Aggódik a McLaren: Akár négy F1-es csapat is megszűnhet

Akár négy csapat is a csőd szélére juthat a koronavírus-járvány miatti nehéz gazdasági helyzetben a McLaren csapatfőnöke szerint. Az érintettek a sportág döntéshozóitól várják a segítséget.

Zak Brown (Fotó: XPB)
Továbbra is kérdéses, mikor indulhat újra versenyezni a Forma–1 mezőnye, és ha megteheti, hány futamot teljesíthet majd a következő idényében. A csapatok jelenleg a kötelező gyárleállásukat töltik, ám miután bevételi forrásaik a jogdíjak, a tévés közvetítések és a szponzormegjelenés híján elapadtak, máris komoly anyagi nehézségekkel kénytelenek szembenézni.

A McLaren csapata a múlt héten jelentette be, hogy élve a brit rendeletek nyújtotta lehetőséggel, számos dolgozóját küldte kényszerszabadságra. Nekik most a fizetésük 80%-át biztosítják, miközben a vezetők és a versenyzők bérét jelentősen megkurtították, így különítve el extra összeget mindenki kifizetéséhez.

Zak Brown ügyvezető igazgató a BBC-nek elmondta, több istálló is csődközeli helyzetbe kerülhet, s ennélfogva a Forma–1-re is komoly veszély leselkedik. „Látható, mi megy most a világban. Eltűnhet-e két csapat a mezőnyből, ha nem kezeljük ezt megfelelően és nagyon agresszíven? Igen, látok rá esélyt. Valójában arra látok esélyt, hogy akár négy csapat tűnjön el, ha nem kezeljük ezt megfelelően” – fogalmazott.

A leginkább a legkisebb büdzséjű gárdák félhetnek, például a Williams és a Haas. Brown szerint nem vehető félvállról e kockázat, mivel ha tíz alá csökkenne a csapatok létszáma, az már az F1-et is kényelmetlen helyzetbe hozná. „Tudjuk, mennyi idő felépíteni egy F1-es csapatot, és ismerhetjük, milyen gazdasági és egészségügyi krízis zajlik jelenleg. Ezek alapján nem gondolnám jó ötletnek abban reménykedni, hogy valaki jön, és átveszi ezeket a csapatokat, mint az a múltban többször is előfordult. Szóval az F1 jelenleg nagyon sérülékeny állapotban van.”

Fotó: XPB



 

Hol húzzák meg a plafont?

A csapatok folyamatos kapcsolatban állnak egymással, a szabályozó FIA-val és a tulajdonos Liberty Mediával. Több költségkímélő intézkedésről is megállapodtak már a gyárleállások kibővítésétől és kiterjesztésétől a 2021-es szabályreform elnapolásán át az autók fejlesztésének befagyasztásáig. Jelenleg arról is egyezkednek, hogy lejjebb vigyék a jövőre érkező költségvetési plafont. Azt eredetileg 175 millió dollárban határozták meg, és húsz tétel is kívül esik rajta, ám a résztvevők szerint egyértelmű, hogy az új helyzet miatt további szigorításra lesz szükség.

A Red Bull javaslata a 150 milliós és szigorúbb limit, amit a hírek szerint az autógyártók által működtetett csapatok, a Mercedes és a Renault is támogatnának. A kicsik eközben egészen 100 millióig lemennének, jóllehet ez a részükről egyfajta alkustratégia is lehet arra, hogy a 150 millió alá tudjanak menni. „Abban mindenki egyetért, hogy százötvenmillióig lejjebb kell menni. Emellett a csapatok erős többsége – és közöttük van az egyik nagy is – amellett érvel, hogy menjünk százötvenmillió alá” – erősítette meg Brown.

A támogató „nagy” alatt vélhetően a Mercedesre célozott. A márka eleve faragni akar a kiadásaiból a következő években, és úgy tudni, az F1-es költségcsökkentésnek is minden formáját támogatja emiatt. A Red Bull és a Ferrari eközben nem szeretne 150 millió alá menni. Érvelésük szerint ez túl nagy megszorítás lenne számukra, sok negatív hatással, komoly leépítéssel. Szerintük egy ilyen mértékű megszorítás emellett a mostani helyzet túlreagálása lenne. A Red Bull ezért állt elő a 150 milliós kompromisszumos javaslattal, miközben a Scuderia egyéb területeken is pénzt spórolna. Most például már támogatnák az F1 azon korábbi ötletét, hogy péntekenként véglegesítsék a versenyautókat, és azokon ne lehessen változtatgatni a hétvégék során. hogy a csapatok ne is próbálkozzanak folyton újabb és újabb elemek, alkatrészek bevetésével. A vörösök emellett a versenyzői béreket is a költségplafon alá hoznák.

Carlos Sainz (Fotó: XPB)



Brown a 100 milliós limitet támogatja, ám elismeri, hogy kompromisszumra lesz szükség, így a 130 millió körüli plafont tartaná reálisnak. Más gárdák arra is figyelmeztettek, hogy a költségplafon helyes meghatározása az erőviszonyok kiegyenlítésének záloga is: ha túl magas limitet szabnak, a három élcsapat előnye sosem lesz eltüntethető.

A kisebb csapatok tulajdonosainak perspektívát kell adnunk. A cél, hogy közel azonos feltételek mellett legyen esélyük harcolni a nagyokkal. Senki sem akar esélytelenül játszadozni” – mondta az egyik kisebb gárda tagja az Auto Motor und Sportnak.

 

Esélyegyenlőség nélkül nem megy?

Brown szerint nagy a felelősség most az F1 döntéshozóin. „Ha nem leszünk elég agresszívek a költségvetési plafonnal, egyesek úgy fogják érezni, hogy idén betelik a pohár, és esélyük sem lesz visszatérni. Fel fogják tenni maguknak a kérdést, egyáltalán minek vannak itt. Nem hiszem, hogy bárki hajlandó lesz csak azért versenyezni az F1-ben, hogy kitöltse a mezőnyt.”

„A futballban mindenki tudja, hogy a Manchester United vagy a Liverpool több meccset fog nyerni, mint amennyit elveszít, de minden csapatnak megvan az esélye legyőzni őket. Az F1 most nincs ebben a helyzetben. Pár csapat a saját érdekeit a nagyobb jó fölé helyezi, nem látja be, hogy ezzel a sportágat teszi bizonytalanná. Ők szinte már kellemetlenül érzik magukat attól a gondolattól, hogy olyan csapatokkal küzdjenek, akikkel eddig nem kellett nekik, és szinte zavarja őket az igazságos küzdelem, mert sosem kényszerültek rá korábban. A sport véleményem szerint egy lehetőség arra, hogy igazságos és egyenlő küzdelmet vívj” – érvelt az amerikai.

Zak Brown (Fotó: XPB)



Brown hangsúlyozta, a McLaren stabil helyzetben van a részvényeseinek köszönhetően, ennek ellenére szükségesnek érezték a nadrágszíj meghúzását. „Nem titok, sok pénzt veszítünk az F1-ben, és a részvényesekkel együtt szeretnénk az F1-en kívül értéket teremteni, mivel nem lenne jó csak úgy továbbtolni a veszteséget. A csekk-könyvem nem korlátlan, felelősséggel kell dolgoznunk. Nem lepett meg, de csalódottá tett, hogy más csapatok nem követték ezt az irányt. Tudom, hogy egyesek megtették, de vannak, akik nem. Az F1 komoly veszélyben van, és nem dughatja a fejét a homokba, mert ez nem a megfelelő pillanat erre.”

Ami a jelentős költségkorlátozásokat illeti, valóban más csapatok is aktívan foglalkoznak már e témával. A Haas mellett a Racing Point is a McLaren útjára léphet a fizetések és a kényszerszabadságok terén. Utóbbi csapat megerősítette: „A csapatunk vizsgálja a költségkímélő intézkedések lehetőségét. Semmit sem zárhatunk ki egyelőre, és teljes a bizonytalanság annak kapcsán, mikor állhatunk újra versenyüzemmódba.”