Musorujsag
Élő Eredmények

Megelevenedik az 1993-as F1-es év: Európa Nagydíj az M4 Sporton!

Megelevenedik az 1993-as F1-es év: Európa Nagydíj az M4 Sporton!

Boxutca
Szokatlan körülmények tőle szokatlan lépésre kényszerítették a Forma–1-et: meg kellett állnia a folyton száguldó sorozatnak. A kényszerszünet lehetőséget kínál a mindig előre tekintő sportágnak a visszatekintésre. Múltidéző sorozatunkkal elsőként az 1993-as szezonba visszük vissza nézőinket és olvasóinkat.

Ezt meg kell nézni!

Vasárnap igazi F1-csemege az M4 Sporton az eredeti versenyhelyszínekről! Nem telhet el több versenyhétvége F1-futam nélkül – vallja az M4 Sport, ezért a hivatalos szezonnyitóig a közszolgálati sportcsatorna vasárnap délután 14 órakor a Donington Parkban rendezett 1993-as Európa Nagydíj archív F1-es futamot közvetíti a sportág kedvelőinek. Természetesen, ahogy az utóbbi hetekben megszokhatták, este 9 órakor a kapcsolódó e-sport verseny élő közvetítésével zárja a hétvégét Wéber Gábor és Ujvári Máté, az M4 Sport F1-es két kommentátora.

„Rengeteg nézői levelet, kérést kapunk az F1-közvetítésekről, hogy ha már nincs élő futam, idézzünk fel klasszikusokat. A lehető legkorábban elkezdtünk tárgyalni erről a Libertyvel, és végül sikerült is megállapodnunk: mostantól annyi archív futamot közvetítünk, amennyi elmarad a koronavírus-járvány miatt, így mindenképpen lesz F1 a tévében a versenyhétvégéken. Törekszünk arra, hogy mindig arról a helyszínről, amelyen az adott napon egyébként is lenne a verseny. Most a Vietnámi Nagydíj következne, ahol ezelőtt még nem rendeztek futamot, ezért esett a választás az Európa Nagydíjra” – mondta Székely Dávid csatornaigazgató, aki hozzátette, hogy továbbra is élőben közvetítik a kapcsolódó e-sport futamokat is vasárnap este 9-kor Wéber Gáborral és Ujvári Mátéval.

A közszolgálati sportcsatorna a nemzetközi és a hazai sporttörténelem legjobb pillanataival kíván hozzájárulni a hétköznapok és hétvégék változatosságához. #éldátújra Vasárnap délután 2 órától Európa Nagydíj 1993-ból, este 9-kor pedig virtuális F1 az M4 Sporton.​

Elsőként: Donington Park, 1993

Aki látta, az elcsodálkozik azon, hogy már 27 esztendő telt el, aki nem, annak csak visszatekintésekből ismert, vagy talán nem is annyira ismert időszak ez. Az 1993-as Forma–1-es szezon több szempontból is amolyan korszakhatár volt. Ez volt az úgynevezett aktív autók éve, melyben a mérnökök utoljára maximálisan kitombolhatták magukat, és mindenféle elektronikus segédeszközzel felszerelhették versenygépeiket.

Az idényt uraló Williams FW15C típusjelű modelljét azóta is minden idők legfejlettebb F1-es versenyautójaként emlegetik, köszönhetően annak, hogy szinte korlátozások nélkül belepakolhattak mindenféle kütyüt a kipörgésgátlótól az aktív futóművön át az ABS-ig. Mindez új irányba, egy extrém irányba vitte a bajnokságot, melynek tapasztaltabb tagjai gyakran szót is emeltek ez ellen, mondván, a versenyzőt és az emberi tényezőt teljesen háttérbe szorítják. Ennek hatására az FIA 1994-ben reagált is, és betiltotta a versenyzőt segítő megoldásokat.

Alain Prost és az aktív felfüggesztéséről híres Williams FW15C (Fotó: XPB)

De 1993 más szempontból is korszakváltást készített elő. Ez volt a négyszeres világbajnok Alain Prost utolsó  szezonja, mely meghozta számára az utolsó bajnoki elsőséget. Ez volt az utolsó év, amelyben egymással láthattuk küzdeni Prostot és nagy riválisát, Ayrton Sennát, aki a szezonzáró dobogóján odalépett nagy ellenfeléhez, és közölte vele, hiányozni fog neki. A néha már-már ellenségesnek tűnő kapcsolatuk fordulópontja volt ez.

És ez volt egy másik nagy páros, a Senna, McLaren duó hattyúdala is – nem egészen olyan, ami méltó lett volna korábbi sikereikhez…

Alain Prost Ayrton Sennával az adelaide-i szezonzáró dobogóján, mellettük Damon Hill (Fotó: XPB)

1993 azonban nemcsak vég volt, hanem kezdet is. Ott formálódott már a Benetton sikergárdája Michael Schumacherrel, Ross Brawnnal, Pat Symondsszal, Rory Byrne-nel, Flavio Briatoréval, akik időnként már ráncigálták a régi nagyok bajszát. A már erős, de még megbízhatatlan „pólógyártó” ekkoriban egyre gyakrabban kezdte ki a Williams, McLaren, Ferrari szentháromságot, helyet követelve magának az elitben.

És így tett az új generáció is. Michael Schumachernek sok villanás és egy győzelem jutott, nagy ellenfele, Mika Häkkinen az év utolsó három versenyén a McLarenbe ült, és már első időmérőjén megtréfálta Sennát, míg a Williamsnél a csapat későbbi húzóembere, Damon Hill állt helyt Prost mellett. Akkor már látszott, ők válhatnak a következő évek új főszereplőivé a régiek mellett/helyett.

A neve most nem jut eszünkbe, de ez a zöld sapkás srác állítólag nem is rossz versenyző… (Fotó: XPB)

Az 1993-as szezon Dél-Afrikában rajtolt, Prost sikerével, Sennával a második pozícióban. Aztán jött a brazil hazai pályán aratott győzelme, mely után egyik példaképétől, Juan Manuel Fangiótól vehette át a trófeát. A bajnokság ekkor még nyitottnak tűnt, Sennával az első pozícióban, Prosttal a másodikban, közöttük 6 pont. Így érkezett meg a mezőny az angliai Donington Parkba, az Európa Nagydíj helyszínére, ahol…

…ahol egy fontos és emlékezetes fejezet íródott az F1 történelemkönyvébe. Hogy miért, azt az is tudhatja, aki látta, meg az is, aki csak olvasott róla. A poént viszont nem lőnénk le. Helyette inkább arra buzdítanánk olvasóinkat, hogy üljenek le a képernyők elé most vasárnap, és 14 órától kapcsoljanak az M4 Sportra, ahol újraélhetik azt a bizonyos 1993-as Európa Nagydíjat.

Állítólag változékony idő várható a helyszínen. Van egy olyan sejtésünk, hogy jó futam lehet belőle…

További tartalmak