Véglegessé vált: 2021-ben visszatér az F1-be az Aston Martin

Az Aston Martin hivatalosan is megerősítette 2021-es Forma–1-es visszatérését. Az új elnökké kinevezett Lawrence Stroll rövidebb és hosszabb távú terveikről beszélt.

Lance Stroll (Fotó: XPB)
A kanadai milliárdos év elején vásárolt tulajdonrészt az előző üzleti évben nehéz anyagi helyzetbe került Aston Martinból, melynek keretében egyúttal komoly tőkeinjekciót is biztosít a cégnek. Azt már az erről szóló bejelentés alkalmával egyértelművé tették, hogy Lawrence Stroll át is veszi az autógyártó irányítását, terveik részeként pedig a márka visszatér a Forma–1-be, ahol gyári csapatává teszi a szintén Stroll tulajdonában álló Racing Pointot.

Az ezzel kapcsolatos tervek körül ugyanakkor kérdések merültek föl a közelmúltban, mivel az Aston Martin jelezte, a koronavírus világjárvány miatti gazdasági bizonytalanság még nehezebb helyzetbe sodorta őket, és ha követik eredeti terveiket, akár már 2020 végére elfogyhat az összes pénzük. Stroll e hírekre reagálva már kedden jelezte, hogy az F1-es céljaik továbbra is élnek, szerdán pedig hivatalossá is tették, hogy a Racing Point 2021-ben a körülmények alakulásától és az F1-es tervek módosításától függetlenül Aston Martinná alakul.

„Az Aston Martin Forma–1-es visszatérése biztossá vált. A 2021-es szezonban az egyik legnagyszerűbb autómárka, az Aston Martin gyári csapattal tér vissza az F1-es rajtrácsra, miközben továbbra is silverstone-i folytatjuk a munkát” – adta hírül a Racing Point.

Kiemelték, március 30-án az Aston Martin Lagonda igazgatótanácsa elfogadta az előzetes megállapodásban szereplő 536 millió angol fontos befektetői csomagot, amit Stroll cégcsoportja, a Yew Tree Consortium egy 260 millió fontos tőkeinjekcióval egészített ki. „E befektetéssel párhuzamosan Mr. Stroll az Aston Martin ügyvezető elnöke lett, az Aston Martin pedig megalapítja a saját gyári F1-es csapatát” – írták.

Aston Martin (Fotó: Red Bull)

Aston Martin (Fotó: Red Bull)



Stroll célja az Aston Martin újjáépítése, megerősítése, és ennek részét képezi az F1-es szerepvállalás is, amely elsősorban marketingszempontból lehet jövedelmező a gyártónak. Az együttműködés ugyanakkor szélesebb körű, technológiai transzfert is jelent, lehetőség szerint kétirányút, ám elsősorban az utcai autógyártás látja majd hasznát az F1-es forrásoknak.

„Az utóbbi hónapokban minden energiámat és figyelmemet az ezen csodálatos autómárkába való befektetés kötötte le” – nyilatkozta Stroll. „Közben ezek voltak a legizgalmasabb ügyletek is, amikben eddig részt vettem. Az autók jelentik a szenvedélyemet, az életem nagy részét teszik ki, és az Aston Martin mindig különleges helyet foglalt el a szívemben. A mai bejelentés a megállapodás véglegesítéséről egy óriási kiváltság, ez pályafutásom egyik legbüszkébb pillanata. Már minden papírmunkát elintéztünk, így mostantól a stratégiánk megvalósítására fókuszálhatok, mellyel ezt a fantasztikus márkát még sikeresebbé tehetjük az előttünk álló években.”

Stroll szerint szükségszerű, hogy a nagy múltú Aston Martin részt vegyen az autóversenyzés királykategóriájában. „Szerintem ez a legizgalmasabb történés, amit mostanában láthattunk a Forma–1-ben, és nagyon izgalmas ez minden résztvevő, de a szurkolók szempontjából is. Nem tudok elképzelni ennél jobb nevet a Forma–1 számára. A marketingstratégiánknak a Forma–1 az alappillérét képezi, és a Racing Point átnevezése tökéletes lehetőséget kínált. Az Aston Martin nagyon sikeres volt a különböző kategóriákban a múltban, de most lehetőségünk van újraindítani a gyári csapatunkat az F1-ben. Az F1 olyan globális figyelmet jelent, amilyet semmi más, így a kirakatba helyezhetjük az Aston Martin márkát a számunkra fontos piacokon.”

Lawrence Stroll (Fotó: XPB)



A technológiai együttműködéssel párhuzamosan Aston-mérnökök költöznek majd be a Racing Point épülő új gyárába. Stroll az F1-es csapata infrastruktúrájának fejlesztését már korábban megkezdte. Meggyőződése, hogy a megerősített háttérrel a csapat továbbra is megőrzi régi hatékonyságát, amire felépíthetik a sikeres jövőt. „Harminc év után megérdemlik, hogy egy legendás márkát képviselhessenek” – utalt a silverstone-i központú, több névváltáson átesett gárdára. „Folytatjuk a különböző beruházásokat a csapatnál, hogy mindenki megkaphassa a szükséges feltételeket, és ennek hatását már idén is tapasztalni fogjuk a Racing Pointnál. Az Astonnal most nagyobb lesz rajtuk a nyomás, magasabbak az elvárások. Versenyképesnek kell lennünk már az elejétől, de afelől semmi kétségem, hogy Silverstone sikerrel teljesíti majd a próbát, és büszkévé teszi az Aston Martint.”

Az üzletember végül megerősítette, a koronavírus miatt előállt új helyzet alapvetően nem befolyásolja eredeti F1-es elképzeléseiket. „Nem hinném, hogy létezik üzletág, amelyet nem érint ez a világjárvány, és a versenyzés világának is mindenképpen alkalmazkodnia kell, amennyire csak lehet. Természetesen versengő típusokként bosszant bennünket, hogy nem versenyezhetünk, de mindannyian átlátjuk a helyzetet, látjuk a globális harcot, ezért maradunk otthon. A csapatunk emellett támogatja a Project Pitlane-t, vagyis segít felgyorsítani a lélegeztetőgépek gyártását. Közben videókonferenciákat tartunk, tervezgetjük 2020-at és 2021-et. Elkötelezett vagyok az F1 iránt, hosszú távú a vízióm, és ez most csak egy átmeneti szünet a hosszú út során.”