Musorujsag
Élő Eredmények

Optimista Marko: akár még nézők is lehetnek az Osztrák Nagydíjon?

Optimista Marko: akár még nézők is lehetnek az Osztrák Nagydíjon?

ORF
Helyzetjelentést adott az idénynyitó Osztrák Nagydíj előkészületeiről a Red Bull tanácsadója. Helmut Marko már azt sem tartja elképzelhetetlennek, hogy legyenek nézők Spielbergben.

„Ön az első hús‑vér vendégünk itt, a stúdióban” – köszöntötte az osztrák ORF sportriportere Helmut Markót a csatorna vasárnap esti Sport am Sonntag című műsorában. A beszélgetőpartnerek egymásra mosolygása szimbolikus volt: hetek, hónapok karanténja után Ausztriában már kezd visszatántorogni az élet a normál kerékvágásba, aminek jele volt az élő stúdióinterjú visszatérése is a korábban élő közönség előtt zajló beszélgetős műsorban.

Ha minden a tervek szerint alakul, Ausztria hamarosan a Forma–1-gyel is hasonló helyzetben mosolyoghat össze. A tervek szerint Spielbergben rajtol a koronavírus-járvány miatt minden eddiginél később kezdődő F1-es bajnokság június 5-én – egyelőre fokozott óvatosság mellett. Markóék beszélgetésének éppen ez volt a fő témája vasárnap.

A Red Bull Ring múlt csütörtökön elküldte az osztrák egészségügyi miniszternek azt a biztonsági tervet, amely a biztonságos F1-es hétvégék lebonyolítását hivatott megvalósítani. Választ egyelőre nem kaptak a futam szervezői, ám Marko továbbra is bizakodó. „Amikor látszott, hogy Ausztria megrendezheti az első versenyt, fölvettük a kapcsolatot az FOM-mel, mivel optimálisak a feltételek a pályán, és a közelben van egy repülőtér. Az FOM az FIA-val közösen megvizsgálta ezt, aztán megalkottak egy biztonsági tervet, amely később az összes többi versenyen érvényben lesz. Ezt a koncepciót kézhez kaptuk az FOM-től, és hozzátettük mindazt, amit az osztrák futballbajnokságban láttunk, kibővítettük, és ezt adtuk át csütörtökön a nemzeti egészségügyi minisztériumnak. Most várjuk a híreket, hogy kell-e még bármin javítanunk” – magyarázta a Red Bull tanácsadója.

„Összességében viszont azt gondolom, senkinek sem kell tartania semmitől. Mindenkit tesztelni fogunk, aki útnak indul. Valamennyi csapat nagyjából ötven százalékkal csökkenti a személyzetének számát, nagyjából nyolcvan személyre számíthatunk. Ezt a nyolcvan főt már előre tesztelni fogjuk. Ez lesz a Red Bullnál és az Alpha Taurinál is. A Red Bull június 1-jén nyit újra, míg az Alpha Taurinál ez már megtörtént. Széles körű tesztelés történik tehát, amivel eloszlatjuk a bizonytalanságot a hosszú lappangási idő körül” – bocsátotta előre az osztrák, hozzátéve, a beutazás szempontjából sem számít problémákra.

Helmut Marko (Fotó: XPB)

Marko kiemelte, arra az eshetőségre is felkészültek, ha a helyszínen lévők közül bárkinek pozitív lesz a vírustesztje. „Több úgynevezett elkülönítő központunk is lesz. Aki gyanúsnak bizonyul, az ide kerül, elkülönítik a csapattársaitól, és alapos vizsgálatoknak vetik alá a többieket is. Minden lehetségest el fogunk követni azért, hogy ne történhessen több fertőzés.”

„Aki erre a két versenyre érkezik, folyamatosan tesztelve lesz, hogy minden adott legyen az országokba való beutazásukhoz. Ehhez jön, hogy minden csapat külön hotelben fog lakni, hogy a csapatok között ne legyen érintkezés. Szerintem ezekkel az intézkedésekkel garantálható a maximális biztonság.”

Marko ismét megerősítette, nem egy, hanem két versenyt fognak tartani, egymást követő hétvégéken, június 5-én és 12-én. A fölvetésre, nem lenne-e biztonságosabb kevesebb időt hagyni a két nagydíj között, elárulta, ők szívesebben rendezték volna a második futamukat az elsőt követő napokban. „Ez volt az eredeti tervünk, viszont itt a tévé szabja a szabályokat, és a legmeghatározóbb résztvevők a vasárnapi esemény mellett voltak” – magyarázta.

 

Még akár nézők is lehetnek?

A futamrendezés kapcsán sarkalatos kérdés a pénz is. Az F1 várhatóan az összes európai versenyét zárt kapuk mögött bonyolítja le, ami extra terhet ró a sorozatra, hiszen saját zsebből kell segíteniük a jegybevételtől eleső pályákat, és valakinek a sok egészségügyi vizsgálatot is finanszíroznia kell, ami nem lesz olcsó. „Megállapodás született az FOM és a Projekt Spielberg között, melynek értelmében mindent, ami az F1-hez tartozik, az FOM felügyel, és minden, ami a pályabírókkal, a kiszolgálással kapcsolatos, a Projekt Spielberg hatáskörébe tartozik” – árulta el Marko,

A várható pénzkiesés kapcsán hozzátette, megtalálták a kompromisszumos megoldást. „Az első az volt, hogy megvizsgáltuk, megteremthetőek-e a megfelelő biztonsági szabályok. Ezek után megnéztük, hogyan kell módosítani a meglévő szerződéseket. Már van egy megoldás, ami a következő versenyek esetében is érvényes lesz, ahol szintén nézők nélküli futamokat fognak rendezni. Úgy vélem, mindkét fél szempontjából kielégítő eredményt sikerült elérni.”

Szóba került, a Red Bull Ringet különösen rosszul érintheti, hogy idén nem lephetik el a lelátót Max Verstappen lelkes holland szurkolói. Marko ennek kapcsán viszont megpendítette, ő még lát némi reményt arra, hogy korlátozott számú néző mégis jelen lehessen pályájukon!

Fotó: XPB

„Nagyon gyorsan változik minden. A nézők nélküli futam ötlete még abból az időszakból jön, amikor sokkal több volt még a fertőzött. De úgy vélem, ahogyan a határnyitásokra is eléggé gyorsan sor került, idővel megnézhetjük, tehetünk-e valamit” – mondta sejtelmesen, majd miután a riporter visszakérdezett, hogy van-e esély korlátozott számú néző bebocsátására, tisztázta: „Jelenleg nézők nélküli versenyről van szó. Ha viszont pozitívan alakulnak az események, miért ne? Maxért harmincezer szurkoló tervezett idelátogatni, ami anyagi szempontból fontos tényező.”

Az osztrák kiemelte, az anyagi szempontok a jelenlegi gazdasági helyzetben nagyon is meghatározóak, és ezért is fontos, hogy minél több versenyt rendezzenek. „Amennyiben nem lenne kellő számú futamunk, akkor valamennyi csapat húsz és ötvenmillió dollár közötti veszteséggel számolhat. Ez azt jelenti, hogy egyik-másik gárda komoly gazdasági nehézségekkel néz szembe. Nekünk jó költségvetésünk van, erős támogatóink. Nem vagyunk veszélyben, és vannak csapatok, akik fix összeget is kapnak: a Ferrari, a Mercedes, a Williams és mi” – magyarázta, hozzátéve, a 2021-től bevezetett költségplafont már csak e helyzet miatt is támogatják, és hiszik, kiegyenlítettebb küzdelmet hozhat a jövőben, valamint lehetővé teheti, hogy a csapatok számára jövedelmezővé váljon az F1-es szereplés.

 

Verstappennek kapóra jöhet az ausztriai duplázás?

A vasárnap esti műsornak virtuálisan vendége volt Max Verstappen is, aki online, monacói otthonából köszönt be. A Red Bull versenyzője – akiről Marko korábban azt nyilatkozta, fél a koronavírustól – elárulta, nem nyugtalanítja az F1-es újraindulás, bízik a szervezőkben. „Úgy vélem, mindent jól előkészítenek. Én magam tehát nem tartok ettől.”

Max Verstappen (Fotó: XPB)

Annak kimondottan örülhet, hogy Ausztriában, a Red Bull hazai pályáján rajtol el a 2020-as idény, annak meg még inkább, hogy mindjárt két versenyt is rendeznek azon a pályán, amelyen ő nyerte a legutóbbi két viadalt. „Természetesen szeretem a pályát, és ez a hazai pályánk is, ami mindig extra motivációt jelent. Jó volt a taktikám, és az autóm is mindig jól működött. Minden összejött, ezért tudtam megnyerni az utóbbi két futamot” – tekintett vissza győzelmeire.

Hozzátette, reményeik szerint idén nem csak Ausztriában, a bajnokság egészében is lesz keresnivalójuk a Mercedes ellen. „A barcelonai előszezonban az autónk jól működött. Az egész csapat nagyon motivált, és jó lenne idén a bajnoki címért küzdeni. Hiszem, hogy egészen erős csomagunk van a Hondával” – fogalmazott a holland, aki ha idén a csúcsra jutna, minden idők legfiatalabb F1-es világbajnokává válna. „Ez minden évben téma” – mondta erről. „Ha megtörténik, az különleges és szép lesz, de engem az motivál, hogy minden versenyt megnyerjek.”

A szezonnyitó még talán messze van, azt mindenesetre jó látni, hogy az érintettek végre újra a versenyzésről kezdtek beszélni.

Borítókép: Fotó: XPB

További tartalmak