Musorujsag
Élő Eredmények

Az aktív autó és a dominancia is púp volt Prost hátán

Az aktív autó és a dominancia is púp volt Prost hátán

Beyond the Grid
Noha az 1993-as szezon Alain Prost tükörsima bajnoki sikereként vonult be az F1 történetébe, a francia valójában másképpen élte azt meg belülről. Arról is mesélt, mennyire nem szerette a domináns aktív Williamsét.

Az Európa Nagydíj talán egy csalódást keltő súlyos vereséget hozott számára Ayrton Sennával szemben, Alain Prost hamar le tudta dolgozni az első három futam során összeszedett bajnoki hátrányát, és év végén negyedszer is világbajnokká koronázták. Összesen 7 futamot nyert abban az évben, és már két versennyel a vége előtt bebiztosította sikerét.

Egyesek még a fejéhez is vágták, a csapatának fölényét látva talán még keveset is nyert abban az évben, ám a Professzor egy 2018-as beszélgetés során elmondta, ő nem egészen ilyen sima sétagaloppként élte meg 1993-at.

Alain Prost (Fotó: XPB)

Furcsamód éppen a Williams dominanciája helyezett rá nyomást. „Nehéz év volt. A csapaton belül jól éreztem magam, de a sajtóval furcsa volt a viszonyom. Elég megnézni a francia sajtót. Amikor nyertem, az a legtermészetesebb volt, mert enyém volt a legjobb autó, a legjobb csapatnál voltam, az én autómnak több lóereje volt, mint Ayrtonénak, és hasonlók. Mindig, mindig csak viták voltak. Nehéz volt így motiváltnak maradni. Mindig ez ment, éjjel-nappal. És amikor az ember veszített egy olyan versenyen, mint a doningtoni, senki sem volt tisztában azzal, hogy mennyi oka volt ennek, mi minden történt.”

Ez a helyzet szerinte még a valóban erős teljesítményeit is árnyékba szorította. A Donington után következő San Marinó-i Nagydíjon például úgy nyert, hogy végig beragadt gázpedállal kellett versenyeznie. Elismerés helyett viszont ekkor is inkább csak kritikák jutottak neki. „Azt nem tudom, hogy a legjobb versenyeim egyike volt-e, de az biztos, hogy jó volt. És Imolában tudatosult bennem, hogy nem létezik objektivitás, mivel hiába arattam szép győzelmet, semmit sem mondtak róla, legfeljebb még mindig amiatt kritizáltak, hogy nem nyertem a Donington Parkban.”

Alain Prost (Fotó: XPB) Alain Prost (Fotó: XPB)

A francia emellett azt is bevallotta, bármennyire is modern és kiemelkedő autó volt a Williams FW15C abban az évben, ő valójában sosem volt a nagy barátja – ellentétben az aktív felfüggesztést Paddy Lowe-val aktívan fejlesztő Damon Hill-lel. „Damon jól ismerte az autót, mivel nagyon sokat tesztelt a felfüggesztésünk miatt. Én sosem titkoltam, hogy nem szerettem az aktív felfüggesztéses autót. Nem éreztem, nem szerettem a fék- és kormányasszisztenciával vezetni. Nem szerettem, hogy nem állíthatom be az autót. Szerettem volna, de akkoriban Paddy Lowe volt az, aki hozta a számítógépét. Nem kedveltem ezt az autót. Damon viszont nagyon sokat tesztelt, jól felkészült volt belőle, és neki nem voltak ilyen problémái. De sokkal gyorsabb és jobb volt, mint gondoltam” – ismerte el.

A Professzor úgy véli, aktív rendszerek nélkül többet ki tudott volna hozni a Williamsből. „Egyes pályákon szenvedtem, néha az autó miatt. Aztán az év végén, miután visszavonultam, teszteltünk egyet Estorilban, de már az új szabályok szerint, az aktív felfüggesztés nélkül, és imádtam az autót! Könnyedén megfutottam a legjobb időeredményt a teszten, és azt mondtam: »A fenébe, ez az autó sokkal jobban fekszik nekem…«” – mesélte.

További tartalmak