×

Mercedes: Az FIA nem hitte, hogy tudunk szabályos DAS-t építeni

A Mercedes technikai igazgatója, James Allison úgy érzi, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) kezdetben nem hitt abban, hogy a csapat tud legális DAS-rendszert építeni, miután az eredeti terveket szabálytalannak minősítette 2019-ben.

Lewis Hamilton (Fotó: Mercedes)
A tesztidőszak egyik központi témája a Mercedes kettős tengelyű kormányrendszere (DAS) volt, mellyel a csapat versenyzői menet közben is változtathatják a kerekek dőlésszögét. Miután az ellenfelek annak rendje és módja szerint megkérdőjelezték az eszköz szabályosságát, az FIA jelezte, 2020-ban még mindenképpen használható lesz, hiszen nem vét a konkrét előírások ellen.

A Mercedes illetékesei azóta többször jelezték, az FIA állásfoglalása kicsit sem lepte meg őket, hiszen végig tájékoztatták a szövetséget arról, milyen eszközzel készülnek. Technikai igazgatójuk most elárulta, az első egyeztetés után a szövetség még úgy vélte, fel fogják adni a kísérletezést.

A kezdeti tervek ugyanis még nem nyerték el az FIA ítészeinek tetszését. „Eléggé nehéz volt (szabályosan megvalósítani ezt a rendszert)” – jelentette ki a szakember egy, a Mercedes által közzétett videóban. „Igazság szerint már 2019-ben be akartuk vetni, és megmutattuk az ötletet az FIA-nak, elmagyaráztuk, szerintünk miért lehet szabályos, és ők is azon voltak, hogy maga a kettős kormányzás legális” – tette hozzá.

James Allison (Fotó: XPB)



„A megvalósítás azonban nem tetszett nekik, mert a második tengelyt egy, a kormányra szerelt kapcsolóval működtettük volna. Akkor azt mondták, az egész kormányt kellene mozgatnunk. Amikor ezt közölték velünk, szerintem úgy voltak vele, hogy ezt nehéz megoldani, ezért több már nem zargatjuk őket ezzel az elképzeléssel” – magyarázta.

Allison kiemelte, a főtervező, John Owen zseniálisan ráérzett, megéri foglalkozni az ötlettel és további változtatásokat eszközölni, valamint rászánni némi pénzt és időt a továbbgondolásra. Az eredmény ismert, a csapat előállt a rendszerrel, amit 2020-ban használhat (jövőre viszont már nem, az FIA ugyanis 2021-re szabályba foglalja a DAS tiltását).

„John vetett egy pillantást az ötletre, neki pedig általában jó elképzelései vannak arról, mit lehet, és mit nem lehet megvalósítani. Ez egy remek tulajdonság, hiszen lehetővé teszi, hogy pénzt költsünk valami bátor ötletre, amire a legtöbben azt mondanák, az eredménye bizonytalan. Johnnak jó előérzete volt ezzel kapcsolatban. Úgy gondolta megoldható, és ráállította a tehetséges technikai szakembereinket. Ők két-három módon is kidolgozták a megoldást. Ezek közül választottuk ki azt, amit legvalószínűbb, hogy elfogadnak, ez volt a DAS, amit az év elején láthattak” – zárta gondolatát.

Fotó: Mercedes