×

Nem lesz idő fejleszteni – így változik az F1-es csapatok terve

Az összepréselt versenynaptár és a kötelező gyárleállás miatt kevés fejlesztés bevetésére lesz módja a Forma–1-es csapatoknak. A Racing Point mérnöke a hatásokról mesélt.

Lance Stroll (Fotó: XPB)
Soha nem kezdődött még ennyire későn Forma–1-es világbajnokság, mint idén, és soha nem volt akkora szünet sem két idény között, mint most. A csapatok számára ráadásul az is új helyzet volt, hogy az FIA 9 hétre nyújtotta az előrehozott kötelező gyárleállást, és ezzel minden eddiginél hosszabb tétlenségre kényszerítette az amúgy megállni képtelen F1-et.

A gyárukat időközben már e leállást későn megkezdők is újranyitották, ám mint azt a Racing Point technikai igazgatója, Andrew Green az Auto Motor und Sportnak elárulta, ez még korántsem jelenti azt, hogy minden gyár újra teljes kapacitáson üzemel. Miután a brit kormány azt javasolja a munkáltatóknak, hogy akinél csak tehetik, az otthoni munkavégzést preferálják, az F1-ben sem tért még vissza mindenki a munkahelyére. A Racing Pointnál az új távolságtartási szabályokat szem előtt tartva a dolgozók fele lépett be újra a gyárba, főként a gyártásért felelős személyzet.

„Még a hosszú leállás előtt berendezkedtünk az otthoni munkavégzésre” – mesélte Green. „Mindenki hazavihette a számítógépeit és a CFD-masinákat. Egy héten át még tesztelhettük őket, mielőtt be kellett zárnunk. Működik. Vannak előnyei és hátrányai is, de végső soron ugyanazt az eredményt érjük el, mint korábban. Közel százszázalékos a hatékonyságunk.”

Sergio Pérez (Fotó: XPB)



Ám hiába rendezték be az F1-es „home office-t”, a gyárleállás ideje alatt még otthonról sem volt mód az autó fejlesztésén tevékenykedni – legalábbis a gyakorlatban. Mint azt Green elmondta, az autóik gyakorlatilag érintetlenek azóta, hogy hazavitték őket az elmaradt Ausztrál Nagydíjról márciusban. „A fejlesztéssel teljesen leálltunk. Az utolsó májusi hétvégén hajtottuk végre az első szélcsatornás tesztsorozatunkat, tíz hét szünet után.”

Ennek megfelelően újítások nem kerülnek majd a „rózsaszín Mercedesre” Ausztriában. Igaz, a Racing Point helyzete ebből a szempontból sajátosnak mondható, hiszen ők a téli teszteket egy alapmodellel teljesítették, és Melbourne-re készítették el az első komolyabb fejlesztési csomagjukat. Ezt azóta sem tudták kipróbálni, így a további fejlesztésnek egyelőre nincs is sok értelme. Arra majd csak azután kerülhet sor, hogy feltérképezték az első új csomagot.

Hogy aztán hány újítással rukkolnak elő, az még nyitott kérdés, ám Green előrebocsátotta, a sűrű program és a kevés idő miatt 2020-ban jóval kevesebbre számíthatunk, mint általában. „Kevesebb fejlesztésünk lesz, mint terveztük. Az első fejlesztésünket még nem is próbáltuk ki. Melbourne-ben került volna az autóra. Azóta a kocsihoz nem is nyúltunk hozzá. Úgy vélem, idén ezt a csomagot követően még egy nagyobb várható, nagyjából két hónapon belül. És természetesen jönnek még a speciálisan Spára és Monzára tervezett koncepciók.”

„Most nyolc versenyünk lesz tíz héten belül. Egy nagy fejlesztési csomagnak olyan hosszú az átfutási ideje, hogy az alatt lemegy a szezon nagy része. És még csak azt sem tudjuk, egyáltalán meddig fog tartani, hány versenyből fog állni a mostani idény. Ha csak tizenkettőből, akkor Monzával már túl leszünk a kétharmadán, és nem lesz idő egynél több új csomagra. Emellett mostantól a szezon végéig húsz százalékkal csökkentik a szélcsatornás időnket is, miközben jövőre ez még tovább fog csökkenni.”

Lance Stroll (Fotó: XPB)



„Már tervezgetjük, hogy hogyan dolgozzunk az év második felében és a következő év előtt. Teljesen új szemléletmód kell. Egy olyan szabályrendszerrel vonultunk el a szünetre, amely már nem is létezik azóta. A szünet után teljesen más szabályok lépnek életbe, és ez megköveteli minden újjászervezését” – magyarázta Green.

A változás nem jelentéktelen. Egyfelől a költségkímélés céljából már most életbe lépnek bizonyos fejlesztést korlátozó új szabályok, másfelől az év elején még 2021-re tervezett nagy F1-es megújulást is elhalasztották 2022-re, vagyis a mostani autókat a következő évre is át kell majd vinni. Ez a Racing Point terveit is borította, hiszen ők eredetileg abban bíztak, hogy a Mercedesről másolt autójuk jól működik majd a 2020-as bajnokság elején, s így pár korai fejlesztési csomag után leállíthatják annak projektjét, és már az új autóra fókuszálhatnak. Most viszont muszáj lesz többet kihozniuk ebből a modellből, mert ezzel kell helytállniuk 2021-ben is.

És hogy hogyan dolgoznak idén, az távolról sem mindegy, hiszen 2021-től a korábbiakhoz képest szigorúbban korlátozzák a fejlesztési lehetőségeket, a szélcsatornában és a szimulációkkal tölthető időt pedig részben a konstruktőri bajnoki helyezések alapján fogják meghatározni. Ez a 2022-es megújulás miatt is fontos változás: az új autókon 2021 januárjától lehet elkezdeni dolgozni. „Az extra szélcsatorna-idő nem lesz döntő a sikeresség szempontjából. A szélcsatornás időnket az eddigiekhez képest megkurtították. És mivel a 2022-es autót is fejleszthetjük jövőre, sajátos helyzetben leszünk: több munka vár ránk, de kevesebb tesztlehetőségünk lesz. Emiatt szeretnénk már most a lehető legtöbb munkát elvégezni a 2021-es autón” – bocsátotta előre Green.