×

Eleinte másodperces visszalépés volt a Racing Point másolt Mercedese

Az ellenfelek talán vitatják az autómásoló Racing Point módszerét, az RP20-as teljesítménye eddig őket igazolta. Pedig főnökük elárulta, elsőre azt gondolták, visszalépés lesz a koncepcióváltás.

Motor Racing - Formula One World Championship - Hungarian Grand Prix - Qualifying Day - Budapest, Hungary A fekete és a rózsaszín Mercedes a hungaroringi boxutcában... (Fotó: XPB)
Az FIA várhatóan még az e hétvégi Brit Nagydíj előtt meghozhatja az elsődleges döntést a Renault óvása ügyében, amely a Racing Point idei autójának (pontosabban a fékhűtésének) szabályosságát firtatja. A franciák gyári csapata és más riválisok is nehezményezik, hogy a silverstone-i alakulat az idei évre egy, a Mercedes múlt évi világbajnok konstrukciójának másolatával állt ki.

Miközben a módszer sportszempontból talán vitatható, az autó versenyképessége egyértelműen hozzájárult ahhoz, hogy ekkora zavar támadjon a Racing Point körül. Pedig Otmar Szafnauer csapatfőnök szerint az irányváltásuk rosszul is elsülhetett volna, és hogy nem így lett, az elsősorban a csapatát dicséri. „Bennünk az a különleges, hogy mindig is tehetséges egyének csoportja voltunk, akiket eddig az anyagiak tartottak vissza. Mi már régóta terveztük ezt a koncepcióváltást, de sosem volt elég pénzünk arra, hogy kövessük az F1 legjobb csapatát” – magyarázta az amerikai még a Hungaroringen.

„Ha emlékeznek rá, először akkor építettünk dupla diffúzort, amikor három csapat előállt vele. Mi voltunk az elsők az átvételével, még a Red Bullt is megelőztük. Szóval mindig is tehetséges egyének dolgoztak nálunk, akik értik a versenyzést, tudják, hogyan kell egy autót fejleszteni. Gyorsan követünk másokat, könnyen alkalmazkodunk. A McLaren F-csatornájának átvételében is elsők voltunk. Később viszont egyszerűen már nem volt elég pénzünk az ilyesmire. Volt időszak, amikor Silverstone-ban előálltunk egy B-autóval, és azzal léptünk előre nagyot. A télen fejlesztettünk, de nem volt elég pénzünk arra, hogy az autóra tegyük őket. Azok az idők már elmúltak, most jó anyagi helyzetben vagyunk, és megmutathatjuk a tehetségünket” – indokolta meg Szafnauer, miért vált olyan szembetűnővé a mostani fejlődésük.

Otmar Szafnauer (Fotó: XPB)



Hozzátette, korábban a Red Bull meredeken előredöntött koncepcióját másolták le, ám mostanra azzal elérték a fejlesztés határát, ezért érezték idejét a váltásnak. A másolásukra akkor nem panaszkodtak annyit. „Mindenki fényképezi a többi autót, de van, aki jobban másol, van, aki kevésbé. Amikor Adrian Newey előállt a befújt padlólemezzel és az előredöntött autóval, mindenki őket kezdte követni a mezőnyben. Nem tudtuk működésre bírni a befújt padlólemezt, aztán lefotóztuk a Red Bullét, és kiszámoltuk, milyen távolságoknak kell lennie. Mások is ezt csinálták. Ez engedélyezett.”

Az idei irányváltásnak szerinte megvoltak a veszélyei. „Ez nem kockázatmentes. Nem tudtuk, hogy amit csinálunk, az milyen szintű lesz. Nagy volt a veszélye annak, hogy inkább visszalépünk. És amikor elkezdtük a fejlesztést, a szélcsatornában a fotók alapján megalkotott ötleteinknél visszaesést tapasztaltunk, mégpedig hatalmasat. Eleinte másodperceket körönként. A saját fejlesztésünknek köszönhetően léptünk előre, egyre több mindent újraterveztünk, és így jutottunk a mostani szintre.”

„Minél nagyobb volt az autód előredöntése, annál nagyobb volt a váltás kockázata. Már régóta meg akartuk lépni ezt, és mivel a Mercedes váltóját használjuk, amit a laposabb autókhoz terveztek, szerettünk volna megszabadulni az előredöntött autótól, hogy megszabaduljunk az emiatti kompromisszumtól is” – ecsetelte, mi állt a másolásuk hátterében.

Fotó: MTI/AP Pool/Darko Bandic



A Renault mindeközben nem hiszi, hogy kizárólag a Racing Point mérnökeinek másolótehetségén múlt a sikerük. Meggyőződésük, hogy tiltott módon együttműködtek a Mercedesszel, talán tervek is gazdát cserélhettek. Ez bizonyítani viszont nehéz lesz. Szafnauer biztos benne, hogy szabályszerűen jártak el, így nem tart az ügy elvesztésétől.

Helyette örül annak, hogy az irányváltással hirtelen az élmezőnybe katapultáltak. Arra egyáltalán nem számított, hogy már az első versenytől ilyen szinten lesznek. „Azt gondoltam, először fél lépést hátra megyünk, hogy aztán egyet előre mehessünk. Nem így lett” – állapította meg elégedetten.