×

Bajnoki esélyek? Verstappen elbizonytalanodott...

Még a szárnysérülést sem tekinti mentségnek Max Verstappen a Spielbergben mutatott lassúságára. Máris elbizonytalanodott a bajnoki reményeiket illetően…

Max Verstappen (Fotó: XPB)
Szóval ennyit a lendületes szezonrajtról, amellyel a Red Bull majd teljesen kizökkenti és elbizonytalanítja Lewis Hamiltont és a Mercedest… Az F1-es bajnokság késői indulása előtt ment a fogadkozás az osztrák csapatnál, a 2013 óta legjobb felkészülést emlegették, és azt latolgatták, hogy saját pályájuk az utóbbi évek alapján kedvezhet nekik, miközben a tengerszint fölötti magasságával, a várható meleggel kihívások elé állíthatja a címvédő gárdát.

Az első versenyen megingása volt is a Mercedesnek, ám ezt a Red Bull tudta a legkevésbé kihasználni, hiszen a csapat nullázott a nyitányon. A második versenyen aztán Max Verstappen 3. és Alexander Albon 4. helyével szépítettek, ám a bajnokság szempontjából nem túl tetszetős a mérlegük. Csapatként máris 50 pontos hátrányban vannak a Mercedesszel szemben, miközben az egyéni tabellán Verstappen 28 pontos lemaradással áll a hatodik helyen. A Mercedes a maximálisan elérhető 88-ból 80 pontot zsebelt be, és szombaton és vasárnap is veretlen még.

 

Feljavítva is túl lassú a Red Bull

Pedig a Stájer Nagydíjnak a második rajtkockából nekivágó Max Verstappen minden tőle telhetőt megtett, hogy legalább tartani tudja a pozícióját, ám végül azt is föl kellett adnia a Valtteri Bottasszal szembeni – látványos és színvonalas – küzdelme során. A holland szerint nincs mit szépíteni: nem elég jó a Red Bull. „Próbálkoztam, de egy kicsit túl lassúak vagyunk. Megtettem, amit tudtam, miután Valtteri megelőzött. Próbáltam megnehezíteni az életét, de egy körrel később úgyis megelőzött volna. Így legalább egy kicsit szórakoztam, mivel a verseny amúgy unalmas volt. A dobogó jó, de még sok a teendőnk.”

„Annyira nyomtam, amennyire csak tudtam, hogy tartsam velük a lépést, de nyilvánvalóan nem vagyunk annyira jók még. A különbség a mögöttünk lévőkhöz képest hatalmas. Egy kicsit sokkolt. Mindent megtettem, amit tudtam, de ez sem elég még” – állapította meg.

Max Verstappen (Fotó: XPB)



Miközben a Red Bull pénteken még bizakodva nyilatkozta, hogy sikerült kijavítani az egy héttel korábbi aerodinamikai hibát, amely rossz hatással volt az RB16-os vezethetőségére, vasárnap ez is kevésnek bizonyult az időközben szintén korrigáló, a kerékvetőket már nem kerülő Mercedes ellen. Hogy mennyire nagy volt a fekete autók fölénye, azt jelzi, hogy Hamiltonéknak még csak nyomnia sem kellett nagyon a gázt, csak egy-egy kulcspillanatban tapostak bele igazán, és akkor volt, hogy körönként hat tizeddel bizonyultak jobbnak. Hamilton a 2,8 másodperces előnyét például kilenc kör alatt simán megduplázta a kerékcseréje előtti időszakban.

 

Ha a szárnysérülés magyarázná…

A Red Bull a futam után többféle magyarázatot is adott lemaradására. Christian Horner csapatfőnök rámutatott, hogy Verstappen autója komolyabban megsérült a kerékvetőkön. „Max tempója az elején nem volt rossz Lewiséhoz viszonyítva, de utána sérült az első szárnyának jobboldali véglapja, majd a hátsó szárnyáé is. Egy darabja az oldalsó légbeömlőben rekedt, és ez az autó egyensúlyára is hatással volt.  Nagyon koptak a gumik.”

Ám miközben a gumikopás és a lassulás talán kiszolgáltatottá tette Verstappent Bottas ellen, a versenyző kétli, hogy e sérülés komoly szerepet játszott a vereségükben.  „Nem tudom” – felelte a kérdésre, mennyire hátráltatta a szárnysérülés. Elárulta, az autó viselkedéséből észre sem vette, hogy valami hiányzik. „Nekem csak úgy mondták, hogy sérült az első szárnyam, szóval nem lehetett olyan nagy hatása. Később észrevettem, hogy a hátsó szárnyam véglapjáról is leesett pár darab. Nem tudom, az egyensúly egyszerűen rendben volt. Csak nem voltam elég gyors a teljes körön. Több erő kell, nagyobb tapadás. Hiányzott az első véglapból valamennyi, de ezt úgy mondták nekem, vezetés közben úgy éreztem, rendben van.”

Max Verstappen (Fotó: XPB)



És ez nem túl jó hír a Red Bull számára. Helmut Marko tanácsadó szerint csapatuknak minden téren javulni kell, több tapadásra és több motorerőre van szükségük. Az ausztriai erőpályán nyilvánvalóvá vált, hogy a Mercedes ismét meglépett a Hondától motorteljesítményben. „Az egyenesekben kettő-négy tizedmásodpercet veszítünk” – állapította meg az osztrák, hozzátéve, a tempósabb kanyarokban is elmaradnak a Mercedestől, és csak a lassú fordulókban állnak előttük.

„Elég sokat veszítünk az egyenesekben is, szóval egy kicsi az autónál és a motornál is hiányzik. Keményebben kell dolgoznunk, meg kell próbálnunk csökkenteni a különbséget” – jelentette ki Verstappen, majd megállapította, nem létezett olyan taktika, amely javíthatott volna a helyzetén. „Állhattunk volna ki korábban vagy később, egyszerűen nem voltunk elég gyorsak.”

 

Verstappen: A bajnoksághoz győzelem kell…

A Red Bull lendületes idénykezdése, amelynek fontosságát a télen annyit hangoztatták, a jelek szerint idén is csak ábránd marad. Verstappen az eddig látottak alapján kicsit már abban is kételkedni kezdett, tényleg bajnokesélyesek lesznek-e 2020-ban. „A múlt heti nullázás után azért így is egy dobogóval tértünk vissza, ami kezdésnek jó. De a csapat nyerni akar, a bajnokságért akar küzdeni. És ha a bajnokságért akarsz küzdeni, természetesen versenyeket kell nyerned.”

Azt azért nem árt hozzátenni, hogy az év első két versenyét ugyanazon a pályán futották. Ausztria a dimbes-dombos vonalvezetésével és hosszú egyeneseivel, erőteljes kigyorsításaival talán a legjobbat hozta ki a Mercedesből, és a legrosszabbat a Red Bullból. Hogy valóban ennyire egyoldalú idény elé nézünk-e, arról a hétvégi Magyar Nagydíj festhet pontosabb képet. A Hungaroring teljesen más karakterű pálya, sok lassú kanyarjával és a motort háttérbe szorító rövid egyeneseivel akár még a Spielbergben éppen a lassú kanyarokban villogó Red Bull kezére is játszhat.

Nem engedte maga közé Max Verstappent Lewis Hamilton és Valtteri Bottas... (Fotó: XPB)



„Lehet, hogy még nem láttuk a valódi Mercedest, de a valódi Red Bullt sem láttuk még” – állapította meg az ellenfelektől bármilyen távolságból tartó Toto Wolff. „Max most zavaros levegőben autózott, és a végén sérült is volt az autója.”

Lewis Hamilton is figyelmeztetett: „Nagyon ébernek kell lennünk, mert a Red Bull a rövidebb autójával Magyarországon erős lesz.”