Musorujsag
Élő Eredmények

Leállnak az F1-es motorgyárak is – meghosszabbíthatják a szünetet?

Leállnak az F1-es motorgyárak is – meghosszabbíthatják a szünetet?

Auto Motor und Sport, Motorsport
Nemcsak a csapatok, a motorgyártók központjában is megállt az élet a Forma–1-ben, és ha szükséges, a rendkívüli helyzetre való tekintettel még meg is hosszabbíthatják a száguldó cirkusz tétlen időszakát.

Egyes csapatok a háromhetes kötelező gyárleállás második félidejébe lépnek, mások még csak a múlt héten szüntették be a munkát, ám az elmondható, hogy jelenleg mind a 10 istálló központjában megállt a versenytevékenységgel kapcsolatos munka. A hagyományos nyári szünet előrehozására és 14-ről 21 napossá tételére ezúttal nem a dolgozók pihenője miatt volt szükség, hanem kényszerből: a koronavírus-járvány miatt versenyezni nem lehet, a csapatok pénzszűkébe kerültek, sok fejlesztés nem végezhető, ellenben spórolniuk muszáj.

A nyári szünetek hagyományosan csak a versenycsapatokat kötelezik hosszabb leállásra, a motorgyártókra nem vonatkozik a szabály, ők még ilyenkor is folytathatják a munkát. Ám idén ez is másképpen van. A résztvevők tudniillik az Auto Motor und Sport értesülései szerint arról is egyezséget kötöttek, hogy ezúttal a Mercedes, a Ferrari, a Renault és a Honda motorrészlege/gyára is kényszerpihenőt tart. Az FIA erről a múlt héten értesítette őket, így most nekik is le kell állítaniuk a szinte megállás nélkül futó tesztpadjaikat.

A Ferrari ezt már kérés nélkül is megtette, hiszen az olaszországi korlátozások miatt a márka minden gyárát bezárta, beleértve a teljes versenyrészlegét is. A Renault a hírek szerint március 20-án szüntette be a munkát Viry-Chatillonban, míg a Mercedes a hétvégén állította át a brixworth-i motorgyárát a légzést segítő berendezések gyártására. A Hondának eközben egyszerre kell beszüntetnie a munkát Szakurában és Milton Keynesben, valamint az Ilmor brixworth-i gyárában.

Mivel az erőforrások világában jóval nagyobbak az átfutási idők, a leállás a motorok fejlesztését alighanem erősebben érintik rövid távon, mint a karosszériákat. A jelenlegi bizonytalan pénzügyi helyzetben viszont a szükség nagy úr, sőt, arról is folyik a diskurzus, hogy a váltók és a váz mellett a motorok fejlesztését is teljesen befagyasztják 2020 végén, vagyis amilyen specifikációt idén használni fog a négy gyártó, azzal kell majd teljesítenie az egész 2021-es idényt.

A Mercedes V6-os turbóerőforrása (Fotó: Daimler Media) A Mercedes V6-os turbóerőforrása (Fotó: Daimler Media)

Az F1-es szünetnek közvetett hatása is lesz a motorgyártók életére. Azzal, hogy várhatóan az előzetesen tervezett 22-nél kevesebb futamot fognak rendezni, a motoroknak is kevesebb kilométert kell bírniuk. Az egy évben használható erőforrások számát nem kötik a futamok számához, vagyis ezen a téren nem lesz változás. És az Ilmor szakembere, a Hondát segítő Mario Illien szerint a motorok megbízhatósági fejlesztésében sem lesz. „Habár kevesebb futam várható idén, a második motorverzióját senki sem fogja kevesebb futásteljesítményre hangolni, mivel a következő évben ettől még húsznál több versenyre számíthatunk. És amit ma fejlesztenek, azzal kell teljesíteni a következő évet” – magyarázta.

Hogy a motorgyárak meddig tartanak zárva, az egyelőre kérdéses – de a csapatok szünetének hossza is az. Hivatalosan ugyan 21 nap a leállás, ám mint azt Frédéric Vasseur, az Alfa Romeo csapatfőnöke előrevetítette, nyitva hagyták a lehetőséget a gyárleállás meghosszabbítása előtt is. „Lehet, hogy megtoldjuk a leállást. Az egyik döntésünk az volt, hogy drasztikusan csökkentjük a kiadásokat, és ennek módja lehet a leállás meghosszabbítása is” – nyilatkozta a francia.

A hosszabbítást emellett indokolhatják akár külső tényezők is: amennyiben egy adott kormány megtiltja a nem létfontosságú gyárak működését a járványveszélyre hivatkozva, bármikor is jár le a 21 napjuk, a csapatok aligha mehetnek egyből vissza dolgozni. Mint azt Franz Tost, az Alpha Tauri csapatfőnöke korábban kifejtette, ez esetben az F1-nek az esélyegyenlőségre is gondolnia kell, és ha úgy érzi, hogy egy adott országban működő csapat vagy csapatok hátrányt szenvedhetnek hatósági intézkedések miatt a többiekkel szemben, neki kell köteleznie a riválisokat arra, hogy ők se vegyék fel a munkát.

Borítókép: Nem egészen ilyen volt a hangulat a Mercedes gyáránál a betolakodók láttán... (Fotó: Daimler Media)

További tartalmak