Musorujsag
Élő Eredmények

A Mercedesen múlhat, lesznek-e fordított rajtrácsos F1-es futamok?

A Mercedesen múlhat, lesznek-e fordított rajtrácsos F1-es futamok?

Sky Sports, Racefans
A Mercedes lékelheti meg a Forma–1 fordított rajtrácsos sprintfutamának ötletét. Pedig a Red Bull szerint most ideális lehetőség nyílna az új szisztéma tesztelésére.

A Forma–1, az FIA és a tíz istálló múlt pénteki megbeszélésén újra előjött egy tavaly egyszer már leszavazott ötlet: a Liberty Media fölvetette, hogy tesztjelleggel kipróbálhatnák, hogy működik egy fordított rajtsorrendű kvalifikációs sprintfutam. A hírek szerint a csapatok többsége hajlandóságot mutatott a kísérletezésre, ám a témában a végső szavazást erre a hétre halasztották, miközben a múlt hétvégén az F1 részletes tervet küldött szét és gondolkodási időt adott a résztvevőknek.

Az elgondolás az, hogy a szombati hagyományos időmérő edzést egy 30 perces sprintversenyre cserélik az idén várhatóan két egymás utáni versenyt rendező Ausztria és Nagy-Britannia második hétvégéjén. E félórás futam rajtrácsát a bajnoki pontállás fordított sorrendje adná, a versenyzőknek pedig ennyi idejük lenne arra, hogy a lehető legjobb pozícióba verekedjék magukat. A végeredmény a normál távú vasárnapi verseny rajtfelállásáról határozna.

Ezt az ötletet tavaly már egyszer leszavazták a csapatok, a versenyzők közül pedig többen élesen bírálták. Sebastian Vettel „teljes marhaságnak” titulálta a javaslatot, Lewis Hamilton pedig azt mondta: „Azok, akik ezzel a javaslattal jönnek, azt sem tudják, miről beszélnek.”

Ehhez képest a csapatok többsége támogatja a teszt jellegű változtatást. Más kérdés, hogy annak megszavazásához, mind a 10 istálló beleegyezésére szükség van, és úgy fest, ez nem lesz meg, mivel pénteken a Mercedes határozottan a javaslat ellen volt, és a Racefans értesülése szerint a mostanság mindenben a csillagosokat követő Racing Point sem kér a sprintversenyekből.

Valtteri Bottas (Fotó: XPB)

A címvédő csapat ellenállása érthető. A Mercedes a 2020-as bajnokságot is favoritként várja, ráadásul tudható, hogy autóikat hagyományosan arra tervezik, hogy a lehető leggyorsabbak legyenek, megszerezzék a pole-t, és onnan uralják a versenyeket. Az elmúlt években egyértelműen kirajzolódott e taktika negatív hatása: amikor más autók mögé szorultak, Lewis Hamilton és Valtteri Bottas a többségnél jobban szenvedett a turbulencia miatt, autójuknak különös sajátossága volt, hogy nehezebb vele előzni, mint mondjuk egy Red Bull-lal. (Itt jegyezzük meg, a Racing Point kísértetiesen hasonlít a tavalyi Mercedesre.)

 

A Red Bull szerint most vagy soha

Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke attól tart, a Mercedes valóban meg fogja torpedózni az ötletet, pedig szerinte a mostani egy kiváló alkalom lenne annak felmérésére, hogy a sprintfutamos kvalifikációk működőképesek lennének-e hosszabb távon. Szavaiból az is kiderül, az F1 nemcsak a szombati kvalifikációs sprintverseny ötletét dobta be, hanem például a vasárnapi rajtsorrend megkavarásának lehetőségét is. „Különleges helyzetben vagyunk idén, és két futamot rendezni ugyanazon a pályán egy kiváló alkalom arra, hogy a második eseményen valami mást csináljunk. Máskülönben, ha nem változik az időjárás, jó esély van rá, hogy ugyanaz lesz a verseny végeredménye másodszor, mint először” – fejtegette a Sky Sportsnak.

„A múlt héten volt vita arról, hogy az FIA és a Liberty próbál valami mással előállni a második hétvégére, más időmérővel, talán egy szombati versennyel, fordított rajtsorrenddel vasárnap. Az én véleményem az volt, hogy ne csak egy helyen csinálják ezt, hanem minden pályán, amelyen két futamot rendezünk, tehát potenciálisan Ausztriában, Silverstone-ban, talán egy ázsiai pályán.”

„Ez a fordított rajtfelállás többségi támogatást kapott, de egy személy nem volt valami támogató: Toto (Wolff), mivel úgy gondolta, ez befolyással lehet Lewis (Hamilton) hetedik bajnoki címére, és így túl sok lenne az ismeretlen. A sport szempontjából szerintem a mostani lenne a tökéletes pillanat a kipróbálására, máskülönben sosem lesz megfelelő a pillanat, és sosem fog kiderülni, hogyan működne. Egyazon pályán lennénk két egymást követő hétvégén – logikus lenne valami mással próbálkozni. Ha nem válik be, akkor legalább megpróbáltuk. De szerintem egészen szórakoztató lenne, ha vasárnap a versenyzőknek át kéne hámozniuk magukat a mezőnyön, mert a bajnokság fordított sorrendje szerint kellene rajtolniuk, és az is, ha szombaton lenne egy előfutam. Ez jó tenne a szurkolóknak és az F1-nek, és nem kéne félnünk a kipróbálásától” – érvelt a Max Verstappen személyében a mezőny egyik legjobb előzőjét foglalkoztató brit.

A hírek szerint a fordított rajtsorrendű kvalifikációs sprintverseny kérdéséről még a héten döntenek a csapatok.

Borítókép: Fotó: XPB

További tartalmak