Musorujsag
Élő Eredmények

A kerékvetőkkel összefogva állíthatja meg Verstappen Hamiltont?

A kerékvetőkkel összefogva állíthatja meg Verstappen Hamiltont?

F1, Motorsport-Magazin, Speedweek, Autosport
A spielbergi kerékvetőkkel is össze kell fognia Max Verstappennek Lewis Hamilton legyőzéséhez a Stájer Nagydíjon. A Mercedes a múlt vasárnapi problémák után még mindig nem teljesen nyugodt.

Lehet, hogy Lewis Hamilton szombaton az esős időmérőn leiskolázta az egész mezőnyt, ám a vasárnapi, száraznak ígérkező versenyen (14:30, M4 Sport – élő) már teljesen más kihívásokkal kell szembenéznie neki és a csapatának. Az előző spielbergi hétvégéhez képest nem változott, hogy továbbra is a Mercedes a favorit. Hamilton számára jó kiindulási alapot jelent a pole pozíció, ugyanakkor két kérdőjel is lebeg körülötte a vasárnapi verseny kapcsán.

Az egyiket saját pénteki gyengélkedése jelenti. A brit a második szabadedzést csak a hatodik idővel zárta, majd utána arról beszélt, furcsa problémája adódott az autójával, és csak „a sötétben tapogatóztak”. Szombatra elvégezték a szükséges módosításokat, ám miután a harmadik szabadedzés elmaradt, az időmérőt pedig esőben rendezték meg, nem tudták ellenőrizni, hogy hatékonyak voltak-e a lépéseik. A hatszoros világbajnok azonban nem aggódik emiatt. „A pénteki edzések után a csapat nagy munkát végzett a probléma okának feltárásával. Emiatt magabiztos vagyok, szerintem a száraz pályán sem lesz már gondom” – nyilatkozta.

Ha így is lesz, ott van még a másik bizonytalansági tényező: a Mercedes esete a durva osztrák kerékvetőkkel. A múlt vasárnapi versenynek a felét azzal kellett töltenie a csapat két versenyzőjének, hogy próbálta elkerülni a legkeményebb rázóköveket, mivel a vibráció mindkét autóban elektronikai problémákat idézett elő. Egy ponton a mérnökök attól tartottak, hogy a hiba ellehetetleníti a váltó működését, és mindkét autóval föl kell adniuk a versenyt. Utólag elárulták, tervezési sajátosság állt a háttérben, ezért a második hétvégére módosítottak a váltó kábelezésén. Pénteken már bizakodóbban beszéltek a helyzetről, ám abban továbbra sem biztosak, hogy ezúttal nem lép föl hasonló probléma.

Lewis Hamilton és Max Verstappen (Fotó: MTI/EPA) Lewis Hamilton és Max Verstappen (Fotó: MTI/EPA)

Toto Wolff csapatfőnök előrebocsátotta, Lewis Hamiltonnak és Valtteri Bottasnak most is azt fogják javasolni, hogy ha módjukban áll, maradjanak távol a kerékvetőktől. A kérdés csak az, módjukban áll-e majd lemondani a körönként három tizedről, amennyit a pálya kiszélesítése Bottas szerint jelenthet. „Lesznek körök, amikor nincs módod elkerülni a kerékvetőket” – figyelmeztetett Wolff. „Ha mondjuk Max vezet, vagy közvetlenül mögöttünk lesz, képtelenség lesz távol maradni a kerékvetőktől. A felfüggesztés folyamatos mészárlása fejtörést okoz nekünk. De amíg biztos a pozíciónk, próbáljuk kerülni a kerékvetőket. Ez egy tipikusan ausztriai probléma.”

Andrew Shovlin vezető mérnök egyértelművé tette, nem érzik még megnyugtatónak a megoldásukat. „Nem mentünk eleget ahhoz, hogy tudjuk, lesz-e gond a verseny során ezzel a megoldással. Annyit tudunk, hogy pár száz kilométerig rendben leszünk. De a versenytáv egészen nagy, és nem tudjuk, hogy probléma nélkül teljesíthetjük-e. De nem ez az egyetlen gond, ami utolérhet minket, hiszen ezek még egészen friss autók, amelyeknél mindig találsz valamit, ami nincs rendben” – intett óvatosságra.

 

Hibába tudja-e hajszolni a Mercedest a Red Bull?

Noha a kerékvetőkkel a Red Bullnak is meggyűlt a baja múlt vasárnap, és a megbízhatóság a dupla kiesés után náluk is téma, Max Verstappen számára a második rajtpozíció és az autója erősebb versenytempója mellett talán éppen e kerékvetők jelenthetik majd a kapaszkodót. Az ő feladata lesz tudniillik minimalizálni azon körök számát, amelyekben Hamilton elkerülheti a rázóköveket. Ha tehát nem kerül a pole-szerző elé, a küldetése az lesz, hogy megszorongassa a britet, hátha sebezhetővé válik ezáltal a Mercedes.

Kérdés, lesz-e elég gyors ehhez a Red Bull. Az előző hét óta változás, hogy a csapat helyretette az RB16-os aerodinamikáját. Verstappen szerint száraz körülmények között jobban vezethető már az autó, és ezt a pénteki egykörös, valamint versenyszimulációs teljesítménye is igazolta, hiszen közelebb kerültek a Mercedeshez.

A hollandot nem aggasztotta túlzottan az esős lemaradása, mivel elmondása szerint autója az igazán sok vízzel nem boldogult csak. Helmut Marko tanácsadó kiemelte: „Az 1,2 másodperces hátrányunk nem mérvadó. Az autónk azért veszített a tapadásából a nagyobb esőben, mert nem volt összhangban a gumi a padlólemezzel.”

Max Verstappen (Fotó: MTI/EPA) Max Verstappen (Fotó: MTI/EPA)

A száraz pálya és az időmérős motormódokról való lemondás Verstappen szerint összezárja majd az ollót a két csapat között. „A versenytempónk általában jobb, mint az időmérős” – állapította meg.

Az osztrák csapatot most csak az nyugtalanítja, hogy ezúttal nincs meg a múlt vasárnapi helyzeti előnye a Mercedesszel szemben. Egyfelől szabad lesz a gumiválasztás az esős időmérő miatt, így jó esély van arra, hogy az élmezőny a közepes keveréken rajtol. Másfelől ezúttal nem várható 30 Celsius-fokos meleg sem, és a 20 fok körüli hőmérséklet jobban fog ízleni a Mercedesnek.

„Pénteken láttuk, hogy a melegtől a Mercedes még mindig jobban szenved, mint mi. A hűvösebb idő rossz hír számunkra. A forróságban hatvan-negyven százalék lett volna az esély Verstappen javára. A hűvösebb időben viszont már inkább hatvan-negyven Hamilton javára” – latolgatta az esélyeket Marko.

Hogy valós küzdelemre tudja-e kényszeríteni a Mercedest a Red Bull, és javult-e a megbízhatóság, vagy számíthatunk-e újabb meglepetésekre Ausztriában, az a délután 15 óra 10 perckor rajtoló Stájer Nagydíjon derül ki. Az M4 Sport és az M4sport.hu élő közvetítése 14 óra 30 perckor kezdődik.

Stájer Nagydíj – minden esemény élőben az M4 Sporton!
Borítókép: Lewis Hamilton (Fotó: Mercedes)

További tartalmak