×

Todt: Vettel sosem kapta meg a Ferraritól azt, amit Schumacher

Sosem állt annyira egységes Ferrari Sebastian Vettel mögött Jean Todt szerint, mint az ő csapatfőnöksége idején Michael Schumacher mögött. Több szakértő szerint is ez vezetett a szomorú váláshoz.

Motor Racing - Formula One Testing - Test Two - Day 2 - Barcelona, Spain Sebastian Vettel (Fotó: XPB)
Gyakran állítják párhuzamba Sebastian Vettelt Michael Schumacherrel. Részben azért, mert gyerekkori példaképe volt a hétszeres világbajnok, akinek ennélfogva nagyban merítkezett módszereiből, gondolkodásmódjából. Másfelől a pályafutásuk is számos ponton hasonlóságot mutat, hiszen mindketten egyetlen versenyt teljesítettek a debütálásukat lehetővé tévő csapatukkal, mindketten egy emlékezetes esős versenyen, "esélytelenként" aratták első győzelmüket, majd mindketten rekordfiatal többszörös bajnokként csatlakoztak a Ferrarihoz. Ezen a ponton viszont elválik az útjuk, hiszen Schumacher sikeressé és domináns csapattá tette a Scuderiát, Vettelnek ugyanez nem sikerült.

A Ferraritól való távozását emiatt úgy is lehet értelmezni, hogy bár ugyanazt szerette volna végigcsinálni Maranellóban, amit barátja és példaképe, nem sikerült neki. Ez azonban nem csupán rajta vagy versenyzői képességein múlt. Erre mutatott rá a Ferrari sikerkorszakának kulcsfigurája, a vörösök korábbi csapatfőnöke, Jean Todt, aki a Sky Sportsnak adott interjúban rávilágított, nemcsak a versenyzők különböztek Vettel és Schumacher esetében, hanem a csapatuk is teljesen más volt.

„Akár jó, akár rossz eredményekről van szó, magyarázat mindig van rá. Mi Michaellel azért voltunk annyira sikeresek, mert nagyon egységes és erős csapatot alkottunk, akiknek tagjai kölcsönösen támogatták egymást, főleg a nehéz időkben, és nem csak a szép időkben. Könnyű összetartani akkor, amikor minden jó. Viszont a viharos vizeken derül csak ki, hogy ki a jó tengerész, és amikor viharos volt a tenger, mi mind a fedélzeten voltunk” – élt hasonlattal az FIA jelenlegi elnöke.

Emlékeztetett, a sikerért Schumachernek és az őt körülvevő csapatnak is keményen meg kellett dolgoznia. „Amikor Michael 1996-ban csatlakozott a csapathoz, csak három versenyt tudott nyerni. Nem azért, mert nem volt motivált, hanem mert nem volt olyan jó az autója, hogy világbajnok legyen vele. Lassan építettük föl az autót és a csapatot is olyan szintre, hogy lehetségessé váljon a bajnoki győzelem. Ez mindig több dolog kombinációja.”

Michael Schumacher és Luca di Montezemolo (Fotó: XPB)



Az F1 korábbi vezetője, a Vettelt jól ismerő Bernie Ecclestone úgy látja, Vettel egyszerűen nem kapta meg csapatától a szükséges bizalmat, és ez akkor jött felszínre leginkább, amikor megérkezett Charles Leclerc a csapathoz, és egyből kedvenccé vált. „Sebastian teljesítményére az utóbbi időben Charles Leclerc jelenléte volt rossz hatással, akinek a menedzsere az FIA elnökének fia. Gyanítom, hogy ebben a helyzetben nem érezte olyan támogatójának Binottót, amilyennek lennie kellett volna” – mondta még márciusban. A szakítás bejelentését követően hozzátette: „Látható volt, hogy Sebastian és a Ferrari szakítani fognak. Közöttük sosem volt meg az a varázslat, mint a Ferrari, Michael Schumacher és az olaszok között. A csapat és annak főnökei sosem álltak annyira Vettel mögött, mint tették korábban Schumacher esetében.”

A korábbi F1-es versenyző, Christian Danner szerint ezenkívül a Ferrari is más szinten áll jelenleg, mint Todt és Schumacher idejében, ami ugyancsak meghatározta Vettel sorsát. „Michael Schumacher vagy Niki Lauda idejében a konkurencia nem volt ennyire erős. Akkor még nem volt ott a korlátlan költségvetéssel rendelkező Mercedes az ezerkétszáz alkalmazottjával, sem a Red Bull. Akkoriban nem voltak meg ezek a domináns csapatok. Szóval nem lehet ezt összevetni a mostani helyzettel. A Schumacher-korszakban az egyetlen csapat, amely veszélyt tudott jelenteni a Ferrarira, a McLaren volt Andrian Neweyval és Mika Häkkinennel. De az ő csapatuk is csak fele akkora volt” – fejtegette német.

Ő az erős és befolyásos csapatvezetést is hiányolja, valamint a szakembergárda mélységét, amely miatt Vettel kissé magára volt utalva. „Jean Todt csapatfőnökként mindennel megbirkózott. Zseniális módon gondoskodott a rendről, erős kézzel irányított, tudta, mit csinál. Aztán ott volt Rory Byrne, aki egy fantasztikus F1-es mérnök volt, és tudta a dolgát, valamint Ross Brawn, aki mindig tudta, melyik szálat kell meghúznia ahhoz, hogy a kívánt eredményt kapja. Ezenkívül akkoriban a Bridgestone-gumikat úgy fejlesztették, hogy Michael Schumacher kívánalmainak feleljenek meg, nem feltétlenül illettek a többi Bridgestone-versenyzőhöz. Ezek olyan előnyök, amelyek együttesen alapozták meg Michael Schumacher dominanciáját.”

Sebastian Vettel és Mattia Binotto (Fotó: XPB)



„Sebastiannak sosem adatott meg a stabil struktúra a Ferrarinál. Amikor megérkezett, Marco Mattiacci volt a csapatfőnök, aki teljesen fogalmatlan volt a Forma–1-et illetően. Még közbeszólt Luca di Montezemolo is, majd jött a cigarettások főnöke, Maurizio Arrivabene. Ő kiismerte magát a Ferrarinál, és tudta, hogyan osztják el a pénzt, de a motorsporthoz kevésbé értett, és elveszett volt. Vettelnek komoly hátránya volt Schumacherrel szemben, aki egyszerűen magával vitte a benettonos csapatát. Vettelnek ez nem ment.”

És Vettelnek a bajnoki cím sem jött össze a Ferrarival. Legalábbis egyelőre, hiszen ne feledjük, egy közös szezonjuk azért még hátravan. Ám az bárhogyan is alakul, a Michael Schumacherrel való párhuzam a Ferrari vonatkozásában aligha fogja megállni a helyét. És ez valóban nem csak Vettelen múlt.