Musorujsag
Élő Eredmények
×

Räikkönen és a botrányok éve: a 2007-es Kínai Nagydíj az M4 Sporton

Räikkönen és a botrányok éve: a 2007-es Kínai Nagydíj az M4 Sporton

Boxutca
Ayrton Senna 27 évvel ezelőtti emlékezetes vízen járása után új dátumot és helyszínt programoztunk az F1-es időgépünkbe: ezen a hétvégén az M4 Sport 2007-be és az akkori Kínai Nagydíjra viszi vissza a szurkolókat!

Emléke annyira nem távoli, mint Doningtoné, de még így is egy teljesen más korszakot jelent, mint a mostani. 2007 több tekintetben is különleges szezonja volt a Forma–1-nek. Ez volt a mindenféle szárnyakkal és kifinomult aerodinamikai megoldásokkal fölvértezett gépek csúcsidőszaka, a tankolós futamok és taktikák utolsó előtti, az egyengumik első éve – és egyben egyfajta korszakváltás is.

Michael Schumacher 2006-os visszavonulásával nagy űrt hagyott maga után, a Ferrari álomcsapatának ekkor még csak részleges felbomlása pedig lehetőséget kínált az ellenfelek számára a hatalomátvételre, a naggyá válásra.

Ekkor még 5 nagy gyártó volt érdekelt a királykategóriában, a nagy gazdasági világválság beköszönte előtt a Ferrari mellett gyári csapattal versenyzett a BMW, a Toyota, a Honda és a Renault is. Mellettük ott volt még óriásként a McLaren, de már süllyedőben volt a Williams hajója. A Red Bull ekkoriban még egy fiatal, sikerekről és naggyá válásról csak álmodozó gárda volt, egy italgyártó, egy medencébe ugrálós bulicsapat. Az egykori Jordan éppen egy átmeneti korszakát élte Spykerként; már kezdtük megszokni, hogy a Minardit Toro Rossóként kell emlegetnünk; és a mezőny tagja volt még a Honda B-gárdája, a Super Aguri is.

Versenyzőfronton a Schumachert már korábban kóstolgató és le-legyőző két ász, a Renault-tól a McLarenhez szerződő Fernando Alonso és a McLarentől a Ferrarihoz, éppen Schumacher helyére érkező Kimi Räikkönen lépett előre az első sorba, miközben mögöttük már új csillagok tülekedtek. A 2006-ban vízhordóként, Rubens Barrichello váratlan kiválása miatt kényszerből előléptetett Felipe Massa általános meglepetést okozott azzal, hogy az erős téli tesztjei után a versenyeken is lépést tartott a legjobbakkal, és Monzáig őrizte bajnoki reményeit. De nála is nagyobb meglepetés volt az újonc Lewis Hamilton, aki a McLarennél már legelső versenyén pimaszul megtréfálta a címvédő Alonsót, és aki olyannyira képtelen volt hibázni újoncévében, hogy annak hajrájára bajnoki favorittá vált sikereinek köszönhetően.

Fernando Alonso és Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

De a hátsóbb sorokban is tapasztalható volt már mozgolódás: érkezett az új generáció. Robert Kubica a BMW-vel már 2006-ban tett azért, hogy a jövő emberének nevezzék, Nico Rosberg a Williamsszel villant meg nem egyszer, de 2007 közepén Indianapolisban debütálhatott a kölyökképű tinédzser, Sebastian Vettel is, aki előtt az esős Japánban – már Toro Rossót vezetve – még az első dobogó esélye is felcsillant.

E felállás már önmagában is sok érdekességet rejtett magában, ám a 2007-es év végül nem csak a generációváltásról szólt, az F1 történetének egyik legviharosabb, legbotrányosabb szezonjává vált. Miközben a Ferrari és a McLaren kiélezett párharcot vívott a pályán, azon kívül a hírhedt kémbotrány résztvevői lettek, melynek következtében utóbbi gárdát példátlan büntetéssel sújtotta az FIA: 100 millió dolláros pénzbüntetés és kizárás a konstruktőri bajnokságból.

Sebastian Vettel (Fotó: XPB)

Miközben a Ferrari bizalmas dokumentumainak ellenfélhez kerülése eleinte csak két, a helyzetével elégedetlen csapattag, a ferraris Nigel Stepney és a mclarenes Michael Coughlan magánakciójának tűnt, a nyár végére világraszóló botrány lett belőle – ami pedig már egy másfajta balhénak a közvetlen következménye volt: Fernando Alonso Ron Dennisszel és a McLarennel vívott háborújának. A spanyol azt gondolta, hogy címvédő révén megváltóként érkezik majd Wokingba, ám már Monacóban szembesült azzal, hogy Hamilton nem egy átlagos újonc, és ennek megfelelően főnöke nem is átlagos bánásmódban részesíti őt. Hónapokig tartó veszekedés, sárdobálás, vádaskodás következett minden fronton.

A helyzet nagyon eldurvult. A házi rivalizálás a Magyar Nagydíj időmérőjén történt feltartósdival, a veszekedés pedig Alonso azt követő zsarolásával tetőzött: hungaroringi büntetése után azzal fenyegetett, hogy kitálal a kémügy eddig nem ismert részleteiről is.

Fernando Alonso és Ron Dennis (Fotó: XPB)

A McLaren súlyos büntetése végül ennek következménye lett – és talán az egyéni bajnokságban elszenvedett veresége is. Amíg tudniillik Alonso és Hamilton veszekedtek, a surranópályán érkezett Räikkönen, és megszerezte a címet, amit korábban már a McLarennel is többször megszerezhetett volna, ha megbízhatóbb gép dolgozik alatta.

Győzelme szimbolikus volt, és kellett is a sportágnak az ellensúlyozáshoz: a létező legbotrányosabb és leginkább politikával átitatott évben az efféle dolgokkal szemben leginkább közönyös versenyzőt koronázták bajnokká.

Kimi Räikkönen (Fotó: XPB)

Az odáig vezető út viszont nagyon rögös volt, és a finn helyzete egy ponton már szinte teljesen reménytelennek tűnt. Kínába például úgy érkezett a mezőny, hogy valós esély volt Hamilton bajnokká koronázására, az pedig csak formaságnak tűnt, hogy Räikkönen véglegesen kijelentkezzen a bajnoki versenyből. Aztán Sanghajban…

…de erről többet majd a hétvégi időutazásunk alkalmával! A vasárnap 14 órakor vetített 2007-es Kínai Nagydíj előtt ezúttal is kiemelten fogunk foglalkozni a versenyhétvége előzményeivel, az adott szezonnal, de annak utójátékát is boncolgatni fogjuk. Közben pedig az égen tartjuk a szemünket, mert hogyhogy nem, már megint esőt jósolnak vasárnapra…

Borítókép: Fotó: XPB

További tartalmak