Musorujsag
Élő Eredmények

35. Magyar Nagydíj: megállítják-e Hamiltont és a Mercedest?

35. Magyar Nagydíj: megállítják-e Hamiltont és a Mercedest?

MTI, Boxutca
Idén 35. alkalommal rendezik meg a Forma–1-es Magyar Nagydíjat – a világjárvány miatt először nézők nélkül. A nagy esélyes az újabb rekordra pályázó Lewis Hamilton és a Mercedes, a Red Bull a visszavágásban, a Ferrari a javulásban reménykedik.

Lewis Hamilton, a Mercedes brit versenyzője immár nyolcadik alkalommal nyerheti meg a Magyar Nagydíjat. A brit egy újabb mogyoródi sikerrel ismét beállítana egy Michael Schumacher-rekordot: a hétszeres világbajnok pályafutása során nyolc alkalommal nyert a franciaországi Magny-Cours-ban, és ezzel ő jegyzi az egy pályán aratott legtöbb győzelem rekordját.

Hogy Hamiltonnak összejöjjön a nyolcadik, azt csapattársán, Valtteri Bottason kívül talán a Red Bull-os Max Verstappennek van legnagyobb esélye megakadályozni. A Red Bull Ausztriában nullázással kezdte az évet, majd a második versenyen egy 3. és 4. hellyel javított, ám Spielbergben nem igazán volt a Mercedes ellenfele. A csapat most abban bízik, hogy a kanyargós Hungaroring a segítségükre lesz. Az istálló számításai szerint az osztrák pályán autójuk 3-4 tizedmásodpercet veszített az egyenesekben a Mercedesekkel szemben, és a gyors kanyarokban is a fekete autók voltak a jobbak. A leglassabb fordulók viszont a Red Bull RB16-os felségterületét jelentették, márpedig a Hungaroring bővelkedik a 150 km/óránál lassabb kanyarokban.

A csapat kapcsán beszédtéma a hétvége előtt, hogy Verstappen csapattársa, Alexander Albon gyengébb teljesítményt nyújt, így a hollandnak nincs „segítője” a két Mercedesszel az élen folytatott küzdelemben.  Wéber Gábor, az M4 Sport vezető Forma–1-es kommentátora szerint Verstappennek emiatt is nehéz a dolga, ugyanakkor a holland pilóta csapaton belül olyan magasra tette a lécet, hogy azt nehéz lenne bármelyik másik versenyzőnek átugrani.

Alexander Albon és Sergio Pérez (Fotó: XPB)

„Albon egy nagyon szimpatikus, laza srác, de nem elég gyors, márpedig számára is az lenne a lényeg, hogy fejlődjön és benne legyen a küzdelem sűrűjében. Most viszont csak úgy van a Forma–1-ben, de az előrelépés így nem fog összejönni neki” – mondta Wéber.

A szakértő a középmezőnyről szót ejtve a McLaren és a Racing Point közötti küzdelemre is kitért. „A Racing Point versenyautója mint konstrukció, sokkal jobb, mint a McLarené, utóbbi istállónak viszont nagyon erős a pilótapárosa” – utalt a kommentátor az Osztrák Nagydíjon harmadik Lando Norrisra és a Stájer Nagydíj időmérő edzésén harmadikként záró Carlos Sainzra. „A Racing Point hiába épített kiváló autót, és lehetne egyértelműen harmadik erő, mert Sergio Pérez még nem találja igazán az összhangot a géppel, Lance Stroll pedig egyszerűen nem elég gyors ahhoz, hogy kihozza a maximumot ebből a remekül sikerült konstrukcióból” – vélekedett Wéber Gábor.

Hozzátette, ezzel a két csapattal kellene versenyben lennie a Renault-nak is, de az első két futam alapján a francia gyári istálló elmarad a közvetlen riválisoktól.

A múlt vasárnapi Stájer Nagydíjon mindössze három kanyarig jutó Ferrari és versenyzői javíthatnak a Magyar Nagydíjon. Autójukra várhatóan további újítások is fel fognak kerülni a múlt héten bevetetteken kívül. Az istálló abban bízik, hogy a pálya jobban fekszik majd a motorerőt terén jelentős hátrányban lévő SF1000-esnek. „Alapvetően optimista vagyok, ha másért nem, hát azért, mert nem kell sokat várnunk, hogy újra autóba ülhessünk” – nyilatkozta a mogyoródi versenyhétvége előtt a Sebastian Vettel. „Reménykedünk abban, hogy Magyarországon jobb eredményeket érünk el, mint Ausztriában” – tette hozzá.

Sebastian Vettel (Fotó: XPB)

A koronavírus-járvány miatt zárt kapus 35. Magyar Nagydíjon a média is csak jelentősen korlátozott létszámban lehet jelen, ám az M4 Sporton és az M4sport.hu-n így is bőséggel lesznek a Magyar Nagydíjjal kapcsolatos tartalmak.  Minden fontos történést élőben közvetítünk a pályáról, így a Forma–3-asok és a Forma–2-esek időmérő edzését és versenyeit is ismét élőben követhetik a nézők. „Igyekszünk mindent megmutatni az autósportot kedvelőknek, így arra is lesz lehetőségük azoknak, akik kíváncsiak az utánpótlás-sorozatok pilótáinak küzdelmeire, hogy lássák a jövő Forma–1-es versenyzőinek csatáit a Hungaroringen” – mondta Wéber Gábor.

A 35. Forma–1-es Magyar Nagydíj hétvégi programja:

péntek:
9.35-10.20 Forma–3, szabadedzés

11.00-12.30 Forma–1, 1. szabadedzés

12.55-13.40 Forma–2, szabadedzés

14.05-14.30 Forma–3, időmérő edzés

15.00-16.30 Forma–1, 2. szabadedzés

17.00-17.30 Forma–2, időmérő edzés

17.55-18.40 Porsche Szuperkupa, szabadedzés

szombat:
10.25-11.10 Forma–3, 1. futam (22 kör vagy 40 perc)

12.00-13.00 Forma–1, 3. szabadedzés

13.45-14.15 Porsche Szuperkupa, időmérő edzés

15.00-16.00 Forma–1, időmérő edzés

16.45-17.50 Forma–2, 1. futam (37 kör vagy 60 perc)

vasárnap:
9.45-10.30 Forma–3, 2. futam (22 kör vagy 40 perc)

11.10-12.00 Forma–2, 2. futam (28 kör vagy 45 perc)

12.25-13.00 Porsche Szuperkupa, futam (15 kör vagy 30 perc)

15.10-17.10 Forma–1, Magyar Nagydíj, futam (70 kör vagy 120 perc)

 

A Hungaroring története:

Harmincnégy éve, 1986 márciusában készült el a Hungaroring, amelyen öt hónappal később, augusztus 10-én került sor az első Forma–1-es Magyar Nagydíjra. Bernie Ecclestone, a Forma–1 akkori irányítója az 1980-as évek közepén döntötte el, hogy a versenysorozatnak terjeszkednie kell a „vasfüggöny” mögött. Az F1-es autós gyorsasági világbajnokságot üzemeltető szervezet (FOA) elnökének terveiben akkor még a Szovjetunió (főképp Moszkva), Kína, majd Jugoszlávia szerepelt, de végül magyar származású barátja, Rohonyi Tamás tanácsára Budapest felé fordult a figyelme.

Gyors érdeklődés, majd egy magyarországi villámlátogatás után a fővároshoz közeli Mogyoródra esett a választás. A versenypálya rekordidő, nyolc hónap alatt készült el. 1985. szeptember 10-én írták alá a szerződést, október elsején kezdődtek meg a munkálatok, majd 1986. március 24-én a Drapál Emlékversennyel felavatták a Hungaroringet.

Az aszfaltcsík teljes hossza 1986-ban, az átadáskor 4,014 kilométer volt. Egy évvel később kisebb korrekciót hajtottak végre egy kanyarkombináció átvágásával, a járulékos előzési lehetőség biztosításával a versenypálya gyorsabbá vált, hossza azonban 3,975 kilométerre csökkent. Az 1997-es átalakítások során a célegyenes áthelyezése miatt a hossz 3,971 kilométerre módosult. A Hungaroring 2003-as átalakítása során a célegyenes meghosszabbodott, így a versenypálya hossza jelenleg 4,381 kilométer.

Nelson Piquet az 1987-es Magyar Nagydíjon a Honda-motoros Williamsszel (Fotó: MTI/Honéczy Barnabás)

Az aszfaltot 2016-ban teljes egészében felújították, cserélték a vízelvezető szegélyeket és a rázóköveket is.

A pálya szélessége a célegyenesben 15 méter. A versenypálya legalacsonyabban és legmagasabban fekvő pontja között a szintkülönbség 36 méter. A legnagyobb emelkedő 6,2 százalékos, míg a legnagyobb esés eléri a 7 százalékot.

Az első Forma–1-es futamot 1986. augusztus 10-én rendezték a pályán. A versenyt Nelson Piquet, a Williams-Honda brazil pilótája nyerte meg honfitársa, Ayrton Senna (Lotus-Renault) és a brit Nigel Mansell (Williams-Honda) előtt.

A pályát a Formula–1 Gazdasági Társaság építette, és ennek vezetője gyakorolta az első öt évben a pálya vezetői jogait. Az első ötéves ciklus vége egybeesett a magyarországi rendszerváltozással, amelynek következtében – az anyagi nehézségeket áthidalandó – a versenypályát öt évre Bernie Ecclestone-nak adták bérbe, aki ennek fejében vállalta további öt verseny megrendezését.

A 2019-es hungaroringi győzelmi trófea (Fotó: MTI/Balogh Zoltán) A 2019-es hungaroringi győzelmi trófea (Fotó: MTI/Balogh Zoltán)

Ez a gyakorlat végül egyik fél számára sem vált be, így 1994-ben megkezdődtek az egyeztetések Bernie Ecclestone és a Hungaroring Sport Zrt. akkori elnöke, Berényi János között. A tárgyalások eredményeként a versenypálya tulajdoni jogait 1995 óta a Hungaroring Sport Zrt. gyakorolja.

Jelenleg 2027-ig szóló érvényes szerződés van a Forma–1-es Magyar Nagydíj megrendezésére a kereskedelmi jogok új tulajdonosával, az amerikai Liberty Media csoporttal.

Borítókép: Kép. Hungaroring

További tartalmak