×

A bajnok mélypontja: amikor még Hamilton vágyott Vettel csapatába

Volt egyszer egy fordított szereposztás. Kilenc éve Sebastian Vettel volt a domináns autóban ülő irigyelt nyerőgép, és Lewis Hamilton az ellenfele miatt frusztrált, sokat hibázó világbajnok, akit legyőzött a csapattársa. 2011 egy sötét szezon volt a brit számára, a kiutat pedig azzal kereste, hogy Vettel csapattársa akart lenni a nyerő autóban…

További gyors sikereket jósoltak neki, de Lewis Hamilton hamar Sebastian Vettel árnyékában találta magát (Fotó: XP)
Lewis Hamilton jött, látott, és ha csak második nekifutásra is, de győzött. Már legelső Forma–1-es futamán élversenyzővé vált, 2007-ben éppen csak elbukta a bajnoki címet, és amikor 2008-ban felért a csúcsra, övé volt a világ. Minden idők legfiatalabb bajnokaként fényes jövőt jósolt neki a szakma, és fiatalsága miatt máris elkezdték pedzegetni, hogy egy napon majd ő dönti meg a hétszeres világbajnok Michael Schumacher rekordjait. Egyből egy nyerő autóba ült, a siker „könnyen” és gyorsan jött.

Túl gyorsan is. Nem volt ideje elkövetni a fiatalok hibáit, megtapasztalni a hosszú távon megerősítő nehézségeket, sem megismerni az új közeget és önmagát. És ennek meg is lett a böjtje. Csapata, a McLaren 2009-ben visszasüllyed a középmezőnybe, és bár 2010-ben ismét győztes autójuk lett, Hamilton helyzete a kényelmesből a kellemetlenbe fordult át.

Új világokban találta magát. Ő volt a Forma–1 új üdvöskéje, és a sikerrel együtt járt a csillogás is. Egy popsztár, Nichole Scherzinger lett a barátnője, aki egy olyan közegbe vitte el, amelybe talán mindig is vágyott, de ami önellentmondásba keverte. Addig ő volt a McLaren által 13 évesen felkarolt jófiú, akinek apja, Anthony és második apja, Ron Dennis mondta meg mindig, mi a helyes, mit hogyan kell tennie. Ebbe a rendbe nem teljesen illett bele a hírességek bulvársajtó címlapjain élt világa, és e két oldal között elkerülhetetlenné vált a konfliktus. Ahogy megjelentek az arany fülbevalók és az első tetoválások Hamiltonon (Ron Dennis utálja a tetoválásokat), úgy távolodott el az addigi világától. 2010-ben szakított menedzser apjával, akivel ezek után két évig még csak nem is beszélt. Felfogadta David Beckham amerikai menedzserügynökségét, és megkezdte az „amerikaias” imázsépítést, vállalva, hogy ezzel újra és újra összeütközésbe kerül a szürke színt kedvencének valló, vaskalapos Dennisszel és csapatával.

Lewis Hamilton és Ron Dennis 2011-ben (Fotó: XPB)



Így fordultunk rá a 2011-es szezonra, amely Hamilton F1-es pályafutásának leggyengébb idénye lett. A pályán és a pályán kívül is sorra követte el a hibákat, érzéseit és a különböző helyzeteket késői huszonéves kamaszként képtelen volt kezelni.

Pedig nehézség volt bőven, erről magának is gondoskodott. Magánéletét az apjával való eltávolodásuk mellett zűrössé tette, hogy hol szakított, hol újra együtt volt énekes barátnőjével, miközben szakmai szempontból is frusztrálttá vált.

 

Button és Vettel is sértette az öntudatát

A McLaren, amelynél Fernando Alonso viharos távozása után kimondott első számú versenyző lett, 2010-re a nyakára hozott egy másik brit világbajnokot, Jenson Buttont, aki finom stílusával és rutinjával képes volt ellensúlyozni Hamilton szélsőségességét és nyersességét, és aki a 2009-es Brawn GP-vel szerzett bajnoki címével újra háttérbe tudta kicsit szorítani honfitársát a brit média régi-új kedvenceként.

„Rendben voltunk, nem voltak problémáink, de az látható volt, hogy egy kissé sértődött volt” – mesélte Button egy 2017-es interjúban arról, Hamilton hogyan viszonyult az érkezéséhez. „Hogy ez amiatt volt, mert az az ő csapata volt? Vélhetően igen. És ha engem kérdeznek, nehezére esett elfogadni, hogy onnantól ez már a mi csapatunk volt.”

A McLaren brit bajnokából a McLaren egyik brit bajnoka lett Lewis Hamilton 2010-ben, és ez nem volt ínyére (Fotó: XPB)



És ha ez nem lett volna elég, Hamiltont az addigi identitásának egy másik részét is sérelem érte 2010-ben. Sebastian Vettel az ő rekordját megdöntve lett minden idők új legfiatalabb világbajnoka, és a domináns 2011-es évkezdéséből az is hamar világossá vált, hogy rövid idő alatt könnyedén túl fogja szárnyalni a korábbi szuperifjú Hamiltont, és jó eséllyel megvédi címét, ami a britnek nem sikerült.

Vettel ezzel együtt megörökölte mindazt, amit 2007-2008 táján még Hamiltonnak „adtak”: ő lett az új fiatal csillag, a Schumacher-rekordok új potenciális ostromlója. És ez érezhetően frusztrálta Hamiltont, minél kevésbé volt esélyes a McLaren a szárnyaló Red Bull ellen, annál jobban.

Hogy mennyire bosszantotta ez a helyzet, az a pályán nyújtott teljesítményéből, a viselkedéséből és a nyilatkozataiból is egyértelmű volt. 2011-től Fernando Alonso állandó partnere lett a Vettel-ellenes nyilvános odamondogatásokban. A spanyollal  folyamatosan utalgattak rá, hogy a német nem annyira tehetségének, mint inkább Adrian Newey zsenialitásának és a kiemelkedően jó autójának köszönheti sikereit. Irigykedtek kollégájukra, akinek autójával szerintük elég sokan világbajnokok lehettek volna, ők talán még dominánsabb módon is, mint Vettel.

Hamilton akkoriban aligha gondolhatta, hogy egy nap majd ő kapja meg ugyanezeket a szurkálódásokat egy másik feltörekvő fiataltól, Max Verstappentől.

Két személy, aki csak frusztrálta LEwis Hamiltont 2011-es sikereivel (Fotó: XPB)



 

Butaságok a pályán és a mikrofonok előtt

Hamilton abban is párhuzamot mutatott Alonsóval, hogy a csapatának helyzete is egyre jobban nyomasztotta. A McLaren a 2010-es évek első felében nem volt rossz, de a Red Bull gépezetéhez képest elég jó sem. Ez a tehetetlenség érzését erősítette a fiatal versenyzőben, ami csak tovább növelte frusztrációját. Volt egy zavart keltő csapattársa, aki „elvette tőle” a csapatát, és lett egy ellenfele Sebastian Vettellel, aki a rekordjától és F1-en belüli szerepétől, a szeretett rivaldafénytől fosztotta meg, és akin a Red Bull ereje miatt nem tudott fogást találni.

2011-ben ez teljesen hullámzó teljesítményhez és balhék sorához vezetett Hamiltonnál. A délután ismételt Kanadai Nagydíj előtt is volt egy kínos esete Monacóban. A hercegségben két nap alatt három büntetést szabott ki rá a versenybíróság, a vasárnapi futamon két balesetbe is belekeveredett, az idényben később még jó párszor felbosszantott Felipe Massát és Pastor Maldonadót ő terelte a falba. A leintést követően Hamilton az őt ért „igazságtalanságokat” iróniával próbálta elütni. „Talán azért volt, mert fekete vagyok. Ali G ezt mondaná…” – nyilatkozta, nagy botrányt kavarva ezzel. „Ez egy elcseszett vicc! Az eddigi hat versenyen már ötször kellett a bírákhoz mennem” – panaszkodott, arra már nem kitérve, hogy esetleg ő is túl nagy hibaszázalékkal versenyez.

A monacói csetepaté Pastor Maldonadóval (Fotó: XPB)



Az FIA kicsit sem nézte jó szemmel, hogy rasszizmussal vádolta a bíráit (még ha nem is komolyan), és fölvetődött, akár futamokról is eltilthatják a szövetség becsületének megsértéséért. Később nyilvánosan bocsánatot kért, és ezzel rendezte a hibáját, ám annak negatív hatásaitól már nem tudott megszabadulni.

Innen egyenes út vezetett a McLaren későbbi folyamatos nyílt bírálásához, a 2012-es emlékezetes spái telemetria-közzétételhez és más, meggondolatlan cselekedetekhez, amikkel csak fölöslegesen keltette a zavart maga körül; majd a mercedeses csapatváltásához. A minden apró megingásra harapó brit bulvársajtónak Hamilton tökéletes alanya lett, és erre csak ráerősített a celebvilágban és a közösségi médiában való ténykedésével.

 

Lauda: Amit Hamilton művel, az minden határon túlmegy!
Hamilton számos balesetnek részese volt 2011-ben. A legtöbbször Felipe Massával akadt össze. A 2008-as riválisok mágnesként vonzották egymást. Hamilton Monacóban a hajtűben ment bele a ferrarisba, Silverstone-ban is belecsúszott, a szuzukai sikán előtt a kerekeik koccantak, Szingapúrban Massa defektet kapott, ami után dühösen lökte meg az interjúk során a britet, Indiában a Ferrari felfüggesztése tört el a balesetük következtében. A szezon végén Brazíliában békejobbot nyújtottak egymásnak. „Jót beszélgettünk Felipével. Tisztelem őt, és várom már, hogy jövőre újra egymás ellen küzdjünk” – mondta Hamilton. „Örülök, hogy Lewis odajött hozzám. Kedves gesztus volt a részéről” – kommentált a brazil.

Montreal bizonyos szempontból a fent felsorolt zavaró tényezők összjátékát és egy újabb botrányt hozott. Hamilton az esős verseny elején előbb Mark Webbert forgatta meg a biztonsági autó mögött, aki ezzel visszaesett a 14. helyre, aztán három körrel később csapattársával, Buttonnel ütközött össze a célegyenesbe, miután oda próbált bebújni, ahol nem volt számára hely.

Hamilton először kollégáját okolta, később viszont már azt nyilatkozta, hogy elbeszélgettek, és mindketten a saját hibájuknak nevezték a balesetet, bocsánatot kértek egymástól.

A szakmában sokan a folyamatosan bajba kerülő, szétcsúszott Hamiltont kezdték kritizálni. Későbbi mercedeses mentora, Niki Lauda például kijelentette: „Amit Hamilton művel, az már minden határon túlmegy! Teljesen őrületes! Ha az FIA most nem bünteti, akkor már nem értek semmit. Egy ponton túl ez már nem mókás. Így nem lehet vezetni, mert a végén valaki meghal” – mondta az osztrák, aki gyakran szeretett túlozni.

Egykori csapattársa, a britek korábbi McLaren-versenyzője, John Watson sem kímélte Hamiltont. Rámutatott, szerinte Vettel és a Red Bull formája bosszantják leginkább, ezért versenyez ennyire szétszórtan.

„Hamilton nagyon frusztrált Nem gondolom, hogy jó állapotban van pillanatnyilag. Azt gondolta, odamegy Kanadába, és kihívója lesz a Red Bullnak, de ötödik lett az időmérőn, és szerintem frusztráltan vezetett, nem ésszel. Hamiltonnak le kell ülnie, és el kell gondolkodnia azon, mit csinál, és meg kell próbálnia visszahozni a szezonját. Azt gondolja, ő a leggyorsabb fickó egy F1-es autóval – és lehet, hogy az is –, és hogy minden versenyt meg kell nyernie, minden bajnokságot. De ez frusztráció, az hajszolja bele ezekbe a téves helyzetfelismerésekbe, amik bajba sodorják.”

Lewis Hamilton balesete Mark Webberrel (Fotó: XPB)



 

Besétált a Red Bullhoz, hogy szerződtessék

A McLaren állította, a történtek ellenére béke van a csapatnál, ám színpad mögött zajlottak az események. Hamiltont annyira dühítette a helyzete, hogy Montrealban egy nem is annyira titkos találkozót kezdeményezett Christian Hornerrel, a Red Bull csapatfőnökével. Ezzel egyfelől jelezte, kész elhagyni a kívánalmainak nem megfelelő McLarent, másfelől egyértelművé tette, hogy egy kiemelkedően jó autóért kész csapattársként megméretni magát Vettellel, így helyreállítva megtépázott hírnevét.

E találkozó ténye már akkor is nyílt titok volt, Horner 2016-ban részletesen is beszélt róla, és elárulta, a brit versenyző kétszer is megpróbált a csapatukhoz szerződni. „Szeretett volna 2012-ben nálunk versenyezni, de esély sem volt erre, amíg Sebastian nálunk volt. Aztán mielőtt aláírt a Mercedeshez, 2013-ra is a Red Bullhoz akart szerződni” – mesélte.

A sors iróniája, hogy 9 évvel később most fordított a felállás Hamilton és Vettel között. A verhetetlen csapatot most a brit erősíti, a csapatváltásra Vettel vágyik, aki az elmúlt évek megingásai által megromlott megítélését azzal javíthatná a leggyorsabban, ha vállalná a Hamilton elleni nyílt küzdelmet, és csapattársként bizonyítaná, hogy áll olyan szinten, mint ő. Ennek megvalósulására azonban ugyanolyan kevés esély mutatkozik, mint 2011-ben Hamilton Red Bullhoz szerződésére.

Sebastian Vettel és Lewis Hamilton: a párosításnak 9 éve nem volt esélye (Fotó: XPB)



A kanadai találkozójukkal beindultak a találgatások Hamilton körül, ami nem feltétlenül tette szorosabbá a McLarennel való kapcsolatát, ám Horner már akkoriban igyekezett egyértelművé tenni, hogy Hamiltonnak nincs esélye náluk. „A legfontosabb, hogy egyetlen egyén sem lehet nagyobb a csapatnál. Ez tett bennünket sikeressé: csapatként dolgozunk. Egy Hamilton, Vettel kombináció papíron minden csapat számára nagyon vonzó lehet, ám  nekünk a partneri együttműködést is szem előtt kell tartanunk, és nehéz elképzelni, hogyan tudna harmóniában együtt dolgozni két képességei csúcsán lévő sportoló egy fedél alatt. A csapat számára fontos ez a viszony. Lewis fantasztikus versenyző, talán a legjobb háromba tartozik jelenleg, de mi elégedettek vagyunk a mostani felállásunkkal. Sebbel hosszú távú szerződésünk van, saját nevelésünk, és nagyon elégedettek vagyunk Mark Webber munkájával is, szóval nehéz elképzelni, hogyan illene a képbe Lewis” – fejtegette Horner.

Egy stabil húzóember, egy jól teljesítő második számú, a csapategység és a lojalitás fontossága – mintha csak Toto Wolffot hallanánk kilenc évvel később az ellen érvelni, hogy sztárjuk mellé egy másik sztárt szerződtessenek…

Hamilton tehát hiába kopogtatott a Red Bull ajtaján, az zárva maradt előtte, így a következő években egyre irigyebben nézhette, hogyan válik a rekordját elvevő Vettel négy éven belül négyszeres világbajnokká, miközben ő öt év után is csak azzal az egyetlen bajnoki címével szerénykedik.

Lewis Hamilton (Fotó: XPB)



A montreali Red Bull-os kikacsintásával ugyanakkor beindított egy folyamatot, aminek akkor talán még ő sem volt tudatában. Gesztusával egyértelművé tette a paddock számra, hogy elvágyódik a McLarentől, és egy évvel később így kerülhetett a Mercedes célkeresztjébe. Abszurd módon a csillagosok tanácsadójának, Niki Laudának éppen a Red Bull ajánlotta be őt. Évekkel később Christian Horner és Helmut Marko is arról mesélt, hogy ő ajánlotta Lauda figyelmébe a britet, mégpedig azzal a hátsó szándékkal, hogy egy kevésbé versenyképes csapathoz vigye őt…

„A McLaren nagyon versenyképes volt 2011-ben és 2012-ben, és azt gondoltam, talán jobb lenne számunkra, ha a McLaren helyett a Mercedesnél versenyezne. Mivel mi nem szerződtethettük, arra bátorítottam Niki Laudát, hogy tegye meg ő – csak hogy gyengítsük a McLarent. Nem sejtettem akkor még, hogy a Mercedes olyan erős lesz, mint amilyen manapság” – magyarázta Horner.

 

Kétségbeesés az elfolyó évek miatt

Hamilton a Mercedesnél végül megkapta, amiről évekig álmodott – és még annál is sokkal többet. 2013-as első ottani évében viszont még nem lehetett biztos a dolgában, és akkoriban többször is nyíltan beszélt frusztrációjáról, hogy öt idény elteltével sem tudta megszerezni a második bajnoki címét, amit sokan már 2008-ban előre odaadtak neki, és hogy nem képes olyan pályaívet befutni, amilyent a fényes debütálásakor „ígért neki” a sorozat.

„Az F1-be kerültem, és majdnem nyertem az első évemben, aztán bajnok lettem a másodikban. Azóta sosem volt esélyem. Az autó nagyon meghatároz mindent, és az ember csak elvesztegeti a legjobb éveit…”

„Az idő elfolyik. Már öt éve, hogy világbajnok lettem. Amikor az alsóbb kategóriákban voltam, minden évben vagy második évben bajnokságot nyertem. Sok versenyző van, aki egy bajnoki címet sem szerzett, szóval hálás vagyok, hogy nekem van egy, de ez már nem jelent akkora presztízst, mert sokan nyertek egy bajnokságot. Most már azok a különlegesek, akik kétszer, háromszor, négyszer lettek bajnokok. Én egyre idősebb leszek, és nem maradok örökre ebben a sportágban. Szóval elkezdett foglalkoztatni, hogy miként fognak emlékezni rám az emberek. Szeretném, ha egy keményen küzdő ízig-vérig versenyzőként gondolnának rám” – filozofált a nagy menetelést és rekordokat hozó korszak előtti szezonjában.

Lewis Hamilton (Fotó: XPB)



Azóta tudjuk, milyen ívet vett Hamilton pályája. Mindig is szeretett a világ ellen küzdeni, esélytelenként, a mesebeli „szegénylegény” szerepében, akit egy nap királlyá koronáznak. 2008-as sikere mesét ígért számára, aztán beköszönt a való világ. Hamilton azóta viszont felnőtt, és a kirakós szétszórt kockái az évek során a helyükre kerültek. A mesét valósággá tette.

Ma már a legsikeresebb, hamarosan talán minden rekordok tartója is lesz. Övé a vágyott rivaldafény, az F1-ben és az F1-en kívül is. „Fegyvereivel” már nem vaktában lövöldözve kelt zavart maga körül, magát is megsebesítve, hanem tudatosan célra tart velük. Ali G helyett már Muhhamad Alit és más példaképeket imitál, nem imázst rombol, hanem tudatosan imázst épít. Mondhatni, megtalálta a 2011-ben még csak keresett önmagát, az egyensúlyt, az összhangot a sztárlét és a sikeres sportolólét között. Összehangolta a világait.

A 2011-es szezon talán egy fekete folt a dicsőséges pályafutásán, az első (és összességében is csak az egyik a kettő közül), amelyben legyőzte őt a csapattársa. A hibáiról, a kirohanásairól, a Felipe Massával való rendszeres összeakaszkodásukról emlékezetes. De éppen ez tette fontos mérföldkővé azon az úton, ami a ma ismert Lewis Hamiltonhoz vezette őt.

Sebastian Vettel és Lewis Hamilton (Fötó: XPB)