×

Tömeges elbocsátást jelentett be a McLaren

A Forma–1-es csapatát is érintő tömeges leépítés mellett határozott a McLaren a márkát sújtó pénzügyi nehézségekre reagálva.

Fotó: XPB
Válságos időket él az autóipar és az autóversenyzés is a világjárvány miatti leállások következtében. A gyártók komoly visszaeséseket könyveltek el az első negyedévben, az F1-es csapatok pedig versenyek híján nem jutnak bevételhez. A mindkét területen érdekelt McLarent különösen rosszul érinti a helyzet, és hogy mennyire, az csak most mutatkozik meg igazán: cégük kedden bejelentette, nagy létszámú elbocsátásokra kerül sor a részlegeiken.

A McLaren összesen 1200 főtől tervez megválni, és e leépítés az F1-es gárdájukat is érinti. A hírek szerint csak ezen részlegüktől 70 embert küldenek el. A márka e változásokat a cég teljes átszervezésével indokolta, amely a tőkehiány miatt elkerülhetetlen.

„Őszintén sajnáljuk, hogy ennek az átszervezésnek ilyen hatása van az embereinkre, de különösen azokat sajnáljuk, akiknek ez az állásukat érinti” – nyilatkozta a McLaren-csoport elnöke, Paul Walsh. „Keményen dolgoztunk ezen lépés elkerüléséért, minden területen mindent elkövettünk a drasztikus költségcsökkentésért, ám most nem maradt más választásunk, mint csökkenteni a munkaerő-állományunkat. Ezek nehéz idők a cégünk számára, és különösen az embereink számára, de muszáj hatékonnyá és fenntarthatóvá tenni a működésünket, hogy újra növekedési pályára állhassunk.”

A McLaren pénzügyi nehézségeire először akkor derült fény, amikor a brit Sky televízió hírül adta, a cég 150 millió angol font kölcsönhöz folyamodott a brit kormánynál. Kérelmüket elutasították. Ezek után híre ment, a McLaren a történelmi versenyautó-gyűjteményét, de a wokingi bázisát is zálogosíthatja, hogy azonnali tőkéhez jusson.

Fotó: XPB



A történések más megvilágításba helyezik, miért kardoskodott olyan erősen Zak Brown, a McLaren Racing ügyvezető igazgatója az utóbbi időben amellett, hogy akár egészen 100 millió dollárig lejjebb eresszék a 2021-től bevezetendő F1-es költségvetési plafont.  A résztvevők az összeget végül 145 millió dollárban határozták meg 2021-re, majd 2023-ra 135 millióra faragják.

„A McLaren Racing támogatta a 2021-es F1-es költségplafon bevezetését, hogy fenntartható gazdasági feltételeket teremtsenek a csapatok számára, és szorosabbá tegyék a küzdelmet” – mondta F1-es gárdájuk kapcsán Walsh.

Kiemelte, a költségplafon azt is jelenti, hogy a McLaren F1-es gárdájának eleve az új korlátozáshoz kellett volna berendezkednie – innen nézve az elbocsátások náluk nem jönnek váratlanul, és attól sem kell tartani, hogy csapatuk felzárkózási folyamata ettől megáll. „Ennek jelentős hatása van az F1-es csapatunk méretére és alakítására. Megtesszük a szükséges előkészületeket, hogy megfeleljünk a költségvetési plafonnak 2021-től, és hogy újra lehetőségünk legyen futamokat és világbajnokságot nyerni.”

A McLaren anyacége közel 4000 embert foglalkoztat, a McLaren Racingen 800 fő dolgozik. Az F1-es istálló még a múlt hónapban jelentette be, hogy dolgozóinak jelentős részét kényszerszabadságra küldte, hogy hozzájusson a brit kormány ilyen esetekre biztosított bértámogatásához. Emellett a vezetők és a versenyzők bérét is csökkentették.

A márka jelentős bevételkiesést könyvelt el az utóbbi időben a szponzoráció terén, és a futamok elmaradása más bevételi csapokat is elzárt. Emellett idén debütál az Indycar-csapatuk Amerikában, ahol jelenleg ugyancsak szünetel a versenyzés.