×

Ferrari-blama: beköszöntött a trükközés nélküli valóság?

Gyenge formában van a Ferrari, és gyenge formában vannak a partnercsapatai is. Véletlen lenne csupán? Újra a figyelem középpontjában az a kikezdett motor…

Sebastian Vettel (Fotó: Ferrari)
A 2019-es Osztrák Nagydíj azon hétvégék egyike volt az első félévben, amelyen jól működött a kis leszorítóerővel rendelkező Ferrari. Charles Leclerc ki is használta ezt: megszerezte a pole pozíciót a pályán, amelyen annyit számít a motorerő, majd másnap csak azért nem nyert, mert a gumija nem bírta úgy, mint az őt félretaszajtó Max Verstappené.

A 2020-as Osztrák Nagydíj merőben más képet mutat. Leclerc csak a 7. helyen zárta a kvalifikációt, csapattársával, Sebastian Vettellel pedig megesett az a csúfság, hogy nem jutott a Q3-ba. Mattia Binotto csapatfőnöke sokat volt kénytelen magyarázkodni csütörtök óta, ám a teljesítményükön már nemigen volt mit. „Hiába tagadnánk, hogy ez egy csalódást keltő időmérő volt” – állapította meg. „Tudtuk, hogy az évkezdés nehéz lesz számunkra, és a mai eredmény meg is erősítette, hogy így van. Még jobban is, mint amire számítottuk. Körültekintően ki fogjuk elemezni a teljesítményünk minden aspektusát, és össze fogjuk vetni az ellenfeleinkével, hogy megértsük, mitől ekkora a különbség.”

A választ részben már előre megadták. Binotto pénteken elismerte, korrelációs problémáik voltak a téli tesztek alatt, és a járvány miatti kényszerleállás megnehezítette ennek megoldását. Magyarországra ígért egy új aerodinamikai csomagot, ám a várakozásokat fékezve máris előrebocsátotta, még az sem fog mindent egy csapásra megoldani, legfeljebb közelebb viszi  őket a későbbi megoldáshoz.

A szezon várható hosszára pillantva ezt nehéz lenne úgy értelmezni, hogy még látnak bármi esélyt a bajnokságban…

Sebastian Vettel és Charles Leclerc (Fotó: Ferrari)

Sebastian Vettel és Charles Leclerc (Fotó: Ferrari)



Ez azonban csak a történet egyik oldala lehet. A Ferrarinak évek óta vannak problémái aerodinamikai téren, leszorítóerőben régóta csak a Mercedes és a Red Bull mögött kullognak. A gondot most az jelentheti, hogy nincs olyan erősségük, ami eltakarhatná ezen gyengeségüket. 2018-ban és 2019-ben a motorjuk volt a fő fegyverük, csakhogy a múlt év hajrájában kitudódott, nagy fölényük hátterében egy vélhetően szabálytalan trükközés állhat, amit a tél folyamán aztán az FIA kivizsgált. Noha egyértelműen bizonyítani nem sikerült a bűnösségüket, a szövetség azt elérte, hogy 2020-ra leálljanak a trükközéssel. Az eredményt pedig a köridőiken láthatjuk.

A német Auto Motor und Sport felhívta a figyelmet arra, hogy Spielbergben nemcsak a Scuderia gyengélkedik feltűnően, hanem az erőforrását használó Haas és Alfa Romeo is. Utóbbi gárda gyakorlatilag a mezőny végén találta magát. A  lap azt is megjegyezte, hogy miközben a Ferrari tavaly még 11 km/órás fölényben volt az ausztriai egyenesekben, addig most ők és a partnereik is csak a végsebességeket összesítő listák második felében tanyáznak.

„Kérdezzék a Ferrarit” – felelte szákszavúan Kevin Magnussen, amikor a Haas visszaeséséről kérdezték. „Nincs meg a tempónk az egyenesekben. Ezért muszáj visszavennünk a leszorítóerőből, ami meg a kanyarokban is büntet minket” – vázolta a helyzetet.

Charles Leclerc (Fotó: Ferrari)

Charles Leclerc (Fotó: Ferrari)



A lényegében két hosszú egyenesből álló első szektor alátámasztja a dán szavait. Ott Romain Grosjean bizonyult a leggyorsabb Ferrari-motoros versenyzőnek, ám csak a 11. legjobb részidőt jegyezte. Charles Leclerc ugyanezen listán csak 18. volt.

Az Auto Motor und Sport „maranellói körökből” azt hallotta, hogy a Ferrari-motor hiányzó teljesítménye körönként fél másodperces időveszteséget jelent csapataiknak.

A helyzetet nem javítja, hogy a Ferrari a Mercedesszel és a Hondával ellentétben nem állt elő új fejlesztésű motorral Ausztriára, vagyis ugyanazt a lóerőhiányos verziót használja, amivel a téli teszteken küzdött, és amit Melbourne-be szállított márciusban. Binotto pénteken megerősítette ezt, és ezzel együtt azt is, hogy mivel a motorfejlesztéseket az első nagydíjhétvégével tulajdonképpen befagyasztották 2020-ra, nem is igazán van remény az ugrásszerű előrelépésükre.



Az osztrákok korábbi F1-es versenyzője, Alexander Wurz emellett arra is rámutatott, hogy a Ferrari azon kevés csapatok egyike, amely semmilyen fejlesztést nem vitt Ausztriába, sem az aerodinamika, sem a motor terén, miközben a Mercedes és a Red Bull mindkét fronton odatette magát. Szerinte pár fejlesztéssel a vörösök még el tudták volna érni, hogy övék legyen a harmadik sor, ám így elrohant mellettük a középmezőny eleje is.

Mindezek után nehéz lesz bármi kapaszkodót találni a csapatnak. Charles Leclerc is tudja ezt, mégis arra figyelmeztetett a kvalifikáció után, hogy nem szabad összezuhanniuk. „Sajnos most ez a helyzet. Neki kell állnunk dolgozni, egy jobb autót építeni a jövőre. Nem hagyhatjuk, hogy a mostani eredmény demoralizáljon bennünket. Nem ez az, amire vágytunk, de még csak annak közelében sincs, amire számítottunk. Ennek ellenére dolgoznunk kell tovább, csapatként, minden részleten javítani. Holnap pontokat szerezhetünk, de csodákra nem számíthatunk” – értékelt a monacói.