A Ferrarinak is volt egy, a DAS-hoz hasonló kormányrendszere?

A Motorsport elemzése szerint a Ferrari is használt már egy, a DAS-hoz hasonló kormányrendszert a 2019-es szezon során, ami bár nem volt annyira fejlett, mint a Mercedesé, mégis hasonló előnyökkel járt a csapat számára.

Sebastian Vettel (Fotó: Ferrari)
Amikor a csillagosok bemutatták a kéttengelyes kormányrendszert (ezt ők maguk a DAS mozaikszóval illették), sokan arra számítottak, a riválisok azonnal kérdőre fogják vonni annak szabályosságát. Míg a Red Bull jelezte, kész óvni, amennyiben a csapat használja azt a szezonnyitón, a Ferrari nem tett ehhez hasonló javaslatot. Sőt, jelezték, náluk is fölmerült egy hasonló rendszer használatának ötlete.

A Motorsport – belsős információkra hivatkozva – kiderítette, a vörösök nemcsak fontolóra vették a DAS használatát, hanem a 2019-es Francia Nagydíjtól kezdve egy ahhoz hasonló rendszert ők maguk is beépítettek autójukba.

A PAS mozaikszóval illetett megoldás nem volt olyan fejlett, mint a Mercedesé, de hasonló előnyökkel járt, mint a csillagosoké. Ehhez hasonló megoldással egyébként a lap szerint a Mercedes is próbálkozott (ez volt a jelenlegi DAS alapja), a Ferrari pedig partnercsapatához, a Haashoz is eljuttatta azt, sőt, az amerikaiak át is vették azt 2020-as autójukhoz.

Fotó: XPB



Először tehát a Mercedes W10-esén jelent meg a szóban forgó megoldás, ami lehetővé tette, hogy a kerekek eltérő szögben forduljanak. Ez magyarázatul szolgálhat arra, miért volt látványosan erős a Mercedes 2019-es autója a lassabb kanyarokban. Túl azon, hogy az autó így fordulékonyabb lett, a megoldás segíthetett abban is, hogy csökkenjen a gumikopás mértéke, hiszen az abroncsok tovább maradtak a megfelelő tartományban – ez egyébként egy másik nagy előnye volt a W10-esnek.

A Ferrari állítólag hamar megértette a Mercedes rendszerét, és gyorsan elő is állt sajátjával, amit a szezon közepétől kezdve használt is. Az, hogy a vörösök a Haasnak is „továbbadták” az ötletet, bizonyíthatja, hogy az megfelelően működött, beváltotta a hozzá fűzött reményeket és a csapat is elégedett volt azzal.

Maga a DAS feltehetően már nem kerül „másolásra”, tegnap ugyanis hivatalossá vált, hogy 2021-ben már nem engedélyezik a használatát – a döntés ellen állítólag a Mercedes sem tiltakozott, az F1 érdekében lenyelte azt. Ezzel több kisebb csapat is fellélegezhet, a DAS elkészítése ugyanis komoly pluszköltségekkel járt volna. Nem titok, részben ezért döntöttek úgy, hogy bár 2021-ben marad a jelenlegi forma, a DAS már tiltólistán lesz.