Musorujsag
Élő Eredmények

Európa Nagydíj, 1993: így élte meg Senna, Hill és Prost

Európa Nagydíj, 1993: így élte meg Senna, Hill és Prost

Motor Sport, F1
A csalódást hozó időmérő után még arról beszélt, képtelenség lesz előzni Doningtonban, aztán vasárnap egy kör alatt hagyta le öt vetélytársát. Ayrton Senna a fellegekben doningtoni győzelme után – és még egy kis fricskát is megengedett a panaszkodó Alain Prostnak…

Brazíliai futamgyőzelme után bajnoki éllovasként érkezett meg Ayrton Senna a Donington Parkba. A helyszín új volt, hiszen bár eredetileg egyszer már szerepelt az 1988-as idény előzetes versenynaptárában, a nagydíját akkor végül Silverstone-nak adták. A mezőny számára ugyanakkor nem volt már teljesen ismeretlen a pálya – köztük Senna számára sem, akinek többek között a brit Forma–3-as időszakából is voltak tapasztalatai róla.

„Vannak emlékeim Doningtonról, hiszen más kategóriákban versenyeztem ott. A Forma–Fordban, a Forma–Ford 2000-ben, a Forma–3-ban. Nyertem is pár versenyt, és történetesen itt került sor az első F1-es tesztemre is pár nappal az 1983-as Brit Nagydíj után. És akkor éppen a Williamst vezettem. Szóval szép emlékeim vannak, teszteltem is párszor a Lotusszal, az aktív felfüggesztéssel, de így is már öt-hat éve annak, hogy legutóbb itt jártam” – fejtegette a brazil.

Noha az összetettben hat pont volt az előnye a két héttel korábban kieső Alain Prosttal szemben, az Európa Nagydíj időmérő edzése mindennek mutatta Sennát, csak esélyesnek nem. Szombati 1:12,107 másodperces időeredménye 1,649 másodperccel maradt el a zsinórban harmadszor pole-t szerző Alain Prost legjobbjától, és az első sort kibérlő Williamsek mellett a fiatal Michael Schumacher is elé furakodott a rajtrácson a Benettonnal.

A kvalifikáció után a mclarenes nem is tűnt valami bizakodónak. Előre figyelmeztetett, nehéz lesz feljebb kapaszkodnia, mivel a pálya nem a legelőnyösebb az előzések szempontjából… „Itt nincs hosszú egyenes, előzni nehéz. Emiatt várható pár probléma az előzések kapcsán.”

Miután vasárnapra megérkezett az eső a pályára, Senna a futam előtt már óvatosan bizakodott. „Mindig nagyon jó eredményeket értem el esőben és változékony időben. Nem állítom, hogy kedvelem ezt, mivel tudom, hogy versenyzőként ilyenkor bármi utolérhet. Eléggé bizonytalan helyzet ez, és ezt az érzést nem szeretem. De nézhetjük ezt más irányból is: ha a körülmények stabilak maradnak és kiszámíthatóak, akkor a Williams jócskán előttünk áll, és nincs remény sem. Szóval ahhoz, hogy legyen remény, ilyen bizonytalanságokra van szükség, amikor bizonyos helyzetekben döntéseket kell hoznod, és ha jól döntesz, kapsz egy nagy pluszt, ha pedig rosszul, akkor gondod van. Ilyen viszonyok mellett van esélyünk. És ha nemcsak dobogóra vágysz, hanem győzelemre is, akkor szükséged van a bizonytalanságra. Remélem, jobb döntéseket fogunk hozni, mint az ellenfeleink.”

Ayrton Senna

 

Még hogy nem lehet előzni…

Az előzéssel kapcsolatos mondatai visszhangoztak még akkor is, amikor a rajtnál beragadt és pozíciót veszített. Aztán egy körrel később már az esőről mondottak, hiszen már vezette a mezőnyt…

Senna az első kanyarban a sauberes Karl Wendlinger mögé szorult, az 5. helyre, de nem sokáig maradt ott. Előbb Michael Schumacher mellett ment el játszi könnyedséggel, majd Wendlingert szorította maga mögé, aztán Damon Hillen és a kör végén, a hajtűben Alain Proston is túljutott. Az első kör végén 0,7 másodperc volt az előnye a célvonalnál, a másodikban viszont már 7 (!) másodperc. Noha a folyamatosan változó időben később Prost ideiglenesen visszavette tőle a vezetést, összességében ezt a futamot már az első körben megnyerte.

Senna a verseny során jól taktikázott, ám amikor az 57. körben kiállt esőgumikért, senki sem várta a garázs előtt. Kénytelen volt továbbhajtani. Utóbb meg is gondolta magát a gumikat illetően, időt pedig nem veszített, mivel a boxutcán való áthajtással együtt övé lett a verseny leggyorsabb köre! (Tegyük hozzá, ez még a boxutcai sebességkorlátozás előtti időszak, így az áthajtás lényegében egy méretes pályalevágás volt…)

„Természetesen nehéz körülmények uralkodtak. Fogalmam sincs, hányszor cseréltünk kereket, de biztosra veszem, hogy ez a verseny ilyen szempontból rekordot hozott” – mondta a futam után. „A slickekkel nedves és csúszós pályán vezetni nem volt egyszerű, mert ilyenkor nincs meg az érzés. Eltökéltnek kell lenned bizonyos kanyarokban, és bármikor kicsúszhatsz a pályáról. Amikor kevés víz volt a pályán, az autóm furcsán viselkedett esőgumikon. Amikor sok volt a víz, akkor rendben volt. Muszáj volt megkockáztatnom a slickeket, még nedves pályán is. De ez kifizetődött. A fellegekben járok az eredmény miatt!”

Fotó: XPB

Főnöke, Ron Dennis Senna mellett a csapatot is megdicsérte. „Ez volt az egyik legjobb versenye. De a csapat egyik legjobb versenye is, hiszen ez az a futam volt, amelyen mindent tökéletesen kellett csinálnod, például a megfelelő gumit föltenned. Oda-vissza cserélgettük az esőgumikat és a száraz pályás gumikat. Tökéletesen kivitelezett verseny volt ez mind a csapat, mind Ayrton részéről.”

Versenyzőjét megkérdezték, kik hozták a döntéseket a kiállásokról. „Néha a csapat erősködött, hogy cseréljek, én pedig megváltoztattam a véleményem, ezért bementem. Volt, hogy azt mondták, menjek, de nem mentem. Aztán volt, hogy én mentem, de ők nem álltak készen, ezért mennem kellett tovább. Ilyen körülmények között kockáztatni kell, élni a lehetőségekkel, és szerintem mi jól játszottunk. A csapatnak gyakran improvizálni kellett, szükség volt a kreativitásra, nemcsak a részemről, a csapat részéről is.”

Sennát végül megkérdezték, az övé volt-e a legjobb autó az esőben. „Nos, jó volt az autóm, de azt nem tudom, hogy a legjobb volt-e” – felelte.

 

Prost panaszkodott, Senna odaszúrt neki

A Williams az első három versenyt tekintve most először ért célba mindkét autójával. A jobb helyezés Damon Hillé lett, akit másodikként intettek le. „Ez egy rémálom volt! Be kell vallanom, ez volt az a verseny, amit sosem kívántam volna!” – mondta az első teljes F1-es idényét futó brit. „Sosem tudtad, mi fog történni. Láttad a felhőket érkezni, nyíltak az esernyők itt, száradt a pálya ott, folyamatosan meg kellett gondolnod magad. Különös köszönet jár a Williams boxutcai csapatának, mert a boxba érve többször is elfékeztem magam, de ők csak álltak a helyükön, mint a katonák.”

„Nagyon nehéz verseny volt, nagyon sokat beszéltünk a rádión. Nehéz volt szünetet tartani ahhoz, hogy beszélni tudj a rádión. De nagyon-nagyon elégedett vagyok. Fogalmam sincs, hogy lettem második, mivel a verseny nagy részén sehol sem voltam.”

Alain Prost

Elmondása szerint a taktikai döntésekben ő elsősorban a csapatára hagyatkozott. „Be kell valljam, a versenyzésről még sokat kell tanulnom. Az itteni versenyek sokkal hosszabbak (mint más kategóriákban – a szerk.). Minden döntés meghatározó, de ma képtelenség volt jó döntést hozni. Az is lehet, hogy az egész versenyt teljesíthettük volna slickekkel. Az első harminc kört leszámítva, persze.”

Alain Prostnak ezúttal be kellett érnie a harmadik hellyel, miután eggyel több kerékcserét hajtottak végre nála, mint kollégájánál. „Nagyon sokáig tartana elmondani, mi minden történt velem a versenyen. Volt pár jó döntésünk a kerékcserék kapcsán, főleg az elején” – nyilatkozta a francia.

Bevallása szerint az esőn kívül számos probléma hátráltatta még. „Az autó egyáltalán nem volt rossz az esőgumikon, de nehézségem adódott a kuplungommal, és egyszer a motort is lefullasztottam, amivel harminc-negyven másodpercet is veszíthettem vele. Az elejétől kezdve komoly váltógondjaim voltak, ami nagyon nehézzé tette. Aztán az első guminyomásom is nagyon alacsony volt, amikor a slickeken voltam, és ez teljesen vezethetetlenné tette az autót. Szóval még ha nem is fulladt volna le a motor, akkor is nehéz lett volna nyerni a száraz pályán, a futam második részében.”

Panaszáradata kapcsán Senna szarkasztikusan megjegyezte: „Akkor cserélhetnénk autót…”

Prost Doningtonban 12 pontos hátrányba került Sennával szemben a bajnokságban. „Csalódott vagyok, nem ilyen eredményre vágytam. Négy pontot kaptam, és a bajnokság még hosszú” – próbálta vigasztalni magát.

Az 1993-as Európa Nagydíj végeredménye:

Versenyző Autó Idő
1. Ayrton Senna McLaren-Ford 1 ó 50 p 46,570 mp
2. Damon Hill Williams-Renault 1 p 23,199 mp
3. Alain Prost Williams-Renault 1 kör
4. Johnny Herbert Lotus-Ford 1 kör
5. Riccardo Patrese Benetton-Ford 2 kör
6. Fabrizio Barbazza Minardi-Ford 2 kör
7. Christian Fittipaldi Minardi-Ford 3 kör
8. Alessandro Zanardi Lotus-Ford 4 kör
9. Érik Comas Larousse-Lamborghini 4 kör
10. Rubens Barrichello Jordan-Hart 4 kör
11. Michele Alboreto Lola-Ferrari 6 kör
12. Dereck Warwick Footwoork-Mugen-Honda kiesett
13. Thierry Boutsen Jordan-Hart kiesett
14. Andre de Cesaris Tyrrell-Yamaha kiesett
15. Jean Alesi Ferrari kiesett
16. Szuzuki Aguri Footwoork-Mugen-Honda kiesett
17. Philippe Alliot Larousse-Lamborghini kiesett
18. Michael Schumacher Benetton-Ford kiesett
19. Mark Blundell Ligier-Renault kiesett
20. Gerhard Berger Ferrari kiesett
21. JJ Lehto Sauber kiesett
22. Katajama Jukio Tyrrell-Yamaha kiesett
23. Martin Brundle Ligier-Renault kiesett
24. Karl Wendlinger Sauber kiesett
25. Michael Andretti McLaren-Ford kiesett

További tartalmak