×

Eladhatja F1-es csapatát a Williams

A Williams bejelentette, névadó szponzora felbontotta hosszú távra szóló együttműködésüket, a cégnél az elkönyvelt veszteség után pedig fölmerült, hogy részben, de akár teljes egészében értékesítik Forma–1-es csapatukat és annak anyacégét..

Motor Racing - Formula One Testing - Test Two - Day 3 - Barcelona, Spain George Russell (Fotó: XPB)
Új üzleti stratégiára válthat, és ennek keretében akár jelentős részesedést adhat el csapatából a Williams – adta hírül a Sky gazdasági újságírója, Mark Kleinman közösségi oldalán, előrebocsátva, hogy a gyártó akár már pénteken közleményt adhat ki erről. Meg is tette: a Williams megerősítette, komoly veszteséggel zárták 2019-et, két fő támogatójuk is búcsúzik az F1-es csapatuktól, ezért fölmerült annak lehetősége, hogy cégük egy részét, de akár az egészet értékesítsék.

A koronavírus világjárvány súlyosan érinti a március óta szünetelő Forma–1 csapatait, azok komoly bevételkiesést könyveltek el az első negyedévben, és egyre kézzelfoghatóbbá kezd válni, miért riogattak többen már a járvány kitörése után azzal, hogy több csapat léte is bizonytalanná válhat. A Williams az előző két év konstruktőri bajnokságának utolsó helyén zárt, amivel a legkevesebb pénzt kapja az F1 bevételeiből. Az elmúlt években több erős szponzor is hátat fordított nekik, és bár igyekeztek őket pótolni, anyagi nehézségeikről árulkodott, hogy anyacégük a télen eladta a Williams Advanced Engineering fejlesztőcégét, hogy tőkéhez jusson.

Pénteken kiadott közleményük szerint van esély rá, hogy a fennmaradásuk biztosítása érdekében az F1-es csapatuktól is megváljanak, akár csak részben, akár egészben. „A Williams Grand Prix Holdings (WGPH) elnöksége felülvizsgálja a cég előtt fölmerülő különböző stratégiai lehetőségeket. Az átgondolt lehetőségek között van – de nem kizárólag csak ez –, hogy új tökére teszünk szert a WGPH kisebbségi részesedésének, vagy akár a többségi részesedésének a potenciális értékesítésével, beleértve a teljes cég potenciális eladását is. Miközben döntés még nem született arról, mi lenne az optimális megoldás, az érdeklődőkkel folytatott tárgyalások elősegítése céljából a cég egy formális értékesítési eljárás megkezdését jelenti be” – közölte a vállalat.

George Russell (Fotó: XPB)



Megerősítették, tanácsadókat fogadtak föl, hogy befektetőket, potenciális vevőket keressenek, ám elsősorban a befektetési lehetőségekről egyeztetnek, nem az eladásról, annak ellenére, hogy hivatalosan eladásra kínálták  acégüket. „Megerősíthetjük, hogy kevés számú érdeklődővel folytatunk párbeszédet a cégbe való potenciális befektetésről. Nem biztos, hogy tesznek ajánlatot, sem az, milyet tesznek. A WGPH elnöksége fenntartja azon jogát, hogy bármikor módosítsa vagy megszüntesse az eljárást, és ha ezt teszi, arról bejelentést is fog tenni.”

A Williams a 2019-es évet jelentős visszaeséssel zárta, hiszen miközben egy évvel korábban 12,9 millió angol fontos nyereséget könyvelt el, tavaly 13 millió fontos veszteséggel vont mérleget. A teljes cég bevétele az előző évhez képest 16,3 millióval csökkent, az F1-es bevételeik 130,7 millióról 95,4 millióra apadtak, és a gárda a 2018-as 16 millió fontos nyereség után 2019-ben 10,1 millió fontos veszteséget számlált – Mike O’Driscoll ügyvezető igazgató szerint mindenekelőtt a gyenge bajnoki szereplés miatt.

És ha mindez nem lenne elég, O’Driscoll arról is beszámolt, hogy csapata a világjárvány gazdasági hatása miatt szerződést bont főtámogatójával, a ROKiT telekommunikációs céggel, amely egyébként tavaly hosszú távra meghosszabbította együttműködésüket. „A 2020-as Forma–1-es szezont a COVID-19 világjárvány megszakította, és ennek hatása van az idei kereskedelmi jogdíjakból származó bevételekre is. A csapatot emellett figyelmeztették, hogy a névadó szponzor, a ROKiT, valamint a kiemelt szponzor, a ROK Drinks felbontja a kapcsolatunkat. Mint sok más üzletág, mi is mindent megteszünk a hatások csökkentéséért, beleértve a dolgozóink nagy részének kényszerszabadságra küldését. Amint elül ez a szörnyű globális válság, a Williams Racingnél mindenki várni fogja az új szezon rajtját.”

F1 Legendák - szombaton, az M4 Sporton!



A Williams az F1 történetének harmadik legrégebbi csapata. Frank Wiliams 1977 óta versenyeztetni gárdáját a királykategóriában, már 732 versenyen rajtoltak, 114 futamgyőzelmet, 128 pole pozíciót számlálnak, 7-szer lettek egyéni és 9-szerk konstruktőri világbajnokok.

A grove-i alakulat a 2000-es évek második felében, a BMW gyári támogatásának elvesztése után indult meg a lejtőn. Mélyrepülésüket ideiglenesen a 2014-es új motorformula (és a Mercedes-motor) megállította, ám ezt követően ismét zuhanásnak indultak. Noha folyamatosan anyagi gondokkal küzdöttek az utóbbi években, és nem tudtak fejlődési pályára állni, Sir Frank Williams és a napi ügyeket vivő lánya, Claire eddig határozottan ódzkodott a csapat eladásának gondolatától.