Musorujsag
Élő Eredmények

Az interjúkirály Räikkönen titkai

Az interjúkirály Räikkönen titkai

Formula1.com
Kimi Räikkönen és az interjúadás a Forma–1-ben két ellentétes fogalmat jelentenek. A versenyzőt jól ismerő finn újságíró, Heikki Kulta tud erről jó sztorikat – és most az F1 hivatalos magazinjában meg is osztott párat.

Egyszavas válaszok, halk motyogás, elharapott mondatvégek, kézlegyintés, távozás a kérdés feltevése közben – ezek ugyanúgy Kimi Räikkönen védjegyévé váltak az F1-ben, mint a „Jégember” becenév, a jégkrémevés egy kiesés után, vagy a „Tudom, mit kell tennem” rádióüzenet. 2007 bajnoka szereti az F1-es versenyzést, de nagyon nem szereti az F1-es felhajtást, aminek időről időre jelét is adja. Például a sajátos stílusú interjúi formájában.

Heikki Kulta a Turun Sanomat finn lap állandó F1-es tudósítója évek óta járja a világ versenypályáit, hogy a hazai közönségnek első kézből számolhasson be a nagydíjhétvégék történéseiről, középpontba helyezve a mezőny éppen aktuális finn tagjait. Kimi Räikkönen útját már évtizedek óta követheti, és megvan az az előnye is, hogy az akkreditált újságírók túlnyomó többségével szemben ő anyanyelvén is beszélgethet az Alfa Romeo versenyzőjével.

Kulta most a Forma–1 hivatalos magazinjába írt egy terjedelmes cikket a sokak kedvencének számító „Jégemberről”, és ebben az őt övező „legenda” szerves részét képező sajátos interjúadási szokásairól is részletesen ír.

Az egész alapját szerinte Räikkönen azon alaptulajdonsága adja, hogy nem szereti a fölösleges mellébeszélést. „Nem túlzás azt állítani, hogy Räikkönen a legőszintébb versenyző, aki valaha megfordult a Forma–1-ben. Nem politizál, néha már túl nyersnek tűnő stílusban képes válaszolni kérdésekre, és ha valami hülyeséget kérdezel tőle, azt hamar a tudtodra adja.”

Nem lehetne még távolabb? – Kimi Rikkönent Melbourne-ben a járvány miatt tisztes távolból faggatták az újságírók, de ha verseny van, nem szabadulhat tőlük. (Fotó: XPB)

Ezt számos példa bizonyítja. Hol csak egyszerűen hátat fordít egy még hozzá beszélő újságírónak, mert megunta, hogy közhelyekkel kell lövöldöznie, hol élő adásban közli a világgal, hogy azért hagyta ki a búcsúzó Michael Schumacherrel és Pelével megrendezett interlagosi rajtceremóniát, mert éppen a nagydolgát végezte… Megkérdezték, ő csak válaszolt. Majd mosolygott, hogy megtréfálhatta az általa nem szeretett médiavilágot.

Hasonlóba Kultának is sikerült belefutni. Például 2004-ben, amikor Räikkönen még a McLaren versenyzője volt. „Ez az őszinteség nyilvánvaló volt akkor is, amikor a McLaren sajtósa megkért, hogy készítsek Kimivel egy interjút a 2004-es MP4-19-es autó első tesztnapja után. A cikket a Racing Line-nak készítettük, amely a csapat hivatalos magazinja volt. Az autó már 2003 novemberében pályán volt, de Räikkönen januárig nem vezette, mivel három hónapos kihagyás után tért vissza egy csuklóműtét után. Szóval megkérdeztem, mik az első benyomásai az új autóról. »Egy rakás sz**« – bökte ki finnül.”

A csapat saját lapjában Kulta nem szívesen írta volna le Räikkönen ezen véleményét. „Természetesen ezt az üzenetet nem továbbíthattam a magazinban, ezért angolul azt írtam, hogy az autó nem egészen felelt meg Kimi várakozásainak… Végső soron igaz volt: az MP4-19-es az első hét versenyéből haton kiesett abban a szezonban, és csak nyolc pontot gyűjtött, amíg meg nem jött a javított változat, az MP4-19B.”

 

Reményt adó viccek

Räikkönent faggatni azonban nem csak e nyers őszinteség miatt lehet veszélyes és nehéz. Mindig fennáll annak a lehetősége, hogy a versenyző egyszerűen semmibe vesz egy újságírót, de ha nem is teszi, érdemi válaszokat sem könnyű kipréselni belőle. „Általában a legrosszabb pillanat egy Räikkönennel készített interjúra, amikor közvetlenül a futam vagy az időmérő után vagyunk, főleg, ha az eredmény valamilyen okból nem megfelelő lett. Én ilyen körülmények között inkább nem tennék föl neki kérdéseket, és inkább megvárnám az alkalmas időpontot – ami általában a soha napja…” – ecsetelte Kulta.

Kimi Räikkönen (Fotó: XPB)

„Amikor megállapodunk egy négyszemközti interjúról, jobb a sor elején állni. Ha túl sok interjúkészítő van előtted, Räikkönen fokozatosan elveszíti az energiáját, és egyre nagyobb lesz a valószínűsége annak, hogy nem ad érdemi válaszokat. Az én saját megoldásom, hogy egy viccel indítom a beszélgetést. Lehet, hogy rossz hangulatban van, fáradt vagy csalódott, de a vicc kicsit oldja a hangulatot, és jobb válaszokat eredményez. Egyes esetekben olyan kifejező finnül, hogy azt nehéz lenne elképzelni bárki mástól.”

 

A semmit mondás mestere

A 2007-es bajnok sosem titkolta, egyszerűen utálja az F1-gyel járó kötelező médiaköröket, mivel sem a nagy nyilvánosságot, sem a harsányságot nem kedveli, attól pedig kimondottan viszolyog, hogy szerinte értelmetlen dolgokra pazarolja az idejét. „Räikkönen lenne az első, aki arra szavazna, hogy rövidítsenek a versenyhétvégéken. Zavarja, amikor évről évre csütörtökönként és péntekenként jelenése van a média előtt. Meggyőződése, hogy az edzésnapok végi interjúk csak időpazarlást jelentenek” – jellemezte őt a finn újságíró.

Räikkönen pénteki értékelései általában valóban nem érnek sokat. Tulajdonképpen mindig ugyanazokat a közhelyes szófordulatokat süti el, és bárhogy is alakuljon a napja, mindig elintézi annyival, hogy „Ez még csak egy péntek, sosem tudhatod”. Ennek megvan az oka. „A riporterek mindig ugyanazokat a kérdéseket teszik föl csütörtökön” – idézte a versenyzőt Kulta. „Akkor még nem is tudunk semmit arról, mi fog történni a hétvégén, hiszen még senki nem teljesített egyetlen kört sem az autójával az adott pályán. Az első alkalom, amikor bármit is lehet mondani egy eseményről, valójában a verseny után jön.”

 

Ha az Alfa Romeón lenne ablak…

Kulta szerint a Räikkönennel való interjúkészítésnek van egy alapszabálya. „Egy interjú Räikkönennel kétféleképpen alakulhat. Ha arról kérdezed, ami érdekli, a beszélgetés jól fog haladni. Ha viszont olyasmiről kérdezed, ami magától értetődő, a válaszát lényegében lehet úgy értelmezni, hogy ’Mi a francot akarsz?’”

Kimi Räikkönen (Fotó: XPB)

A mezőny korelnökének idén még biztosan tűrnie kell az F1 ezen nem-szeretem oldalát. Sokszor emlegeti, addig marad a mezőny tagja, amíg a versenyzés iránti szeretete nagyobb a sajtó előtti magyarázkodás iránt érzett utálatánál.

Egy biztos, amíg az F1-ben lesz, olyan trükkhöz  nem folyamodhat az ezen világ ellen való védekezésben, mint a 2010-es és 2011-es ralis kitérője alkalmával. „2009 végén a Ferrari úgy döntött, hogy Fernando Alonsóra cseréli Räikkönent. Elbocsátották a szerződése ellenére, miközben kifizették, a finn pedig átment a rali-világbajnokságba, ahol új megoldást fejlesztett ki az interjúk minimumra csökkentésére. Ha a dolgok nem alakultak jól egy szakaszon, Räikkönen utána egyszerűen csak zárva tartotta az ablakot a vezetői oldalon, miközben behajtott a riporterek közé, és a nyilatkozatokat a navigátora, Kaj Lindström adta a másik oldalon” – mesélte Kulta.

Borítókép: Kimi Räikkönen (Fotó: XPB)

További tartalmak