Musorujsag
Élő Eredmények

Red Bull: Idén vagy Hamilton vagy Verstappen lesz rekorder

Red Bull: Idén vagy Hamilton vagy Verstappen lesz rekorder

Auto Motor und Sport, Motorsport, The Race
Lewis Hamilton dönti meg Michael Schumacher rekordját, vagy Max Verstappen Sebastian Vettelét? A Red Bull szerint ez lehet két lehetséges végkimenetele a 2020-as bajnokságnak. A rendhagyó program a malmukra hajthatja a vizet?

Már az eredeti szezonkezdés idején is nagyon bízott 2020-as bajnoki esélyeiben a Red Bull, és magabiztossága azóta sem csökkent. Ausztriára a Honda elkészítette a idei második motorverzióját, amelyről ugyan Tanabe Tojoharu technikai igazgató azt nyilatkozta, hogy csak apró módosításokat hozott az első változathoz képest, ez mégis hozzájárulhat ahhoz, hogy csapataik magasabb szintről indítsák az évüket. A Red Bull eközben két fejlesztési lépcsőfokot átugorva rukkolt elő új csomagjával, azt remélve, hogy ezzel előre tudják hozni a szezonrajtra az általában csak az év első harmada után következő csúcsformájukat.

 

Az utolsó bajnoki évük óta nem voltak ilyen formában

Ezeket egybevetve Christian Horner csapatfőnöknek meggyőződése, istállójuk sosem várt még annyira jól felkészülten egy szezont a hibridérában, mint most. „Ez egy izgalmas év lesz, elég intenzív. A versenyek gyorsan jönnek majd egymás után. Úgy érzem, felkészültebben vágunk neki a szezonnak, talán a legjobb helyzetből 2013 óta. A hibridkorszakban biztosan a mostani volt a legerősebb felkészülési időszakunk. A második évünk ez a Hondával, már jobban beépültek, tényleg egy csapat lettünk mostanra” – fogalmazott.

A pontos erőviszonyokról persze csak találgatni lehet. „Barcelonában a Mercedes egy lépéssel előttünk járt” – ismerte el Helmut Marko tanácsadó az Auto Moto rund Sportnak. „Melbourne-be azt az autót vittük, amivel a barcelonai teszteket zártuk. Aztán Barcelonában jött volna az első nagy fejlesztésünk, Spielbergben pedig a következő. Most mindent a CFD-re, a szimulációkra és a szélcsatornára alapoztunk, és ha valami nem stimmelne, az pénteken ki fog derülni. De ez a bizonytalanság mindenkinél megvan most. Mindenki abból indul ki, hogy a mostani lépcsőfokok alapját képező köztes fejlesztések működtek volna. A Honda is előrelépést tett a motorjával. De nem tudjuk, a többiek mennyit változtattak. A miénk nem egy frissítés, hanem egy átdolgozott, egyértelműen erősebb melbourne-i verzió.”

Alexander Albon (Fotó: Red Bull)

 

Hamilton és Verstappen párharca jön?

Markónak meggyőződése, hogy a Ferrari lépéshátrányban van. Szerinte Sebastian Vettel is azért választotta a távozást, mert a téli tesztek alapján érezte, hogy csapata nem fog egyhamar a mezőny élére állni. A téli tesztek is azt mutatták, hogy lehetnek gondok a vörösöknél, Mattia Binotto pedig a Magyar Nagydíjra már koncepcióváltást ígért, ami alátámasztja, hogy rossz irányt vettek eredetileg.

Ezek alapján a Red Bull tanácsadója Lewis Hamilton és Max Verstappen párharcát jósolja a 2020-as bajnokságban. „Ők lehetnek a két bajnokesélyes, és Hamilton kisebb előnyből indul” – állapította meg. „Még nem tudható az sem, milyen hosszú lesz a szezon, és nem mindegy, hogy tíz vagy tizenöt versenyünk lesz. Ha csak tíz, akkor az elejétől támadni kell, és egy kiesés is súlyosabb következményekkel járhat. Teljes erőből támadni kell, de nem szabad kockáztatni. Muszáj lesz rugalmasnak lenni.”

„És az is döntő lesz, kin lesz a nagyobb nyomás. Mi Verstappennel a legfiatalabb világbajnokok akarunk lenni, a Mercedes pedig a nagy szabályreformok előtt szeretné megszerezni a hetedik bajnoki címet. Ezek feszültségforrások lehetnek. Mellettünk szólhat, hogy az elmúlt években mindig az év közepén jöttünk lendületbe, idén viszont már eleve az év közepén fogunk rajtolni. Ez némi pszichológiai előnyt jelenthet” – hangzott Marko okfejtése.

Helmut Marko és Max Verstappen (Fotó: XPB)

 

Gyors sikerekkel ki lehet zökkenteni Hamiltont

Horner szerint a kezükre játszhat, hogy a sűrű program és a késői kezdés miatt a megszokottnál nagyobb hangsúly kerül a megbízhatóságra, a csúcsforma mielőbbi elérésére. „Ez egy rendhagyó év lesz, de talán éppen erre van szükségünk a domináns Mercedes ellen, akik az elmúlt hat évben mindent megnyertek. Az első futamra mind nulla ponttal érkezünk, így Maxon nincs nagyobb nyomás, mint a korábbi években. Tudja, hogy jó telünk volt, hogy jól ment a teszteken, és bár még mindig a Mercedes volt a legjobb formában, úgy tűnt, komoly potenciál van az autónkban, ez kulcsfontosságú a szezon kezdetén. A rajtnál a Mercedes lesz a favorit, de remélem, hogy Max és Alex (Albon) személyében erős csapatunk van, és a megfelelő eszközökkel harcra kényszeríthetik a Mercedest.”

Marko meghatározónak tartja az erős évkezdést, amellyel növelhetik a nyomást a Mercedesen. Hamilton sikerének egyik kulcsát tavaly az jelentette, hogy már az év elején ellépett riválisaitól, így amikor szorosabbá vált velük a küzdelem, a bajnokságban nem kellett különösebben aggódnia, nagy volt a pontelőnye, és csak azt kellett védenie. Így könnyen vehetett vissza és lehetett óvatos a párharcokban, kockáztatnia sosem kellett igazán.

A Sky Sports szakértője, Martin Brundle rámutatott, 2020 teljesen más alapokról indulhat, ha a Red Bull képes lesz erősen indítani szezonját hazai pályáján. „Erősek lesznek. A téli teszteken talán nem mutatták meg a valós erejüket, és azt is tudjuk, hogy az első két verseny a Red Bullnak kedvezhet” – utalt arra, hogy Verstappen volt a legutóbbi két ausztriai verseny győztese.

Lewis Hamilton és Max Verstappen hamar elsétálhat a többiek elől? (Fotó: XPB)

A Red Bull Ring valóban feküdt az utóbbi két évben az osztrák csapatnak, ám érdemes megjegyezni, a Mercedes elsősorban nem az autója tempója miatt szenvedett Spielbergben 2018-ban és 2019-ben, hanem egyedi problémák, a gumikopás és az alultervezett hűtőrendszer miatt. Kérdés, idén is hátráltatják-e őket hasonló nehézségek.

A Red Bull oldaláról biztató előjel, hogy az év első három versenye nekik kedvező pályákon lesz: Ausztriában két futamot rendeznek egymás után, majd jön Magyarország, ahol Verstappen tavaly az első pole pozícióját ünnepelte, és csak taktikai hátránya miatt nem nyert Hamitlon ellen. Ez az első három verseny dönthet arról, milyen lesz a bajnokság képe, és kire kerül a Marko által említett nagyobb nyomás. „Ha megnézzük a sűrű programot, már az első versenyen oda kell tenned magad, azonnal gyors és megbízható autóra van szükséged, olyan autóra, amely jól megy a különböző pályákon” – állapította meg Brundle.

A brit szerint a Mercedes előnyét az jelenti, hogy egy ilyen program mellett egy minden pályán jól működő autóra van szükség, Verstappent viszont helyzetbe hozhatná, ha győzelemmel, akár győzelmekkel tudná indítani az évet, és egyből nyomás alá helyezné a kényelmi helyzethez szokott Hamiltont. 2017-ben és 2018-ban már láthattuk, egy erős évkezdéssel komoly nehézségek elé állítható a Mercedes: Sebastian Vettel és a Ferrari az év első felében akkor legalábbis alaposan meg tudta szorongatni őket a korai sikereivel.

Vajon Hamilton rekordbeállítást jelentő hetedik címét tartogatja 2020? Verstappent teszi a legfiatalabb világbajnokká? Vagy létezik másik forgatókönyv is, és képes lesz meglepetést okozni a bennük kétkedőknek a nagyon elszánt Valtteri Bottas és a már előre temetett Ferrari? Válaszokat az év első triplahétvégéje még nem fog hozni, de a várható szereposztásról hamar képet festhet.

Borítókép: Max Verstappen és Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

További tartalmak