×

Találgatások Wolff szerepváltásáról és a Mercedes átalakulásáról

Csütörtökön a német sajtóban Toto Wolff csapatfőnökként való év végi elköszönéséről és a Mercedes F1-es programjának újragondolásáról jelentek meg hírek – a Daimler gyorsan cáfolt, de kérdőjelek még akadnak.

Toto Wolff (Fotó: XPB) Toto Wolff (Fotó: XPB)
Csütörtökön a német Auto Bild és az F1 Insider hírül adta: nem hosszabbítja meg az év végén lejáró szerződését csapatfőnökként Toto Wolff a Mercedes Forma–1-es csapatával. Beszámolójuk arról szólt, hogy az osztrák ugyan nem hagyja el a Mercedest, de új szerepkörben, a csillagosok elnöki tanácsában látja a jövőjét, ott, ahol barátja, Niki Lauda dolgozott 2013-tól betegségéig, miközben az F1-es csapatban meglévő 30%-os részesedését továbbra is megtartaná.

Alig, hogy elterjedt ez a hír a sajtóban, a Daimler szóvivője, Jörg Howe a német DPA hírügynökségnek máris cáfolta azt. „Toto a csapatfőnökünk jelenleg, és az is marad – a szezon után is” – tisztázta.

Emellett azt is kiemelte, hogy cégük nem gondolkodik a Forma–1-ből való kivonuláson sem. „Nincs tervben, hogy kiszállunk a Forma–1-ből. Nincs sem indíttatás, sem ok arra, hogy kiszálljunk a Forma–1-ből” – tette egyértelművé.

 

Találgatás Stroll és az Aston Martin szerepéről


Utóbbi tisztázására azért is volt szükség, mert az említett lapok arról is találgattak, hogy a Mercedes teljesen új alapokra helyezheti Forma–1-es programját. Ők viszont nem valódi F1-es kivonulásról találgattak. Úgy tudják, a Daimler-elnök, Ola Källenius a kényszerű spórolás miatt jelenlegi formájában nem tartja fenntarthatónak a Mercedes F1-es szerepvállalását, viszont szeretné életben tartani a jelenlegi gyári csapatát és óvná a dolgozóinak munkáját. A németek cikke szerint emiatt fölvetődött, hogy a kanadai milliárdos, Lawrence Stroll felajánlhatja a Daimlernek az Aston Martinban év elején szerzett részesedését, ha cserébe megkapja a Mercedestől annak gyári F1-es csapatában való 70%-os részesedését. Mindezt egy terv részeként, melynek keretében a csillagosok visszalépnének a motorgyártó szerepébe, hogy az autóipari megszorítások idején ne kelljen közvetlenül az F1-re költeniük, miközben az általuk időközben „bekebelezett” Aston Martin zászlaja alatt futtatnák tovább a gárdát, Mercedes-motorral, Stroll és Wolff irányításával.

Lawrence Stroll és Toto Wolff (Fotó: XPB)



A hírt a szintén német Motorsport-Total is átvette. Ők is érdeklődtek az információk hitelességéről a Daimlernél. Szóvivőjük csapatuk F1-es jövője kapcsán a fenti nyilatkozatot fedő választ adott írásban: „A lehetséges Forma–1-es kivonulással kapcsolatos spekulációk továbbra is megalapozatlanok és felelőtlenek. A sport a megfelelő intézkedéseket léptette életbe ahhoz, hogy kilábaljon a COVID19-világjárvány hatásaiból és megteremtse a jövőbeli gazdasági fenntarthatóságot.”

A gyári csapat sorsa kapcsán pedig azt írták: „Nyilvánvaló célunk, hogy a következő években továbbra is gyári Mercedes-csapattal képviseltessük magunkat a Forma–1-ben, mégpedig a vezetőtársunkkal, Toto Wolff-fal.”

 

Mik a Mercedes, Stroll és Wolff tervei?

A lap rámutatott, azt ezen állásfoglalások egyike sem zárja ki, hogy a Mercedes újragondolja F1-es projektjét, és hátrébb lépjen a gyári csapattól. Szerintük innen nézve érdekes fejlemény, hogy Lawrence Stroll a héten a Mercedes-AMG eddigi vezetőjét, Tobias Moerst nevezte ki ügyvezető igazgatónak az Astonnál, aki a Daimler-elnök, Ola Källenius bizalmasának számít. Ez akár előrevetítheti, hogy a Mercedes valóban nagyobb befolyást akar szerezni az Astonnál. Kérdés, mik Stroll és Wolff tervei.

E találgatások kapcsán számos kérdés fölvetődik. Strollnak például már van egy F1-es csapata, a Racing Point. A Motorsport-Total szerint azt eladhatná a gárdát már 2018-ban felvásárolni vágyó Dimitrij Mazepinnek. Az viszont kérdés, ha efféle szándékai lennének, miért jelentette már be, hogy alakulata 2021-től az Aston Martin gyári csapataként folytatja tovább, és miért kezdett új gyárépület létesítésébe, sok milliót a Racing Pointba ölve, és miért akarna ezek után bármit is a Mercedes gyári csapatától. Vagy a kanadai egyszerre két istállót szeretne működtetni, ahogyan teszi azt a Red Bull már másfél évtizede?

Fotó: XPB



A találgatásokkal nem árt óvatosnak lenni. Toto Wolff azt mindenesetre az ORF-nek közel két hete adott interjújában előrevetítette, a Mercedest foglalkoztatja, hogyan alakítsa F1-es jövőjét. Ebben benne lehet az is, hogy lehet valamilyen változás a mostani szabályciklus egyeduralkodó csapatánál. „Itt nemcsak arról van szó, hogy aláírom-e az új szerződésemet csapatfőnökként, hanem arról is, miként vigyük tovább a közös cégünket. Jelenleg is erről egyeztetünk” – utalt arra, hogy ő nemcsak alkalmazottja, de üzlettársa is a Mercedesnek.

Az F1 nagy változások előtt áll 2021-ben és 2022-ben. Kíváncsian várjuk, ezek milyen hatással lesznek a résztvevő csapatok életére és felállására.