×

Így segítették dühös bátyja milliói a Williamshez Ralf Schumachert

Miközben volt csapata egy másik német versenyzővel az 1999-es F1-es szezon egyik főszereplője lett, Ralf Schumacher egy gyengélkedő Williamsért hagyta hátra a futamokat nyerő sárga autót. És ebben feldúlt bátyjának, Michael Schumachernek is volt némi szerepe.

Michael és Ralf Schumacher (Fotó: XPB)
Számos esélyt kínált az 1999-es szezon a kicsik számára, ám miközben a Jordan vagy a Stewart versenyzői sikeresen éltek ezzel, Ralf Schumachernek inkább a kihasználatlan lehetőségekről szólt ez az éve. Pár hete már láthattuk, hogyan lett majdnem váratlan győztes a Williamsszel a kaotikus Európa Nagydíjon, és mint azt vasárnap látni fogjuk, az esős Francia Nagydíj is csak a tűz közelébe vitte, de nem hozta el számára az igazi áttörést.

Hogy így alakult, abban leginkább csapatának a gyengélkedése játszott szerepet: az 1997-ben még világbajnok istálló a Renault kivonulásával átmenetileg erős gyári támogatás és ütőképes motor nélkül maradt, így nemhogy a McLarennel és a Ferrarival nem volt esélye versenyre kelni, általában a Jordannel, de sokszor a Stewarttal is meggyűlt a baja.

Előbbi csapat, a Jordan sikereit különösen irigykedve szemlélhette az ifjabb Schumacher, hiszen 1997-ben még náluk mutatkozott be a királykategóriában, és az 1998-as évadot is náluk töltötte, miközben a bűvös 1999-re is szerződése lehetett volna velük. Eddie Jordan elmondása szerint nagyon sokra tartotta és kedvelte is Ralfot, ám hogy nem lett közös folytatás, az mégis egy köztük támadt konfliktus eredménye volt.

Eddie Jordan és Ralf Schumacher (Fotó: XPB)

Eddie Jordan és Ralf Schumacher (Fotó: XPB)



 

Michaelt millióktól, Ralfot a nyerő autótól fosztotta meg

Az előzményt az emlékezetes 1998-as Belga Nagydíj jelentette, amely meghozta a Jordan-csapat első F1-es futamgyőzelmét, ráadásul egyből kettős sikerrel. Azon a napon Damon Hillt utoljára láttunk nyerni, Michael Schumacher akkor ütközött neki hátulról a vízfüggönyben rejtőzködve tétovázó David Coulthard McLarenjének, és bukott el egy fölényes győzelmet, hátrahagyva azt korábbi bajnoki ellenfelének.

A Jordan be is gyűjtötte a lepattanót, ám a csapaton belül nem mindenkinek volt felhőtlen az öröme: Ralf Schumacher a futam hajrájában másodpercekkel gyorsabb volt csapattársánál, ám Hill fenyegetésére a Jordan csapatutasítást adott ki, és lényegében megtiltotta a fiatal németnek, hogy támadást indítson pályafutása első győzelméért.

Ralf nehezen ugyan, de lenyelte a békát. A kiesése után Coulthardot majdnem felpofozó bátyját viszont kimondottan bántotta a fivérét ért igazságtalanság, és ezt igyekezett Jordan tudtára is adni. „Michael még mindig csalódott volt amiatt, ami Coultharddal történt vele. Szerintem helytelenül viselkedett akkor. Nem mehetsz át valaki garázsába azzal a szándékkal, hogy megüsd. A sportban vissza kell fognod az öklödet, nincs mód ilyesmire. Aki bokszolni akar, az menjen bokszolni, ne a másik garázsába, hogy megüssön valakit!” – hozta összefüggésbe a közöttük aznap történteket Schumacher fájó kiesésével egy Auto Motor und Sportnak adott interjúban.

Eddie Jordan (Fotó: XPB)



„Michael ezt tette, és nyilvánvalóan maga alatt volt. És a legkönnyebb számára az volt, hogy rajtam vezesse ezt le. Talán a közös múltunk miatt, azért, mert fizetett. Michaelnek sosem tetszett, hogy fizetnie kellett az első futamáért. Hogy miért bántja ez őt, azt nem tudom, hiszen hétszeres világbajnok lett, és a Jordan adta meg neki ezt az esélyt. Miért ne fizetett volna érte? Fizetett! És most megint ott volt nálam.”

Az akkor még csak kétszeres világbajnok számon kérte korábbi főnökén, hogy nem engedte nyerni öccsét, és közölte vele, így ne is számítson a folytatásra. „Azt mondta nekem: »Kizárt, hogy Ralf nálad versenyezzen jövőre!« Erre én azt feleltem: »Michael, ez nagyon egyszerű. Van egy szerződése, abban pedig szerepel egy kivásárlási záradék. Abban az áll, hogy két és fél milliót kell fizetni. Ha ki akarod őt vásárolni, akkor fizesd ezt ki nekem, és kész!« És megtette” – mesélte Jordan.

Egy Peter Windsorral folytatott júniusi beszélgetésben Jordan azt sem titkolta, kimondottan élvezte, hogy a dühös idősebb Schumacherről komoly összeget akaszthatott le – az 1991-es spái bemutatkozása után ismét. „Soha senki nem lépett át a Jordan ajtaján úgy, hogy nem fizetett nekünk, és ebben az esetben Michael Schumacher volt az. És számomra ez egyfajta elégtétel volt annyi év után a történtekért, szóval nem bántam” – utalt arra, hogy sérelemként élte meg, amikor bemutatkozása után Schumacher egyből a Benettonhoz szerződött, Flavio Briatoréék ügyeskedései révén.

Michael Schumacher 1998-ban, feleségével, Corinnával (Fotó: XPB)



Jordan ezek után a Schumacherért kitett Heinz-Harald Frentzenre csapott le, aki 1999-re ezzel lényegében helyet cserélt honfitársával – és rövid távon ő járt jobban. Miközben Schumacher sokat küszködött a kissé félretervezett, lóerőhiányos Williamsszel, a Jordan valósággal megtáltosodott a következő évre, és két versenyt is tudott nyerni, míg Frentzen három futammal a bajnokság vége előtt még a végső győzelemre is esélyesnek mondhatta magát.

„Ralf a Williamshez ment, mi meg szerződtettük a fickót, akit a Williams kitett: Frentzent. És milyen hihetetlen munkát végzett Frentzen a Jordannel” – mondta büszkén a korábbi csapattulajdonos.

 

Már jóval Spa előtt eldőlt a szakítás

Michael Schumacher spái dühe és később fizetett milliói azonban önmagában még nem adják ki a teljes képet. Túlzás lenne ugyanis azt állítani, hogy Ralf kizárólag a belgiumi csapatutasítás miatt, bátyja unszolására döntött a csapatváltás mellett. Mint azt a Beyond The Gridnek elmesélte, a Spában történteknek valójában nem sok közük volt ahhoz, hogy a Williams felé vette az irányt. „Nem tetszett a döntés, de azt a csapat és annak tulajdonosa hozta meg, nekem pedig követnem kellett az utasítást. És meg is tettem” – mondta az 1998-as „sérelemről”, amit Jordan szerint is „férfiként viselt” akkor.

A szakításukhoz valójában egy másik, korábbi konfliktus vezetett, melynek Michael nem volt részese. „Nem Spa miatt távoztam, az teljesen más történet volt” – erősítette meg Ralf. „Az alapproblémát az jelentette, hogy amilyen jó az 1997-es autó volt, annyira rossz volt az 1998-as. Nagyon messze voltunk mindenben, nagyon nehéz volt vezetni, de abban a pillanatban szerencsések voltunk. Azt megelőzően viszont ha jól emlékszem, először Silverstone-ban szereztünk csak pontot (Ralf 6. lett az év kilencedik versenyén – a szerk.). Akkor történt, hogy volt egy időmérős motorhibám, és utolsó lettem a rajtrácson. Márpedig akkoriban még legalább hatodikként kellett célba érned ahhoz, hogy pontot szerezz. ’EJ’ (ti. Jordan) odajött hozzám a rajtrácson, és azt mondta: »Ralf, ha nem szerzel pontot ezen a versenyen, akkor jövőre repülsz!«”

Ralf Schumacher (Fotó: XPB)



Az ifjabb Schumachernél ezzel vágta el magát főnöke, másfél hónappal Spa előtt. „Azt mondtam, bármi is lesz idén, nem fogok jövőre ennél a fickónál versenyezni, mivel ez a viselkedés így nem fair. Nem én építettem az autót, nem én tehettem a motorhibáról, ezért nem akartam többé nála versenyezni. Ez volt az a pillanat, amikor eldöntöttem, hogy a Jordannel többé nem próbálkozom.”

Szerencséjére nem volt kényszerhelyzetben. A sors iróniája, hogy Schumacher végül eleget tett Jordan kérésének, és pontot szerzett a 21. helyről rajtolva, ám ezzel nem a jordanes maradását alapozta meg, hanem fölkeltette Frank Williams érdeklődését, aki a silverstone-i futam után máris ajánlatot tett neki. „Frank érdeklődött irántam, és valójában pont ezen a hétvégén kérdezett meg. És ez csakis annak volt köszönhető, hogy azon a versenyen pontot szereztem, ami lenyűgözte őt. A verseny után ’EJ’ aztán odajött hozzám, és azt mondta, »nem-nem, felejtsd el, amit mondtam!«, és hasonlók – tudjuk, milyen. Én meg azt mondtam, köszönöm szépen. Majd a hazaúton Willi (Weber, Ralf és Michael menedzsere) hívott, mert kereste őt Frank, és a következő évről érdeklődött. Azt már nem tudom, hogy egyből odamentem-e, vagy csak a következő napon, de alá is írtunk egy előszerződést, és onnantól világos volt, hogy a Williamsnél fogok versenyezni.”

Michael Schumacher milliói tehát lehet, hogy valóban kellettek Ralf kivásárlásához, de az ifjabb Schumi csapatváltása Spában már kőbe volt vésve.

 

Mindenki jól járt – Michael Schumacher leszámítva…

1999 aztán Ralfnak mindjárt egy harmadik helyet hozott a szezonnyitón Ausztráliában, majd még egy harmadik helyet Silverstone-ban és egy másodikat Monzában, ám csapatával összességében sokat is küszködött, és elmondható, az első évben a futamokat nyerő Frentzen járt jobban a helycserével. Ha viszont a rá következő éveket is a mérlegre helyezzük, Schumacher kimondottan jól jött ki a történtekből, hiszen a Jordan már sosem tudta megismételni 1999-es menetelését, míg a BMW-vel összeálló Williams 2001-től futamgyőztes, bajnokesélyes csapattá lépett elő, amellyel a német 6 futamgyőzelmet aratott.

Eddie Jordan és Heinz-Harald Frentzen (Fotó: XPB)



Eddie Jordan úgy véli, összességében minden fél jól járt az 1998-as ügylettel – kivéve persze Michael Schumachert… „Az emberek nem is gondolnak rá, pedig Heinz-Harad több versenyt nyert a Jordannel, mint a Williamsszel, holott a Williams briliáns volt, egy csomó futamot nyert. Ralfnál pont fordítva történt, ő a Williamsszel nyert. Szóval ez a váltás mindkettőjüknek, de magamat is beleértve mindhármunknak jót tett, mivel Michael Schumacher kifizette nekem a kétmilliót Ralf szerződésbontásáért. És be kell valljam, ennek nagyon örültem” – állapította meg önelégülten a bohókás ír.

Jordan csapatát, Frentzent és a Schumacher fivéreket vasárnap újra láthatjuk küzdeni. 19 óra 40 perctől az M4 Sport az 1999-es Francia Nagydíjat ismétli.