×

Tervrajzok százaival bizonyítaná ártatlanságát a Racing Point

Már két óvást nyújtott be a Racing Point ellen a Renault, ám ügy csak egy van. A csapat biztos az igazában – Ross Brawn szerint új szintre emelték a másolást.

A fekete és a rózsaszín Mercedes a hungaroringi boxutcában... (Fotó: XPB)
A Stájer Nagydíj után a hungaroringi versenyt követően is óvást nyújtott be a Renault a Racing Point ellen. Vádjuk továbbra is az, hogy a csapat tiltott információcsere révén másolta le a Mercedes 2019-es fékhűtését. A második óvás pusztán formális jellegű: a Renault biztosra akar menni, hogy neki kedvező ítélet esetén ne csak a második ausztriai versenyért járjon büntetés a rózsaszín gárdának, hanem az első panasztétel utáni mindegyikért, amelyen a vitatott fékhűtést használta.

Az FIA már jelezte, noha a két hétvégén eltérő volt a versenybíróság összetétele, összevontan fogják tárgyalni az ügyet, hogy ne születhessen benne két eltérő ítélet.

A Racing Point csapatfőnöke továbbra is bízik abban, hogy az FIA nekik ad igazat. Otmar Szafnauer elárulta, nem kevés bizonyítékkal készülnek a tárgyalásra. „Képtelenség, hogy ez illegális legyen. A fékhűtők tervezése hosszú ideig tart, nagyon-nagyon összetettek, és nekünk 886 saját tervrajzunk van fékhűtőkről” – árult el egy kulisszatitkot a Motorsportnak.

Magabiztosságukat bizonyítandó elmondta, nem is készülnek módosított fékhűtőkkel. „Nincs másfajta fékhűtésünk, már csak azért sem, mert ez legális. Egyáltalán nem aggódunk. A fékhűtőink szabályosak, ezen a hétvégén is használtuk őket, és Silverstone-ban is fogjuk.”

Otmar Szafnauer (Fotó: XPB)



Az amerikait csak az bosszantja a Renault támadásában, hogy a kívülállók egyelőre nem ismerik azokat a részleteket, amikre alapozva ők biztosak a szabályosságukban. Mint mondta, az FIA emberei a télen két napot töltöttek a gyárukban az autómásolás ellenőrzése miatt, sokakat kifaggattak, tervrajzokat néztek át, a fejlesztés folyamatát vizsgálták a szélcsatornában és a számítógépeken. „És elégedettek voltak. A bírák ugyanezt most nem tudják megtenni. Nekünk kell az adatokat eljuttatnunk hozzájuk, és elmagyaráznunk nekik szavakkal, tervrajzokkal, hogy pontosan mit csináltunk. Ez kicsit tovább fog tartani. Egyedül az bosszant, hogy tudom, mit tettünk és miért volt ez legális, mégis megkapjuk ezeket a kérdéseket arról, mi lesz, ha veszítünk. Ez frusztráló” – mérgelődött Szafnauer.

 

Brawn: Mindenki másol

A Racing Point elleni óvás kapcsán Ross Brawn, a Forma–1 sportigazgatója is állást foglalt, aki úgy véli, nincs semmi rendkívüli abban, hogy valaki másol a királykategóriában. „Az F1-ben ez a norma. Minden csapat csinálja, fotókat készít a boxutcában, minden autóról ezrével készülnek képek elemzésre, hogy le tudják másolni a legjobb ötleteket. Általában bevásárló listát szoktunk adni a fotósoknak” – mesélte a korábban a Benettonnál és a Ferrarinál is technikai igazgatóként dolgozó brit.

„A Racing Point egyszerűen új szintre emelte ezt, sokkal alaposabb munkát végzett. Nincs olyan csapat a paddockban, amely ne másolt volna le valamit másról. Ha minden technikai igazgatót megkérdeznénk, hogy  ki másolt, mind föltenné a kezét. A Racing Pointnak tavaly volt hozzáférése a Mercedes 2019-es fékhűtéséhez, hiszen akkor még nem voltak listázott elemek. Idén azok lettek, szóval sajátot kellett tervezniük. Ennek ellenére a Racing Point nem használhatja fel a Mercedes fékhűtéséről szerzett tudását. Szerintem nem lenne logikus azt gondolni, hogy kitörlik a memóriájukat. Ez egy kényes probléma, és az FIA-nak kell megoldania” – összegzett Brawn.