Musorujsag
Élő Eredmények

Hivatalos: Csökken a költséglimit, fejlesztési előnyhöz jutnak a kiscsapatok

Hivatalos: Csökken a költséglimit, fejlesztési előnyhöz jutnak a kiscsapatok

FIA
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) hivatalosan is elfogadta és beépítette a szabálykönyvbe azokat a módosításokat, melyekre az F1 vezetői és a csapatok korábban már áldásukat adták, így például a költségvetési limit csökkentésére és az új aerodinamikai regulákra.

A koronavírus világjárvány a Forma–1 terveit is alaposan átírta: az eredetileg 2021-re tervezett átfogó szabályváltoztatásokat már korábban 2022-re halasztották, majd az érintettek egy sor 2020-at és 2021-et érintő költségcsökkentéssel kapcsolatos javaslatról tárgyaltak, az elmaradó futamok és a csökkenő közös nyereségek miatt ugyanis a sportág és a csapatok is bevételkieséssel számolnak.

A hetek során számos tárgyalás után összeállt a szabálycsomag, amit szerda este az FIA hivatalosan is elfogadott a Motorsport Világtanács aktuális ülésén (noha a felek már korábban megegyeztek, ez a lépés szükséges volt a szabályok érvényesítéséhez).

Mostantól hivatalos és végleges tehát, hogy a költségvetési limit összege 175-ről 145 millió dollárra csökken, a következő években pedig még tovább csökkentik majd. A közlemény is kiemeli, a változtatásra a koronavírus világjárvány, illetve annak gazdaságra gyakorolt negatív hatása miatt volt szükség, a sportág és a csapatok védelme érdekében.

Lewis Hamilton és Max Verstappen küzdelme a 2019-es Brazil Nagydíjon (Fotó: XPB)

A másik nagy bejelentés az aerodinamikai előírásokkal kapcsolatos: először is kőbe vésték, hogy 2021-től a konstruktőri bajnokságban hátrébb végzett alakulatok több időt tölthetnek majd a szélcsatornában az autók fejlesztésével (vagyis, a legtöbb ideje erre az utolsónak, a legkevesebb pedig a világbajnoknak lesz). Ezzel a módosítással a kisebb alakulatok felzárkózását segítenék, valamint az él és középmezőny közötti különbséget csökkentenék.

Az FIA továbbá elfogadta a 2021-es autók leszorítóerejére vonatkozó korlátozásokat is. Ennek értelmében az alakulatoknak a padlólemez bizonyos részeit például „vissza kell vágniuk”, hogy csökkenjen a leszorítóerő (de legalábbis semmiképp sem növekedjen), hogy a 2021-es évben is megfelelően használhatóak legyenek az idei évre készített gumikeverékek.

Ebből következik, hogy elfogadták az egyes karosszériaelemek fejlesztésének befagyasztását (ezen felül a váltókét is), és visszahozták a zsetonrendszert, melynek értelmében minden csapat egy bizonyos zsetonmennyiségből gazdálkodhat és költhet fejlesztésekre (saját belátása szerint használhatja fel ezeket az engedélyezett fejlesztési területeken). Elfogadták továbbá, hogy 2021-től az erőforrásegységek fejlesztését is korlátozzák, valamint három kilogrammal ismét növelik az autók súlyát.

F1 flag, zászló, logo (Fotó: XPB) Fotó: XPB
Borítókép: FIA logó (Fotó: XPB)

További tartalmak