×

Kihasznált egy kiskaput a Honda: új motorral előnyben a Red Bull?

Okosan használta ki a Honda, hogy japán gyárában csak az európai riválisokénál később kellett beszüntetni a munkát. Ausztriában jön is az új erőforrás, amit csapataik már élesben is teszteltek!

Alexander Albon (Fotó: Red Bull)
Amikor Olaszország volt a koronavírus-járvány európai fő gócpontja, még arról folyt a találgatás, mennyire érinti majd hátrányosan a Ferrarit és az olaszországi csapatokat, hogy a helyi kormány járványügyi intézkedései miatt hamarabb le kellett állítaniuk a munkát, mint a többieknek, akik csak az FIA erről szóló döntése után zárták be gyáraikat. A járvány aztán úgy terjedt a kontinensen, hogy nagyjából kiegyenlítette a helyzetet a csapatok között, és az FIA is igyekezett olyan szabályokat hozni a kötelező gyárleállásokkal, amikkel senki sem kerülhet előnybe.

Mégis volt egy nyertese az országok eltérő járványhelyzetének: a Honda, amely az F1 hivatalos oldala szerint most egy új, továbbfejlesztett motorral rukkolt elő, már a hétvégi Osztrák Nagydíjra.

Mindezt a gyár sajátos helyzete és az F1 szabályzata által kínált kiskapu tette lehetővé. Az FIA a kötelező gyárleállást március végén terjesztette ki a motorgyártókra, előbb 35, aztán április közepén már 49 tétlen napra kötelezte őket. A sportszabályzat 21.10-es pontja ugyanakkor tesz egy kivételt: azon országokban, amelyekben helyi vagy kormányzati szinten eltérően rendelkeztek a gyárak működéséről, az FIA lehetőséget kínált a résztvevőknek, hogy a leállós napjaik egy részét a helyi rendelkezések miatti leállás napjaival helyettesítsék.

Miután a Hondának az angliai Milton Keynesben csak a versenyrészlege van, és a motorok fejlesztését Japánban, Szakurában végzik, a gyártó kihasználta az ázsiai szigetország eltérő intézkedéseit, és a három riválisnál későbbre tolta gyárleállásának kezdetét, így nyerve időt a spielbergi motorfejlesztés előkészítésére. Miközben a Mercedes, a Ferrari és a Renault már leállt a munkával, a Honda Japánban részleges munkavégzéssel még dolgozott az F1-es erőforrásán.

A Forma–1 oldala úgy tudja, a Honda a teljesítmény és a megbízhatóság terén is előrelépést tett az így elkészült új hajtóegységével, és vélhetően közelebb zárkózott a Ferrari, Mercedes párosra. Új V6-osukat ráadásul már ki is próbálták, hiszen a Red Bull a múlt héten Silverstone-ban, az Alpha Tauri Imolában tartott filmes napot a 2020-as autójával, amelyet az új egység hajtott. A két istálló gépein emellett bizonyos aerodinamikai fejlesztések is debütáltak. Ezek kipróbálását nem tiltja a szabályzat, az csak annyit köt ki, hogy a megtett 100 kilométer során ne módosítsanak az autók konfigurációján.

Honda (Fotó: XPB)



A Red Bull és az Alpha Tauri a Honda okos taktikájával abból a szempontból is lépéselőnybe kerülhet a riválisokkal szemben, hogy a kényszerszünet idején az F1 a kiadások visszafogása érdekében befagyasztott bizonyos fejlesztéseket. Az erőforrások esetében például azt az erőforrást fogják homologizálni a szezonra, amellyel a hétvégi Osztrák Nagydíjon versenyeznek a csapatok. Ezt követően már csak egyetlen, a teljesítmény javítására irányuló fejlesztési lehetőségük lesz az MGU-K, az energiatároló és a központi elektronika terén, és ezeken felül csak a megbízhatósággal kapcsolatban lehet majd módosításokat végrehajtani.

Mindez azt is jelenti, hogy a csapatok a motorjukkal nagyjából azon a szinten maradnak egész évben, amelyről indítják a bajnokságot Spielbergben. A Honda ügyes taktikázással érte el, hogy ez a szint magasabban legyen, mint lett volna a régi motorverzióval.

Hogy mindez mire lesz elég a többiekkel szemben, azt persze nem tudhatjuk. A Red Bull mindenesetre az előző két osztrák verseny győzteseként várja két hazai nagydíját, és a harmadik állomást jelentő Hungaroringen is erős formát szokott mutatni, ami javíthatja esélyeiket év elején.