×

Klónügy: „másolóbajnoksággá” válhat a Forma–1?

A rivális csapatok is érdeklődéssel figyelik a Renault és a Racing Point másolásügyben vívott csatáját, és várják, hogy eldőljön, lesz-e „másolóbajnokság” a Forma–1-ből.

Fotó: XPB
Noha csak a Racing Point autójának elülső és hátsó fékhűtésének szabályosságát kérdőjelezte meg a Renault a Stájer Nagydíj után benyújtott óvásában, a rivális ellen indított támadásuk jóval többről szól egy részegységnél. Év eleje óta vita tárgya, nem ment-e túl messzire a Racing Point azzal, hogy gátlástalanul lemásolta a Mercedes tavalyi autóját, és hogy lehet-e ilyesmit csinálni tiltott együttműködés nélkül.

„Nem szeretnék nagyon az óvás részleteibe bocsátkozni” – nyilatkozta Marcin Budkowski, a Renault általános technikai vezetője a péntek délutáni FIA-sajtótájékoztatón az óvásukról. „Ez egy folyamatban lévő vizsgálat. Számunkra fontos, tisztázni, hogy mi engedélyezett és mi nem. Erre az évre, jövőre, de az is érdekel minket, mit akar az F1, milyen modellben gondolkodik a jövőt illetően. Hogy akarunk-e tíz független csapatot, akik egymás ellen küzdenek. Különösen annak kontextusában, hogy jön az igazságosabb sportági pénzelosztás, a költségplafon. A 2022-es technikai szabályzat nagy lehetőség arra, hogy a csapatok egyenlő feltételek mellett küzdjenek egymással. Számunkra fontos tisztázni, milyen fokú adatcsere engedélyezett, hogy lehet-e részeket és tervezéseket szerezni egy másik csapattól. Nem gondoljuk, hogy ez a helyes modell az F1 számára hosszú távon. Szóval ez az óvás túlmutat ezen az egy versenyen, az F1 jövőbeli modelljéről szól.”

Ennek kapcsán a lengyel szakembert megkérdezték, komolyan azt várja-e egy „sima” versenybíróságtól, hogy az F1 jövőbeli modelljéről hozzon döntést. „Nem, nem várjuk el, hogy a versenybíróság döntsön az F1 jövőjéről. Nem ezt várjuk a döntésüktől, ez nem az ő feladatuk. Viszont úgy véljük, hogy a döntésüknek lesz hatása a jövő alakulására, mert általuk a csapatok között is történhet változás, hiszen ha erősek, azt mondják, ezek a szabályok, minden csapatnak saját magának kell építenie az autóját” – felelte a renault-s.

Marcin Budkowski (Fotó: XPB)



 

A többiek is kíváncsian várják az ítéletet

Ez utóbbi miatt az ügy alakulását az abból hivatalosan kimaradók is érdeklődéssel figyelik – más-más okból. A Haas ezúttal a Racing Point oldalán állva figyel. Korábban őket támadták folyamatosan (többek között a Racing Point elődje, a Force India…), hogy Ferrari-klónokat versenyeztet. „Az ilyen dolgokra mindig figyelni kell, hiszen ezek mutatják meg, mit lehet és mit nem. Részleteket nem tudok az óvásról, csak amit a múlt héten hallottam. Meglátjuk, mit mond az FIA” – mondta a Sky Sportsnak Günther Steiner, aki nem veti a Racing Point szemére, amit tett. „Ha a szabályok engedik, akkor lehet ilyen. Mi mindig ezzel érveltünk, amikor minket támadtak. A szabályokat mindenki együtt hozta meg, nem egy csapat egyedül. Amíg a szabályokban ez benne van, rendben van. A sportág szempontjából – különösen a mostani időszakban – ez segítség, abban is, hogy egyenlőbbé tegyék a csapatokat.”

Nem mindenki osztja azonban ezt az álláspontot. Az efféle együttműködéseket a Renault mellett leginkább a McLaren ellenzi. Csapatfőnökük, Andreas Seidl szerint az óvás aligha járhat sikerrel. „Nem ismerjük az óvás minden részletét, de hogy őszinte legyek, amennyire nyíltan és büszkén a Racing Point beszélt a másolásáról és hogy a tavalyi Mercedesszel versenyez, meglepne, ha bármit is csináltak volna, ami nem felel meg a szabályoknak.”

Ennek ellenére hasznosnak látja az ügyet abból a szempontból, hogy állásfoglalásra kényszeríti az FIA-t és az F1-et. „Ez fontos téma a McLaren számára is. Ez az óvás a kulcsa lesz egy másik kérdés tisztásának: az FIA-nak és az F1-nek meg kell mondania, mik a terveik az F1-gyel. Akarják-e, hogy az F1 egy másolóbajnoksággá váljon? Ha így marad, a vége az lesz, hogy két-három konstruktőr vagy gyártó lesz, akik több autót küldenek pályára. Szerintünk ez a rossz irány, az F1 számára ez nem fenntartható.”

Mattia Binotto, Otmar Szafnauer és Marcin Budkowski (Fotó: XPB)



„A mi szemünkben a Forma–1-et az teszi Forma–1-é és különlegessé, hogy mindig tíz gyártó bajnoksága volt. A végső autó egy adott háttér, a mérnöki erő végterméke, amit csapatként kiépítettél magadnak az évek során. Mi mind ilyen versengést akarunk, és szerintem a szurkolók is” – érvelt.

A Red Bull egyelőre nem számít a Racing Point közvetlen ellenfelének, ám a partnercsapatok kérdésében nagyon is érintett, hiszen B-csapatként működteti az Alpha Taurit, amely szintén sok mindent készen kap a testvércsapattól. „Érdeklődéssel figyeljük ezt, mivel bármi is lesz a végkimenetele, az meghatározza egyes csapatok stratégiáját” – nyilatkozta Christian Horner csapatfőnök. „Elég nagy súlya van tehát az ügynek. Az FIA-nak most ki kell mondania, hogy igen, részükről ez rendben van, vagy sem. Előbb-utóbb szabályokkal kell tisztázniuk, az mindenképpen hasznos lenne.”

 

Van-e szükség kliensautókra?

Horner és Steiner szerint a Racing Point módszere bizonyos szempontból egyszerűbb és gyorsabb út. „A valóságban venni egy autót olcsóbb, mint lemásolni egyet” – állapította meg a korábban a kliensautók modellje mellett érvelő Red Bull-os. „Látható, mennyire közel áll egymáshoz a két autó. Talán a szabályokon belül voltak. Az F1-ben nincsenek szerzői jogok. Ha lefotózol valamit vagy szkennelsz, újraalkothatod, az egész csak azon múlik, mennyi hozzáférésed van. Ez a leggyorsabb út a versenyképességhez, ezt a Racing Point bizonyítja.”

Steiner rámutatott, ők sem véletlenül követik ezt az irányt a Haasszal a mezőny legfiatalabb csapataként. „Itt nem csak a pénzről van szó, hanem az időről is. Évekbe telik, mire megszerzed a szükséges tapasztalatot, és a privát résztvevőknek nincs idejük pénzt égetni. Vagy a pénzük fogy el, vagy a lelkesedésük amiatt, hogy folyamatosan a mezőny végén autóznak.”

Lance Stroll (Fotó: XPB)



Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke a téma kapcsán elárulta, ők a kényszerszünetben javaslatot tettek a kliensautók bevezetésére, ám az F1 nemet mondott erre. „Hogy milyen legyen a jövő? A COVID-időszak párbeszéde során előálltunk azzal, hogy legyenek partnercsapatok, akik kész autót kapnak, mint a MotoGP-ben. Ezt elutasították a csapatok, az F1 és az FIA. Megértjük ezt. Ezzel meghoztuk a döntést, hogy minden csapatnak függetlennek kell lennie, saját magának fejlesztenie. Az új Concorde-egyezménnyel és szabályokkal ez lehetségessé válik. Szóval igen, jó lenne, ha tíz független csapat és autó lenne a pályán” – foglalt állást a svájci.

 

A Racing Point biztos a dolgában

Az ügy végkimeneteléről egyelőre nincs információ. Otmar Szafnauer, a Racing Point főnöke elárulta, hosszú folyamat következhet, hiszen a védelmük előkészítésére három hetet kaptak. „Ausztráliában már voltak pletykák a potenciális óvásról, ezért számítottunk arra, hogy valami történik. A reakciónk az volt, hogy elkezdtük összegyűjteni a bizonyítékokat arra, hogy minden szabályosan történt. Úgy tudom, három hetünk van erre – most ezen dolgozunk” – fogalmazott az amerikai.

A szakembernek meggyőződése, hogy az FIA nekik fog igazat adni. Mint elmondta, a fékhűtés, amelynek belső felépítését semmilyen fotóval vagy felvétellel nem lehet felmérni, bizonyítani fogja, hogy „a fékhűtésünk teljesen egyedi, és mi terveztük.”