×

Karantén Nagydíj: az F1 új élete a „buborékokban”

112 nap késéssel ugyan, de a hétvégén elrajtol a Forma–1 2020-as idénye. Semmi sem lesz a megszokott – a járvány miatti intézkedések, a kötelező elkülönülés a garázsban, a pályán, de még a szünnapokon is meghatározza a mezőny életét. Ilyen lesz a „karantén F1”!

Fotó: Red Bull
A „Visszatérés a versenyzéshez” címet adta az FIA azon 78 oldalas dokumentumának, amely részletesen taglalja, a Forma–1 csapatainak és résztvevőinek pontosan milyen szabályokat kell követnie ahhoz, hogy a koronavírus-járvány idején a lehető biztonságosabb módon bonyolíthassák le a nagydíjhétvégéket. Egy versenyhétvége minden területére és időszakára kiterjed a szabályozás, melynek terjedelme azt is megmutatja, mennyire összetett feladat visszavinni a pályára az F1-es sorozatot.

A nehézség egy zárt kapus futballmeccshez képest, hogy nem pár száz, hanem közel 2000 személy kell a lebonyolításhoz, valamint hogy egy-egy csapat is 80 fővel dolgozik 30 helyett. A már korábban újraindult amerikai NASCAR-hoz vagy Indycarhoz képest pedig az különbség, hogy ez egy nemzetközi sorozat, eltérő országok, eltérő szabályok összehangolására van szükség az utazásnál, a logisztikánál, a tesztelésnél.

 

Folyamatos tesztek

A vírusmentes versenyzésnél az egyik legmeghatározóbb lépés, hogy a résztvevőket már az elutazás előtt, aztán a helyszínen tartózkodás alatt is rendszeresen tesztelik koronavírusra. Ausztriában ötnaponta fogják ellenőrizni az összes résztvevőt, ám mint azt az Alfa Romeo csapatmenedzsere, Beat Zehnder elárulta, ez akár változhat is később. „Ez a jelenlegi pillanatfelvétel. Aki ma negatív, holnap lehet pozitív. Emiatt a szabályok versenyről versenyre változhatnak.”

 

Létszámcsökkentés

További meghatározó intézkedés, hogy mind a csapatok, mind az F1, mind az FIA, de még a szervezők létszámát is igyekeznek minimumon tartani. Az istállók legfeljebb 80 fővel érkezhetnek, de nem mindenki éri majd el ezt a létszámot. „Hinwilből ötvenöt személy fog érkezni, a pályán hozzájuk további tizenkettő csatlakozik a Ferraritól. Ezzel hatvanheten leszünk. Az építkezést végző csoport tíz főből áll, de csak a felépítés és a lebontás idejére érkeznek, aztán távoznak” – magyarázta Zehnder.

Valtteri Bottas (Fotó: Mercedes)

Valtteri Bottas (Fotó: Mercedes)



A pályaszemélyzetet is csökkentették, 26 pályabíró lesz a maximum, posztonként hat segítő. A versenyirányításban 21 szakember dolgozik a bírákkal, három orvos áll rendelkezésre, valamint 18 további segítő tevékenykedik különböző területeken (mérlegelés, stb.). Az F1 a közvetítések jelentős részét angliai bázisáról, távvezérléssel oldja majd meg a létszámcsökkentés miatt.

Szükség esetén minden területen készülnek tartalékemberekkel, akik csak a hívószóra várnak. A kisebb csapatok lehetőségei ugyanakkor e téren korlátozottak. „Ha kettőnél több szerelő esik ki, akkor már gondban leszünk” – mondta Zehnder.

 

Távolságtartás és elkülönülés – a szabadnapokon is

Az óvintézkedések harmadik sarkalatos pontját az elkülönülés és a távolságtartás jelenti. Az F1 a mezőnyét hermetikusan el fogja zárni az adott helyszínek lakóitól. A sokat emlegetett buborékon belül pedig számos kisebb buborékot hoznak létre, melyek biztosítják, hogy a közel 2000 személy csoportonként ne érintkezhessen egymással.

Az elkülönülés az utazásra, a szállásra és a pályán történő munkára is vonatkozik. A McLaren szerdán repülővel indult útnak Spielbergbe, az Alfa Romeo – szokásának megfelelően – autókkal, buszokkal megy Ausztriába. A triplaversenyek során senki sem megy haza, a felszerelés is csak az üres hétvégék előtt tér vissza a bázisra.

Habár nem kötelező, a csapatok házon belül is kisebb elkülönített csoportokat alakítanak ki, például a két autó személyzete is külön-külön fog dolgozni. „Csoportokat és alcsoportokat formáltunk, hogy ha lesz pozitív eset, csak az alcsoportot érintse” – magyarázta a Renault főnöke, Cyril Abiteboul. „De még így is fennáll a veszélye annak, hogy egy személy megfertőződése miatt az egész csapat kidől, legalább a teszt idejére, ami akár egy teljes napba is telhet. És ha ez az eset szombaton reggel történik, akkor kihagyhatjuk az időmérőt és a versenyt is.”

Sebastian Vettel (Fotó: Ferrari)

Sebastian Vettel (Fotó: Ferrari)



A Ferrari sportigazgatója, Laurent Mekies szerint e szisztéma ennek ellenére egészen biztonságos lehet. „A paddock egy buborékban lesz, amit védeni kell. Amikor valakinél tünetek jelentkeznek, azonnal tesztelésre viszik a pályánál. Külön rendszerünk van arra, hogy csak a szükséges legkevesebb személyt kelljen elkülöníteni, azokat, akik kapcsolatban álltak a tüneteket produkálóval. Aztán az elkülönítettek esetében döntünk, hogy dolgozhatnak-e, vagy sem. A maximális biztonság lesz a fő szempont a döntés során. Talán szükségünk lesz helyettesre Maranellóból. Ha ez nincs garantálva, akkor nem fogunk tudni előrébb jutni” – magyarázta.

Az elzárkózás azonban nem korlátozódhat csak a nagydíjhétvégékre, az egymást követő futamok között is fontos lesz tartani a szabályokat. „Egyensúlyoznunk kell az FIA által előírtak betartása, valamint a versenyek közötti időszak szempontjából is” – mondta Abiteboul. „Azt nem szabályozhatják, hogy mit csináljunk a versenyek között, de meg kell lennie a következetességnek a versenyek gyakorlata és a pályán kívül vállalt kockázatok között, mivel ha a pályán kívül föladod, az egész rendszer borulni fog.”

Fotó: Red Bull



Az új rendszer tehát nem versenyekre, hanem hetekre, hónapokra meghatározza majd a csapattagok életét, akik a következő időszakban nemcsak a családtól lesznek sokat távol, de a szabadságukat is korlátozzák bizonyos fokig. „Hosszú és nehéz időszak lesz ez az embereink számára. Szeretnénk időt szakítani a pihenésre is. Biztosan fogunk majd kerékpározni. Ausztriában kezdünk, ami szerencsés, mert remek hely, sok ott a tér. A bárokról lemondunk, ott nem igazán lehet eltávolodni egymástól, főleg ha ezzel az egész csapat elkezdd vegyülni, úgy, ahogy a paddockban nem szabad. Szóval ezeket az elveket követnünk kell, de hiszem, hogy a csapatunk van annyira belátó, hogy betartsa a szabályokat.”

Beat Zehdner szerint azért így sem fognak majd unatkozni. „Az időjárástól függően tollaslabdázhatunk, focitornákat rendezhetünk, kerékpártúrákat tarthatunk, túrázhatunk. Amíg mindenki a saját csoportjában marad, és követi a helyi szabályokat, bármi lehetséges. Ausztriában ez egyszerű lesz. Budapestnél még ki kell gondolnunk valamit. Silverstone viszont alighanem nehezebb lesz. Ott talán csak a kártyázás marad…”

 

Hosszabb munkaidő, leadópontok, furcsa megbeszélések

A fenti szabályok miatt a versenyhétvégék munkarendje is módosul. Bizonyos munkákat csak bizonyos létszámú ember végezhet el, ami a munkaidő hosszabbodását vonja magával. „Gyanítom, hogy a motorcsere nagyjából kétszer olyan sokáig fog tartani a garázsban” – állapította meg a Racing Point technikai igazgatója, Andy Green. „És összességében is tovább fogunk dolgozni az autó. Minél közelebb leszünk az autó közepéhez, annál több idő kell a szerelésre és a javításra. Akár dupla annyi.”

A hosszabb munkaidő miatt az FIA az általában engedélyezetthez képest egy órával meghosszabbította a csapatok munkára fordítható idősávját péntekről szombatra. A munkafolyamatok elnyúlása miatt a zárt kapus versenyeken nagyobb hangsúly kerül az autók megbízhatóságára, és a versenyzők is rákényszerülnek az új hozzáállásra, hiszen egy hiba a szabadedzésen most a megszokottnál is többe kerülhet.

A hétvége során a csapatok a szokásos megbeszéléseiket nyílt terepen, vagy tágas helyeken tartják, esetleg a videokonferenciákat is segítségül hívhatják. Motorhome-ok nem lesznek, sátrak igen. A felszerelést tároló kamionokat a garázsoktól távolabb állították föl, sem az új elemek, sem a gumik átvételénél nem érintkezhetnek az eltérő buborékba tartozó szakemberek, ezért átvevőhelyeket alakítanak ki, ahol az egyik fél lerakja és otthagyja, a másik fél átveszi és elviszi az abroncsokat, alkatrészeket.

A Pirellinek viszont így is dolgoznak emberei a csapatok garázsaiban. „Ők elkülönített részt kapnak a garázson belül, az edzéseken és a versenyen is” – magyarázta Zehnder.

Előkészületek Spielbergben (Fotó: Honda)

Előkészületek Spielbergben (Fotó: Honda)



A kerékcseréknél is minimálisra csökkentik a létszámot, ám Laurent Mekies szerint ez nem lassítja majd a kiállásokat. A távolságtartás itt értelemszerűen nem jöhet szóba. „A szerelők arcmaszkot viselnek a kiállásoknál, ezek védőmaszknak is megfelelnek. A boxfalon mi orvosi maszkot fogunk viselni, és akár kihagyhatnánk minden második ülést is, de ezt nem tesszük meg” – mondta Zehnder.

Mekies rámutatott, a maszkviselés nagyobb kihívás lesz a nagy melegben, mint gondolnánk, ezért a csapattagoknak légző gyakorlatokat tartanak és külön pihenési lehetőséget fognak biztosítani. „A mugellói teszten főleg a COVID-procedúrákat gyakoroltuk. A szerelők, akik az autó körül dolgoznak, a nagy meleggel küzdöttek. Fontos, hogy jó formában legyünk, mert a maszkviselés ilyen körülmények között nehéz. De hisszük, hogy boldogulni fogunk. Hogy lassabb lesz-e a munka? Igen, lassabb, ha betartjuk a szabályokat. Ezért is kaptunk egy óra pluszt a munkára péntekről szombatra” – mondta a francia.

Fotó: Red Bull



 

Óvatos versenyzők

A koronavírus jelentette veszély a versenyzőket sem hagyja hidegen. Ha valamelyikük megfertőződne, a sűrű program és a gyógyulás ideje miatt akár több futamról is lemaradhat, ami meghatározhatja a bajnokság alakulását is.

Már csak ezért sem bíznak semmit a véletlenre – a kényszerszünet alatt is nagyon odafigyeltek magukra. „Én nem magamat féltettem, hanem csak édesanyámat” – nyilatkozta Charles Leclerc, aki Monacóban vészelte át az elmúlt időszakot. „Betartottuk a kormány ajánlásait a járvánnyal kapcsolatban. De magam miatt nem aggódtam, csak a családom miatt.”

A már Ausztráliába is feltűnő fekete maszkban bevonuló Esteban Ocon elárulta, lényegében mindent megváltozott a hétköznapjaiban a járvány óta. „Mindenen változtattam, egyetlen dolog nem maradt ugyanolyan az életemben. Más, amikor utazom, vagy amikor csak lemegyek vásárolni gyümölcsöt a szupermarketbe, minden. Őrület lenne, ha ilyen sok várakozás és készülődés után megérkeznél, és pozitív teszteredményt produkálnál, valamint veszélybe sodornád magadat és a csapatot. Szóval rendkívül óvatos vagyok. A zéró kockázat nem létezik sajnos, de jelentősen csökkentheted, ha óvatos vagy.”

Esteban Ocon Melbourne-ben (Fotó: XPB)



Daniel Ricciardo is mindent megtett azért, hogy ne kerüljön veszélybe. A Perth közelében lévő farmjuk ideális hely volt az elszigetelődésre, ám a múlt hónapban visszatért Európába, és itt folytatta a felkészülését. „Nyilván maszkban utazom, sok tisztálkodási terméket veszek. Amikor hazamegyek a bevásárlásból, még a termékeket is megpucolom, mielőtt elraknám őket. Szóval rendkívüli lépéseket teszek elővigyázatosságból, és ezekre most szükség is van.”

A versenyzésen viszont a sok odafigyelés nem fog nyomot hagyni az ausztrál szerint – az ugyanolyan lesz, mint járvány nélkül. „Versenyzőként megvan a magunk helye a bemelegítéshez és a versenyre való felkészüléshez. Gyanítom, jobban odafigyelünk majd a higiénére. De ha beülünk az autóba, és készen állunk kihajtani vele, még ezek után is képes leszek azt nyújtani, amit korábban, és biztosra megyek, hogy százszázalékosan üljek autóba.”

És végső soron ez itt a lényeg: hozzon bármennyi változást is az F1-be a járványhelyzet, a versenyzés végre újraindulhat. Hét hónap után ez megéri a sok áldozatot.