, hogy a legmagasabb követelményeknek megfelelve, a lehető leggyorsabban megvalósítsuk a CPAP-projektet.”

A briteknél eközben a hagyományos lélegeztetőgépek gyártásába is több céget bevontak, így az Airbust, a BAE Systemst, a Fordot, a Rolls-Royce-t és a Siemenst, akik már meglévő eszközök tervei alapján kezdik meg a gyártást. Ők több mint 10 ezer gépet fognak előállítani a tervek szerint.