×

Franciaország, 1999: pórul járt nagymenők, Barrichello-pole

Kibabrált az esélyesekkel a franciaországi eső, így Rubens Barrichello meglepő pole pozíciót szerzett, miközben Michael Schumacher annak örülhetett, hogy Mika Häkkinen tisztes távolságba került tőle, a mezőny sűrűjében…

Rubens Barrichello (Fotó: XPB)
Az 1999-es Francia Nagydíjra két német is nagy csalódást követően érkezett. Két héttel korábban Kanadában Michael Schumacher és Heinz-Harald Frentzen is elszalasztott egy nagy esélyt – előbbi saját hibájából, utóbbi balszerencse folytán.

A helyzete Schumachernek volt kellemetlenebb. A dadogós évkezdés után az ő és a Ferrari idénye már éppen kezdett sínre kerülni Montreal előtt, hiszen San Marinóban és Monacóban két egymást követő győzelmet aratott, és még a barcelonai harmadik helyezése után is 6 ponttal vezette a bajnokságot Mika Häkkinen előtt.

Aztán Kanadában megszerezte idénybeli első pole pozícióját, és sokáig úgy tűnt, meglehet a harmadik győzelme is. Csakhogy a 29. körben Ferrarija az aznap Bajnokok Falának elkeresztelt betonfalban kötött ki. Vezető pozícióból adta föl a futamot, a győzelem pedig legfőbb riválisára, Häkkinenre szállt, a bajnoki vezetéssel együtt.

„Egyértelműen az én hibám volt. Bocsánatot kérek a csapattól! Általában egy hibát követek el egy évben, remélem, ez volt az idei egyetlen” – ígérte az akkor még kétszeres világbajnok, akinek Franciaországban feltett szándéka volt javítani és visszavenni a bajnoki vezetést a 4 pontos előnybe került Häkkinentől.

Michael Schumacher (Fotó: XPB)



A másik csalódott német ugyancsak kiesés után indult Franciaországba. Frentzen Kanadában a futam hajrájáig követte a második helyen a győztes Mika Häkkinent, ám három körrel a leintés előtt elszálltak a fékjei, így fel kellett adnia. Ausztrália után másodszor állhatott volna a dobogó második fokára, és Brazília után harmadszor pezsgőzhetett volna.

Esete különösen bosszantotta a Jordan-csapatot, mivel jól tudták, saját spórolós hozzáállásuk áldozatai lettek. „Montrealt elszúrtuk, mivel volt nagyobb féktárcsánk, de nem használtuk. Nagy nyomás nehezedett ránk, és így utaztunk Franciaországba” – mesélte az akkori főtervezőjük, Mike Gascoyne.

A Francia Nagydíjat egy többnapos teszt vezette föl Magny-Cours-ban, amiből kiderült, a Ferrari gyors a gallok pályáján. Ezt a nagydíjhétvége péntekje is erősítette, amelyen Schumacher legjobb idővel nyitott. Aztán szombatra megérkezett az eső, és ez ezúttal nem az „esőkirály” Schumacher malmára hajtotta a vizet.

De nem ő volt az egyedüli nagymenő, aki pórul járt. Szombaton reggel az esős szabadedzést Rubens Barrichello nyerte a Stewarttal, majd mosolyogva jegyezte meg: „Remélem, az időjárás délutánra is ilyen marad.”

Kérése meghallgattatott. A kvalifikáció első felében a nagyok csak várták, hogy javuljon a pálya állapota, volt viszont négy vállalkozó szellemű versenyző, aki már korán kimerészkedett: Rubens Barrichello, Jean Alesi (Sauber), Olivier Panis (Prost) és Jarno Trulli (Prost). Ők lettek a nyerő emberek. Az eső tudniillik nem alábbhagyott, hanem erősödött az időmérő előrehaladtával, így a nagyágyúk hoppon maradtak: nehéz körülmények között kellett volna versenyre kelniük a középmezőny bátor tagjaival.

Barrichello pályafutása második pole pozícióját szerezte az 1994-es – szintén meglepetés – spái elsősége után. „Jött az időjárást figyelő ember, és azt mondta nekem, hogy tizenöt perc után esni fog. Láttam Jeant (Alesi), hogy gyorsabb, tudtam, hogy jó az esőben, szóval megpróbálkoztam a gyorskörrel. Nehéz volt, de sikerült jó időt autóznom” – nyilatkozta a brazil.

Mika Hakkinen (Fotó: XPB)



Schumachernek be kellett érnie a hatodik hellyel, ám a körülmények ismeretében elégedett volt vele. „Általában még erősödő eső mellett is kirajzolódik a pályán egy szárazabb ív, de ezúttal nem történt meg. Veszélyesek voltak a körülmények, sok volt a vízátfolyás, és fennállt a veszélye, hogy megpördülsz, akár az egyenesekben is” – mondta. Szavait csapattársa, Eddie Irvine megpördülése támasztotta alá, az ír csak 17. lett.

Schumacher elégedettségét elsősorban a nagy rivális küszködése növelte. Häkkinen a McLaren rossz taktikája és egy sárga zászló miatt csak a 14. pozícióból várta a vasárnapot. „A sárga zászló nem jött jól nekem. Nem voltam magabiztos az autóban, és ezért lettem csak tizennegyedik. De a versenyen kell pontot szerezni” – vigasztalta magát a címvédő.

Akkor még nem sejtette, hogy a másnap elhozza a visszavágás lehetőségét, és Schumacher helyett egy másik német kapja meg a nagy esélyt a szintén esővel tarkított versenyen. Hogy mi történt aztán az 1999-es Francia Nagydíjon, az kiderül az M4 Sport 19:40-kor kezdődő ismétléséből!