×

Az F1 a kicsikkel van: így működik a fejlesztési hendikeprendszer

Egyenlőtlen feltételek a nagyobb egyenlőségért – drasztikus hendikeprendszerrel segíti a Forma–1 a kisebb csapatok felzárkózását 2021-től. Elmagyarázzuk az új szisztéma működését!

F1 2021 1 Az új F1-es autó szélcsatornában használt 50%-os modellje (Fotó: Formula1.com)
Új korszak küszöbére lépett a Forma–1. Az FIA Motorsport Világtanács szerdán egy sor szabályváltoztatást fogadott el, köztük olyan drasztikusakat is, amelyek minden csapat általi elfogadása egy, de akár még fél évvel ezelőtt is teljességgel irreálisnak tűnt. Egy mesterséges esélykiegyenlítő rendszerről van szó az aerodinamikai fejlesztések terén, amely biztosíthatja, hogy a 2014 óta felzárkózni képtelen kisebb csapatok végre eltüntethessék a legjobbakkal szembeni hátrányuk nagy részét, és egészségesebbé váljon a versengés a mezőnyben.

Noha a módszer újdonság az F1-ben, az egyenlőtlenség megteremtése nem idegen tőle... Csak ez most a másik irányból érkezik. Az élcsapatok 2014 óta tartó dominanciáját is egy félrebillentett szisztéma alapozta meg: a csapatok F1-gyel kötött 2012-es, 2013-as különmegállapodásai, amelyek kiváltságokat biztosítottak számos résztvevő számára, extra történelmi bónuszokkal, korlátlan költségvetéssel, kivételes politikai hatalommal (ld. a kis csapatok kizárása a Stratégiai Munkacsoportból). Az F1 ezen elhibázott és egyenlőtlen rendszer negatív hatásait most technikai oldalon (is) kívánja fokozatosan felszámolni. Így alkották meg az aerodinamikai fejlesztések terén 2021-től életbe lépő hendikeprendszert, amely kicsit letöri az élcsapatok szarvát, és némi hátszelet biztosít a kisebbek számára.

A korlátozás az autók tervezésében és fejlesztésében kulcsszerepet kapó eszközök használatánál lép életbe: a szélcsatorna és a CAD/CFD-szimulációs eszközök alkalmazásával töltött időnek szab határt, mégpedig a csapatok előző évi bajnoki helyezésétől függő módon.

Ezen eszközök használata költséges, ennélfogva az F1 már évekkel ezelőtt bevezetett korlátozásokat, hogy fékezze a túlzó költekezést. A szélcsatornában tölthető időt például a jelenlegi szabályok heti 65 menetben maximálják, vagyis ennél több tesztet egy hét alatt egyetlen istálló sem végezhet el. A szélcsatornában teljesíthető menetek számát 2021-től heti 40-re fogják csökkenteni, hogy a költségeket is csökkentsék, ám ez csak egy viszonyítási szám lesz, és azt, hogy mely csapat hány menetet teljesíthet, a versenyképessége és a bajnoki helyezése fogja meghatározni.

Szélcsatorna, windtunnel, (Fotó: Alfa Romeo)

Fotó: Alfa Romeo



Az idei év majdani bajnoka 2021-ben a megszabott időnek mindössze 90%-át töltheti majd  az említett fejlesztési eszközök használatával, ami a szélcsatorna esetében hetente 36 menetet jelent. Az utolsó helyezett eközben a fölzárkóztatás érdekében 112,5%-os időt kap, vagyis a szélcsatornában heti 45 menete lesz. Az engedélyezett idő bajnoki helyezésenként 2,5%-kal fog növekedni 2021-től.

Ezek után a következő évre, vagyis az új autók első szezonját jelentő 2022-re még szigorúbb hendikeprendszer lép életbe. A világbajnok akkor már csak a megszabott fejlesztési idő 70%-ával rendelkezhet, vagyis a szélcsatorna esetében heti 28 menettel. A helyezések között ekkor már 5%-os ugrások lesznek, tehát az utolsó helyezett 115%-os fejlesztési időt kap, ami a szélcsatornában 46 heti menetet jelent.

A fejlesztési idő meghatározásánál év elején az előző szezon bajnoki végeredményét veszik majd figyelembe, aztán ezt az aktuális év közepén, június 30-án az éppen futó bajnokság állásnak megfelelően módosítják a második félévre.

Így alakulnak a fejlesztési idők 2021-ben és 2022-ben:

Helyezés2021-es fejlesztési idő2022-es fejlesztési idő
1.90%70%
2.92,5%75%
3.95%80%
4.97,5%85%
5.100%90%
6.102,5%95%
7.105%100%
8.107,5%105%
9.110%110%
10.112,5%115%

 

Trükközésre vagy hatékonyságra kényszerítenek?

A szisztéma nem feltétlenül tűnik egyszerűnek, és fölveti annak kérdését is, hogy a 2022-es megújulás előtt egyes csapatokat nem csábítja-e arra, hogy az extra fejlesztési lehetőségek reményében meg se erőltessék magukat a konstruktőri bajnokságban. Noha egy-egy bajnoki helyezés elvesztése milliós veszteséget jelentene a bónuszrendszer miatt, a stabil gazdasági háttérrel rendelkezők mérlegelhetnének, megéri-e nekik ez az áldozat a későbbi fejlesztési előnyért cserébe.

Az F1 mérnökcsoportjának aerodinamikai vezetője, Jason Somerville-nek meggyőződése, az új hendikeprendszerük hatásos lesz, de hangsúlyozta, az csak hosszabb távon teszi kiegyenlítettebbé az erőviszonyokat. „Hogy egy szezon alatt egyenlőbbé válik-e a mezőny? Talán nem. Viszont pár szezon alatt nagyon valószínű, hogy össze fog rázódni a mezőny” – jósolta.

A 2021-es F1-es autó szélcsatornában használt 50%-os modellje (Fotó: Formula1.com)

Fotó: Formula1.com



A csapatok többsége már elkezdett dolgozni az akkor még 2021-esnek nevezett új autóján, amikor a világjárvány miatt az F1 úgy döntött, 2021 januárjáig minden ezzel kapcsolatos fejlesztést megtilt. Somerville szerint hiába tehettek szert egyes résztvevők előnyre a többiekkel szemben a fejlesztési stopig, annak értékét kérdésessé teszi, hogy az új autókon még fog módosítani az F1. „Nem kell teljesen újrakezdeni, de lesznek bizonyos változtatások a szabályokban jövő januárig, amikor elkezdhetik a munkát. Ezek miatt újra szinte a nulláról fognak indulni. Aztán a csapatok fognak dönteni arról, hogy hogyan osztják be a maguk szélcsatornás idejét. A Mercedesnek például el kell majd döntenie, mennyit szán a huszonnyolc menetéből a 2021-es autóra, és mennyit a 2022-esre” – számolt azzal a forgatókönyvvel, hogy a csillagosok ismét megvédik a címüket. „Nehéz döntés lesz, ami attól függ, hol tartasz És attól függően, mennyire állsz jól, nem biztos, hogy föl akarod áldozni az aktuális autódat.”

A szakember kiemelte, az új szisztéma megköveteli majd a Mercedestől, a Ferraritól és a Red Bulltól, hogy az eddigi kényelmi helyzetüket föladva minél hatékonyabban dolgozzanak berendezéseikkel, mivel várhatóan ők kapják majd a legkevesebb fejlesztési időt. „Most mindenkinek heti hatvanöt szélcsatornás menete van. Ezt szerintem jelenleg nagyjából mindenki ki is használja. Így fejlesztik az autójukat a szezon során, folyamatosan érkeznek az új tervek, és folyamatosan gyorsulnak az autók. Ha a Mercedes vagy a Ferrari kevesebb idővel fog rendelkezni, valamennyi problémájuk biztosan lesz. És közben a kisebb csapatok olyan területen javulhatnak, amelyen a nagyok talán nem fognak. De azt is meg kell hagyni, hogy nem minden csapat szélcsatornája egyforma. A Mercedesé nyilvánvalóan hatékonyabb, mivel sok pénzük van, erős aerodinamikai csoportjuk, és hatékonyan fejlődtek” – vázolta, mi minden játszik majd szerepet az új hendikeprendszerben.

F1 Legendák - szombaton, az M4 Sporton!