Musorujsag
Élő Eredmények

Ébresztőt fúj-e az F1-nek a régi pályákra való visszatérés?

Ébresztőt fúj-e az F1-nek a régi pályákra való visszatérés?

Autosport
Az évkezdés előtt egy olyan pályán tesztelhetett Danyiil Kvjat F1-es autót, amelyen 14 éve rendeztek legutóbb nagydíjat. Az élmény felnyitotta a szemét.

Az Alpha Tauri csapata a szezonnyitó Osztrák Nagydíjra több riválisához hasonlóan egy rendkívüli tesztnappal hangolt. Imolába utaztak, ahol az idei autójukkal egy filmes nap keretében 100 kilométert teljesítettek, majd versenyzőik átültek a 2018-as Toro Rossóba, amellyel korlátozás nélkül róhatták a köröket. A teszt után Danyiil Kvjat és Pierre Gasly úgy gondolták, jó lenne, ha a korábbi San Marinó-i Nagydíjak helyszíne újra az F1-es programjának része lenne.

Akkor még nem tudták, azóta már sok forrás kész tényként kezeli, hogy Imola októberben valóban F1-es futamot rendezhet. 2006 óta először.

Danyiil Kvjat elárulta, a régi vágású pályán folytatott gyakorlása bizonyos szempontból ébresztőt fújt számára: rájött, mennyire rossz irányt vett a sorozat az új pályáival. „Szerintem ez egy nagyszerű pálya. Ismertem már korábbról, és mindig izgalmas pályának tartottam, igazi régi vágású pályának, hepehupásan, kihívást jelentő kerékvetőkkel. Rádöbbentünk, hogy túl sokat változtattunk a pályákon, miközben próbáltuk egyformává tenni az összeset. Például az azonos kerékvetők telepítésével, a buckáktól való félelemmel” – mondta el őszinte véleményét az orosz.

Szerinte a modern pályákkal az a legnagyobb gond Imolához viszonyítva, hogy túlságosan vegytiszták. „Imola kapcsán talán éppen ez a legnagyobb tanulság. Klassz volt F1-es autóval végigmenni a kanyarjain, például az Aqua Mineralin, amelynek nagyon gyors a bejárata. Komoly adrenalinlöketet ad, és ez a pálya nagyon jó élménnyé tette a vezetést.”

Fotó: Alpha Tauri

Miközben az elmúlt években az F1 helyszínkeresését leginkább az befolyásolta, milyen piacokon kíván terjeszkedni a sportág, és hogy egy rendező mekkora jogdíjakat hajlandó fizetni a futamért, 2020-ban teljesen más szempontok kerültek előtérbe: azok a pályák rendezhetnek, amelyek a világjárvány mellett is biztonságot tudnak kínálni. Ez egy új esély a Kvjat által említett régi vágású létesítményeknek. Imola mellett a napokban fölmerült a Nürburgring visszatérése, a Ferrari által üzemeltetett Mugello pedig már biztosan a Toszkán Nagydíj otthona lesz szeptemberben. E három helyszínnek normál körülmények között aligha lett volna esélye az F1-nél.

A versenyzők többek között a tempós kanyarjairól híres mugellói pályán való versenyzést is tenyérdörzsölve várják. Kvjat szerint versenyzői szemmel ez a jó irány az F1 számára.. „Imola, Mugello – ezek a pályák jöhetnek! Mugellóban két éve vezettem, az is elképesztő pálya. Az ilyen típusú pályák különlegesek lennének az F1-es programban. Nagyon szokatlan, nagy tempójú pályák, nagy sebességű kanyarokkal, amelyeken élvezet F1-es autóval átmenni.”

Csapattársa, Pierre Gasly hasonló véleményen van. „Imola elképesztő! Számomra az egyik legnagyobb élményt jelentette ott F1-es autót vezetni. A pályának a múltja is különleges. Már eleve az egyik kedvenc pályám volt, de utoljára 2013-ban vezettem rajta a Forma–Renault-ban, ami sokkal lassabb volt. Az F1-es leszorítóerővel és sebességgel fölmegy az adrenalinszinted, főleg hogy ez egy régi stílusú pálya, kis bukóterekkel. Itt igazán érzed az autó határait és képességeit. És kockáztatnod is kell ahhoz, hogy ilyen tempóval vedd a kanyarokat. Egy parkon belül van, tele energiával, hasonlít Spához” – dicsérte az olasz ringet.

2020 rendhagyó év, rendhagyó menettrenddel. És sok tanulsággal. Vajon az említett pályák kényszerű naptárba emelése az F1 szemét is felnyithatja, új szempontokat adva a jövőbeli helyszínválasztásokhoz, vagy akár a jövő pályáinak építéséhez?

Borítókép: Fotó: Alpha Tauri

További tartalmak