×

Így változtat az F1-es csapatok munkáján a járvány miatti szigor

Lassabb munkavégzés, kényszerű óvatosság – jelentős hatása lesz az F1-es csapatok nagydíjhétvégéire a koronavírus miatti új rend.  A Racing Point a szerdai tesztje alapján már tudja, mi változik, és szakemberük részletesen beszélt is erről.

Fotó: Racing Point
Különböző formában és körülmények között, de a Forma–1-es csapatok többsége próbál tesztekkel hangolódni a jövő hónap elején esedékes 2020-as bajnoki rajtra és a zárt kapus, járvány időszakában történő versenyzés új protokolljára. Az F1 egy 78 oldalas tervet állított össze arról, pontosan hogyan és milyen feltételek mellett lehet versenyeket rendezni, és a szigorú szabályozás a csapatok működésére is hatással van. Erősen megvágták például a versenyre utaztatott személyzet létszámát (80 fő, melyből legfeljebb 60 dolgozhat az autón), és azt is szabályozzák, milyen módszerekkel kell tartani a távolságot az egyes csoportok között.

A Racing Point szerdán Silverstone-ban a 2020-as autóját vitte pályára egy filmes nap keretében, és ezzel ők lettek az első csapat, amely a februári téli tesztek óta először vitte pályára aktuális autóját. Lance Stroll-lal mindössze 100 kilométert teljesíthettek, ám mint azt Andrew Green technikai igazgató elmondta, a napjuk fő célját ezúttal nem annyira az autó, mint inkább a csapat felkészítése jelentette, hiszen elsősorban az új rend, az új szabályok hatásait igyekeztek feltérképezni.

 

Tovább tartanak bizonyos munkák

Mint azt kifejtette, változást bőven hoztak a szigorú óvintézkedések a gyakorlatban, legyen szó akár a távolságtartásra való odafigyelésről, akár a létszámkorlátozásról.

„Ez elsősorban arról szól, hogy tartsd a távolságot a mérnökök között, akik az autón dolgoznak, hogy a szerelők használják a személyes védőfelszereléseket, amikor az autón tevékenykednek, és hogy felmérd, hogyan változott az egyes feladatokkal töltött idő. Bizonyos feladatok most tovább tartanak, és ezt kezelnünk kell. Csak adott mennyiségű időnk van az autón dolgozni a pálya mellett versenyhelyzetben. Van kijárási tilalom is, ezért most megvizsgáltuk, mennyi ideig tart változtatni vagy lecserélni elemeket az autón a megszokotthoz képest, és újra kell programoznunk ezt, hogy a versenyhétvégén mindent el tudjunk végezni, ne kelljen megsértenünk a kijárási tilalmat. A gyakorlásunk nagyrészt ennek megtanulásáról szólt” – magyarázta.

Green a munkálatok időtartama miatt kicsit tart attól, mi lesz, ha motort kell cserélniük a nagydíjhétvégék alatt. „Reméljük, nem kell majd kapkodnunk. Csak bizonyos létszámú csapat dolgozhat az autón egy időben, és ez meghatározza a motorcsere tempóját. Szóval ha lesz szükség motorcserére, akkor az nagy kihívás lesz.”

Fotó: Racing Point



 

Eltérések lehetnek, nagy előnyszerzés nem

Miközben a résztvevők többségének nincs már lehetősége az idei autóval tesztelni, mert elfogytak a filmes napjaik, Green kétli, hogy nagy előnybe kerültek volna velük szemben. És azt is, hogy komoly előnyre tettek volna szert az egyáltalán nem tesztelő riválisokkal szemben. „Az ilyesmit a gyárban is tudod gyakorolni, ha akarod. Mi csak próbáltunk egy élő közeget teremteni. Nem áll még készen minden eljárásunk. Nagyon sokat kellett tanulnunk délelőtt, és nagyon gyorsan. A következő időszakban változtatni fogunk pár dolgon, hogy jobb legyen. Még mindig csak tanulunk, de így legalább képet kaptunk arról, milyen kihívások várnak ránk a hétvégéken az autónk működtetésénél.”

A mérnök szerint a különböző munkamódszerek és folyamatok csapatonként és motorbeszállítónként is változhatnak, ám nem gondolja, hogy olyan különbségek alakulnának ki, amik döntő előnybe hozhatnak valakit. „Lehet, hogy egyes csapatok hatékonyabbak lesznek, mert másképpen tudtak alkalmazkodni az új rendhez, amihez mindenkinek alkalmazkodni kell. De nekünk megvannak az eljárásaink, és ebből hozzuk ki a legtöbbet. Nem hisszük, hogy ezek miatt jelentős hátrányba kerülnénk, mindenki hasonló cipőben jár, szóval nem aggódom. Azt kell elkerülni, hogy egy hétvége alatt túl sok mindent akarj csinálni. A tesztből ezt a tanulságot szűrtük le. Óvatosnak kell lennünk, a hétvégéken a fontos dolgokra kell koncentrálnunk, ezeket kell hatékonyan elintéznünk, és csak ezek után lehet mással is foglalkozni. Összeszedettebbnek kell lenni.”

Fotó: Racing Point

Fotó: Racing Point



 

Más szemléletmód a szabadedzéseken

A nagydíjhétvégék előkészületei a mérnök szerint alapvetően megváltoznak az új rendszer miatt. A szabadedzéseken a versenyzőknek óvatosabbnak, az autóknak megbízhatóbbnak kell lenniük, mert a lassabb munkavégzés miatt a hibákért most súlyosabb árat fizethetnek. „Fontos, hogy az autót jól rakd össze, strapabíró legyen, ne kelljen cserélni rajta dolgokat, amiket nem muszáj. A megbízhatóság kulcsfontosságú lesz, mindennek simán kell mennie. Ha komoly megbízhatósági problémád lesz, akkor a csapat szempontjából az feszültséget jelent, mivel időben végre kell hajtani a módosítást. Lesznek helyzetek, amikor ez kimondottan nagy kihívás lesz. Előzetesen mindent meg fogunk tenni, de a nagydíjon az elsődleges célunk a megbízhatóság lesz. Két versenyzőnk van, akik tudják, a szabadedzéseken nem hagyhatják el a pályát, mert ha komoly kár keletkezik, talán sokáig fog tartani a javítás. Szerintem ők tisztában vannak ezzel.”

Noha az új rend szerinti versenyzés furcsa és eleinte nehéz lesz, a Racing Point technikai igazgatója már annak is örül, hogy egyáltalán újra versenyezhetnek, bármilyen körülmények mellett. „Versenycsapat vagyunk, a versenyzés a dolgunk. Mindenki versenyezni akar, és ha ehhez az kell, hogy napokig bezárkózzunk egy hotelbe, akkor boldogan vállaljuk, csak hogy utána versenyezhessünk. Most ez van ebben a szezonban, de tudjuk, hogy nem lesz ez állandó. Rövid távban gondolkodunk, és azt mondjuk így vállalni tudjuk ezt. Csapatként összedolgozunk, és ha támogatjuk egymást, akkor meg tudjuk csinálni.”