„Nem másolták le. Ez a tavalyi Mercedes” – jegyezte meg tréfásan Helmut Marko az Auto Motor und Sportnak, amikor arról kérdezték, mit szól hozzá, hogy a Racing Point 2020-ra lemásolta a Mercedes tavaly bajnokságot nyert W10-es gépét. Nem ő az egyetlen, aki ironizál a sajátos jelenségen. A rózsaszín csapat konstrukciójára már a téli tesztek alatt ráaggatták a „rózsaszín Mercedes” nevet, a gárdát pedig volt, aki „Copy Pointnak” csúfolta.
A silverstone-i alakulat sosem próbálta tagadni, hogy másolás történt, azt viszont határozottan visszautasította, hogy az átvételnél ingoványos talajra tévedtek és nem megengedett együttműködésbe, tiltott adatcserébe bonyolódtak partnerükkel.
A lépés hatását nyögő McLaren és Renault mindezt nehezen hiszi, és már márciusban fölvetődött, hogy akár óvás lehet az ügyből. A Renault komolyan fontolgatta ennek lehetőségét, ám a jelek szerint egyelőre ők és wokingi partnerük is tűri, hogy Sergio Pérez és Lance Stroll ezzel az autóval pirított rájuk a pénteki szabadedzéseken. A duó mexikói tagja délután 0,641 másodperces lemaradással lett harmadik a két idei Mercedes mögött.
A McLaren csapatfőnöke, Andreas Seidl szerint nincs sok értelme annak bizonygatásával próbálkozni, hogy a Racing Point túlzásba esett a Mercedesszel való együttműködést. „Én csak a magunk nevében beszélhetek, és elárulhatom, hogy nem áll szándékunkban óvást benyújtani, mivel nem gondoljuk, hogy megalapozott lenne. A Mercedes és a Racing Point ezt az utat választotta, és hogy őszinte legyek, szerintem a szabályok adnak is lehetőséget arra, amit csináltak” – fogalmazott.
A renault-s Cyril Abiteboul a kényszerszünet előtt még keményen fogalmazott a Racing Point módszere kapcsán, és bár elmondása szerint a járvány miatti leállás idején sem feledkeztek meg a történetről, egyelőre ők sem mutatták jelét annak, hogy jogi lépéseket kívánnak tenni. „Ez egy régi vita, amely a partnerautók kérdéséről szól. A Racing Point idén az élre állt e téren. Ha mindent szabályosan csináltak, akkor nincs mitől tartaniuk. Én viszont kíváncsi várom a köridőiket. A tél teszteken sok találgatást lehetett hallani. Tudjuk, hogy nem lehet ezekre adni. Most végre versenyzünk, és most kapunk valódi képet az ellenfelekről” – utalt arra, hogy egyelőre azt figyelik, hogy alakulnak az erőviszonyok.
Beigazolódott a középmezőny félelme
A péntek ebből a szempontból talán nem mérvadó még, ám az első három pályán töltött óra azt sugallta, Pérezék egy körön és hosszú távon is erősek, és talán nem volt alaptalan a fölvetés, hogy idén még a normál esetben az élmezőnyt erősítő Ferrarira is veszélyesek lehetnek. Időik alapján egyelőre csak az jelenthető ki biztosan, hogy a Mercedesnek nincs félnivalója tőlük…
„Olyan gyorsak, mint amitől féltünk” – állapította meg a haasos Kevin Magnussen. „Nagyon gyorsnak tűntek, de a teszteken sosem tudhatjuk, hogy csak villogni akarnak-e, kevés benzinnel, lágy gumin. De a jelek szerint beigazolódnak a várakozások.”
A mclarenes Carlos Sainz is ettől tart. „A Racing Point ma különösen gyors volt. Számítottunk arra, hogy gyorsak lesznek, de hogy egy ilyen rövid pályán ekkora az előnyük a középmezőny többi tagjához képest, az igazán lenyűgöző. Véleményem szerint túl messze vannak ahhoz, hogy igazán harcolni tudjunk velük, de a Reanult-val legalább egy szinten állunk” – mondta a spanyol.
Romain Grosjean eközben rámutatott, a délután elért időeredményeik talán még nem is mutatják meg a valós erejüket. Lance Strollnak például volt egy Pérezénél is jobbnak tűnő köre, csak nem sikerült végigcsinálnia. „Nem láttam az adatokat, de úgy hallottam, Sergio a hosszú etapokon egy szinten volt Bottasszal. A Mercedes partnerei, és az autójuk nagyon hasonlít a Mercedesre, amelyről meg tudjuk, hogy a legjobb. Mi a Ferrari partnerei vagyunk, de talán kicsit másképp dolgozunk. Szerintem ez egy jó modell” – beszélt kicsit haza a francia.
Hogy tényleg jó modell-e ez a fajta együttműködés, arról a más modellt követőknek eltér a véleménye. „Hogy tetszik-e? Természetesen nem!” – mondta Seidl. „De a szabályok keretén belül pozitív, hogy van efféle együttműködés a szélcsatorna megosztása terén, szóval nincs okunk panaszkodni. Egyszerűen szükség lenne tisztáznia az F1-nek, hogy a jövőben hogy legyen, és meg kell húzni egy határt.”
„Mi elismerjük, amit a Racing Point csinál. A múltban már láttuk, hogy nagyszerű csapatról van szó, amely mindig sikeres volt, visszafogott háttérrel is. Végső soron én magunkkal törődök. Tudjuk, hogy mit kell tennünk ahhoz, hogy a McLaren megtegye a következő lépést. Én inkább erre fordítom az energiámat.”
Pérez szerint korai még a Racing Point szárnyalásáról beszélni, a pénteki eredményeket ő nem tartja mérvadónak. „Ezen a rövid pályán a Ferrari, a Red bull, a Renault és a McLaren is tizeden belül vannak hozzánk képest, szó nincs arról, hogy túlságosan izgatottak lehetünk. Nagyon kicsik a különbségek, és remélem, hogy holnap összejön egy jó kör az időmérő edzésen” – fogalmazott.