×

A Ferrari föladta Vettelt, mert "föladja" a következő két szezont?

Sebastian Vettel leváltása egy jel lehet arra, hogy a Ferrari feladhatja az idei, de akár a 2021-es szezonját is a távlati célokért.

Sebastian Vettel (Fotó: XPB)
Már a téli szünetben megpecsételődhetett Sebastian Vettel sorsa a Ferrarinál. Erre utaló jel, hogy mind a McLaren és Carlos Sainz, mind Daniel Ricciardo megerősítette a közelmúltban, hogy a két utódjelölt már az év első hónapjaiban kapcsolatban állt Maranellóval, mi több, egyes feltételezések szerint a végül befutónak választott spanyol talán már tavaly is párbeszédet folytatott a vörösökkel. Ezt a tézist tartja valószínűnek a német Auto Motor und Sport szaklap, amely legutóbbi cikkében Vettel távozásának hátterét boncolgatja, egy ferraris bennfentes megszólaltatásával.

A lap úgy véli, Vettel szerződésének nem meghosszabbításánál az első ok a versenyző Charles Leclerc-rel való problémás viszonya volt, melynek mélypontját az interlagosi ütközéses kiesésük jelentette. A nekik nyilatkozó Ferrari-ember úgy fogalmazott, csapatuk stratégiát próbált váltani a versenyzők terén. „A jövőben 4-4-1-1-et fogunk játszani, nem 4-4-2-t” – jegyezte meg focis hasonlattal élve. Ez egyúttal arra is célzás, hogy mostantól nem két csatárt állítanak az első sorba, hanem Charles Leclerc lesz az előretolt csatárjuk, míg Carlos Sainzot vele egyenrangúnak mondva is mögé sorolják.

„Ha Hamilton és Rosberg még 2017-ben is egy csapatban versenyeztek volna, a Mercedesnek az visszaütött volna. Akkor volt olyan jó autónk, hogy mi ebből profitáltunk volna” – tette hozzá a forrás, magyarázatként arra, miért érzik jobbnak a 4-4-1-1-es felállást.

Sebastian Vettel és Charles Leclerc (Fotó: XPB)

Sebastian Vettel és Charles Leclerc (Fotó: XPB)



Az Auto Motor und Sport azonban rámutatott, még ha már a télen hajlott is a Ferrari ezen irány felé, Vettel előtt minden bizonnyal más tényező nyithatta ki Maranello ajtaját, jelesül a koronavírus teremtette új helyzet. Nemrég mi is hosszabban értekeztünk arról, mit jelenthetnek a Ferrari és Vettel által is emlegetett eltérő célok, és miért mondta azt Mattia Binotto csapatfőnök, hogy a német már nem illett bele a csapat rövid és hosszú távú terveibe. Levezettük, hogy mind a Ferrari téli motorbalhéja, mind a nagy F1-es megújulás 2022-re halasztása módosíthatta a Scuderia terveit, és annak belátására késztette őket, hogy a 2020-as és 2021-es bajnoki sikerért való erőlködés helyett jobban járnak, ha ezt a két szezont elengedve már inkább a 2022-es előkészületekre helyezik a hangsúlyt.

Most a német szaklap is azt fejtegeti, hogy ez állhatott a háttérben. Kiemelik, a 2021-től bevezetendő költségvetési plafonnak, a sportági bevételek új elosztási rendszerének és a gazdasági visszaesésnek is komoly szerep juthatott. Miközben a Ferrari eddig a legjobban kereső gárda volt, s erre alapozva számolhatott azzal, hogy élcsapat marad, most nemcsak arra lesz rákényszerítve, hogy kevesebb pénzből végezzen jobb munkát (amihez ugyebár jobbá kell tenni a csapatgépezetet), de a létszámcsökkentés, az átszervezés is elkerülhetetlen lesz.

„Ez arra kényszeríti a Ferrarit, hogy teljesen újragondolja a jövőbeli terveit. A karosszériák és a 18 további komponens befagyasztásával 2021 végéig korlátozottak a lehetőségei arra, hogy a teszteken tapasztalt technikai lemaradásukat teljesen ledolgozzák. A mérnökök rájöttek, hogy ehhez többre lesz szükség pár új fordítólemeznél. A költségplafon 175-ről 145 millió dollárra csökkentése pedig minden élcsapat számára egy újrakezdés, különösen a Ferrarinak, akiknek egyfelől fel kell zárkóztatniuk a 2020-as autójukat a Mercedesére és a Red Bulléra, másfelől 20%-kal kevesebb pénz áll majd a rendelkezésükre a 2022-es autó megépítésére, mint előzetesen tervezték” – mutatott rá a szaklap írója, Michael Schmidt.

És itt jön a képbe Vettel. Még ha a németnek két évre szóló szerződést is adott volna a Ferrari, azzal ő csak arra a két szezonra írt volna alá, amit a csapata vélhetően tudatosan fölad a távolabbi jövő sikerességéért. A rutinos bajnoknak aztán újra bizonytalanná vált volna a jövője, és az is kérdéses lett volna, ezen két év alatt mi minden történik még közte és Leclerc között. A Ferrari ezt átgondolva logikusabb lépésnek érezte a váltást, de Vettel szempontjából is ez tűnt a logikus forgatókönyvnek, hiszen ő világbajnok akart lenni a Ferrarival, és ehhez ebben az esetben a hosszabbítás sem vitte volna őt közelebb, vagyis az új szerződésével csak a saját pályafutásának egyre értékesebb éveit pazarolta volna.

Sebastian Vettel (Fotó: Ferrari)

Sebastian Vettel (Fotó: Ferrari)



Sainz ezzel szemben minden szempontból illik a képbe. Olcsóbb Vettelnél, várhatóan könnyebb lesz majd kezelni a Leclerc-rel való rivalizálását, mivel ő nem bajnok, akinek követelései lehetnek egy csapat felé, hanem egy fiatal versenyző, akinek a Ferrari „szívességet tett” azzal, hogy esélyt adott a felemelkedésre. Ráadásul még sok év áll előtte az F1-ben, nem futott még be, így ő egy bajnokkal szemben nem elvárja a további sikereket, hanem csak várja hogy egyáltalán sikeressé váljon. Ha kell két feladott szezonon át.

Az Auto Motor und Sportnak név nélkül nyilatkozó Ferrari-ember nem véletlenül összegzett így: „Vetteltől 2021-re áldozatot kellett volna kérnünk, amit neki nehezére esett volna elfogadni.” És ez aligha egy pusztán lecsökkentett fizetésről szólt volna, sokkal inkább a türelméről, arról, hogy adjon időt a csapatának egy olyan építkezéshez, amelynek befejezésekor ő már talán nem is lesz velük.

Innen nézve elmondható, bárhogy is alakul a folytatás számára, Vettel talán nem vesztett olyan sokat a Ferrarival való szakítással, mint elsőre gondolnánk. Persze győztesnek távolról sem nevezhető ettől, hiszen ugyanabba a helyzetbe került, mint korábban Michael Schumacher a Mercedesnél, vagy Fernando Alonso (másodszorra) a McLarennél: az ő és a csapata „ritmusa” már nem fedte egymást, így a közös zenélés már csak diszharmonikus zajt hozott harmonikus dallamok helyett…