Lehet, hogy Lewis Hamilton szombaton az esős időmérőn leiskolázta az egész mezőnyt, ám a vasárnapi, száraznak ígérkező versenyen (14:30, M4 Sport – élő) már teljesen más kihívásokkal kell szembenéznie neki és a csapatának. Az előző spielbergi hétvégéhez képest nem változott, hogy továbbra is a Mercedes a favorit. Hamilton számára jó kiindulási alapot jelent a pole pozíció, ugyanakkor két kérdőjel is lebeg körülötte a vasárnapi verseny kapcsán.
Az egyiket saját pénteki gyengélkedése jelenti. A brit a második szabadedzést csak a hatodik idővel zárta, majd utána arról beszélt, furcsa problémája adódott az autójával, és csak „a sötétben tapogatóztak”. Szombatra elvégezték a szükséges módosításokat, ám miután a harmadik szabadedzés elmaradt, az időmérőt pedig esőben rendezték meg, nem tudták ellenőrizni, hogy hatékonyak voltak-e a lépéseik. A hatszoros világbajnok azonban nem aggódik emiatt. „A pénteki edzések után a csapat nagy munkát végzett a probléma okának feltárásával. Emiatt magabiztos vagyok, szerintem a száraz pályán sem lesz már gondom” – nyilatkozta.
Ha így is lesz, ott van még a másik bizonytalansági tényező: a Mercedes esete a durva osztrák kerékvetőkkel. A múlt vasárnapi versenynek a felét azzal kellett töltenie a csapat két versenyzőjének, hogy próbálta elkerülni a legkeményebb rázóköveket, mivel a vibráció mindkét autóban elektronikai problémákat idézett elő. Egy ponton a mérnökök attól tartottak, hogy a hiba ellehetetleníti a váltó működését, és mindkét autóval föl kell adniuk a versenyt. Utólag elárulták, tervezési sajátosság állt a háttérben, ezért a második hétvégére módosítottak a váltó kábelezésén. Pénteken már bizakodóbban beszéltek a helyzetről, ám abban továbbra sem biztosak, hogy ezúttal nem lép föl hasonló probléma.
Toto Wolff csapatfőnök előrebocsátotta, Lewis Hamiltonnak és Valtteri Bottasnak most is azt fogják javasolni, hogy ha módjukban áll, maradjanak távol a kerékvetőktől. A kérdés csak az, módjukban áll-e majd lemondani a körönként három tizedről, amennyit a pálya kiszélesítése Bottas szerint jelenthet. „Lesznek körök, amikor nincs módod elkerülni a kerékvetőket” – figyelmeztetett Wolff. „Ha mondjuk Max vezet, vagy közvetlenül mögöttünk lesz, képtelenség lesz távol maradni a kerékvetőktől. A felfüggesztés folyamatos mészárlása fejtörést okoz nekünk. De amíg biztos a pozíciónk, próbáljuk kerülni a kerékvetőket. Ez egy tipikusan ausztriai probléma.”
Andrew Shovlin vezető mérnök egyértelművé tette, nem érzik még megnyugtatónak a megoldásukat. „Nem mentünk eleget ahhoz, hogy tudjuk, lesz-e gond a verseny során ezzel a megoldással. Annyit tudunk, hogy pár száz kilométerig rendben leszünk. De a versenytáv egészen nagy, és nem tudjuk, hogy probléma nélkül teljesíthetjük-e. De nem ez az egyetlen gond, ami utolérhet minket, hiszen ezek még egészen friss autók, amelyeknél mindig találsz valamit, ami nincs rendben” – intett óvatosságra.
Hibába tudja-e hajszolni a Mercedest a Red Bull?
Noha a kerékvetőkkel a Red Bullnak is meggyűlt a baja múlt vasárnap, és a megbízhatóság a dupla kiesés után náluk is téma, Max Verstappen számára a második rajtpozíció és az autója erősebb versenytempója mellett talán éppen e kerékvetők jelenthetik majd a kapaszkodót. Az ő feladata lesz tudniillik minimalizálni azon körök számát, amelyekben Hamilton elkerülheti a rázóköveket. Ha tehát nem kerül a pole-szerző elé, a küldetése az lesz, hogy megszorongassa a britet, hátha sebezhetővé válik ezáltal a Mercedes.
Kérdés, lesz-e elég gyors ehhez a Red Bull. Az előző hét óta változás, hogy a csapat helyretette az RB16-os aerodinamikáját. Verstappen szerint száraz körülmények között jobban vezethető már az autó, és ezt a pénteki egykörös, valamint versenyszimulációs teljesítménye is igazolta, hiszen közelebb kerültek a Mercedeshez.
A hollandot nem aggasztotta túlzottan az esős lemaradása, mivel elmondása szerint autója az igazán sok vízzel nem boldogult csak. Helmut Marko tanácsadó kiemelte: „Az 1,2 másodperces hátrányunk nem mérvadó. Az autónk azért veszített a tapadásából a nagyobb esőben, mert nem volt összhangban a gumi a padlólemezzel.”
A száraz pálya és az időmérős motormódokról való lemondás Verstappen szerint összezárja majd az ollót a két csapat között. „A versenytempónk általában jobb, mint az időmérős” – állapította meg.
Az osztrák csapatot most csak az nyugtalanítja, hogy ezúttal nincs meg a múlt vasárnapi helyzeti előnye a Mercedesszel szemben. Egyfelől szabad lesz a gumiválasztás az esős időmérő miatt, így jó esély van arra, hogy az élmezőny a közepes keveréken rajtol. Másfelől ezúttal nem várható 30 Celsius-fokos meleg sem, és a 20 fok körüli hőmérséklet jobban fog ízleni a Mercedesnek.
„Pénteken láttuk, hogy a melegtől a Mercedes még mindig jobban szenved, mint mi. A hűvösebb idő rossz hír számunkra. A forróságban hatvan-negyven százalék lett volna az esély Verstappen javára. A hűvösebb időben viszont már inkább hatvan-negyven Hamilton javára” – latolgatta az esélyeket Marko.
Hogy valós küzdelemre tudja-e kényszeríteni a Mercedest a Red Bull, és javult-e a megbízhatóság, vagy számíthatunk-e újabb meglepetésekre Ausztriában, az a délután 15 óra 10 perckor rajtoló Stájer Nagydíjon derül ki. Az M4 Sport és az M4sport.hu élő közvetítése 14 óra 30 perckor kezdődik.