×

Másolt autóval az Alpha Tauri is lehet érdekes Vettel számára?

Megfelelő szabálykeretek, egyfajta kliensautós modell mellett nemcsak az Aston Martin, de akár a Red Bull B-csapata is reális opcióvá válhat Sebastian Vettel számára, véli a korábbi F1-es versenyző, Ralf Schumacher.

Motor Racing - Formula One World Championship - Austrian Grand Prix - Race Day - Spielberg, Austria Sebastian Vettel és Danyiil Kvjat (Fotó: XPB)
A világjárvány kényszerszünete alatt még csak egy valószínűtlen elméleti lehetőségként emlegették a Racing Point csapatát Sebastian Vettel számára, ám azóta kiderült, nagyon is reális opció ez 2021-re. A csapat idén hatalmas előrelépést tett a Mercedesről másolt autójával, akár a dobogós helyezésekért is küzdhet a nyers tempója alapján, jövőre pedig hivatalosan gyári csapatként, Aston Martin néven folytatja.

Vettel a Magyar Nagydíj hétvégéjén elismerte, „laza tárgyalásokat” folytat a rózsaszín gárdával, dicsérte a csapatot, és érdekesnek nevezte a projektjüket is. A kérdés csak az, a silverstone-iak hosszabb távon is meg tudnak-e ragadni az élmezőnyben, és továbbra is lehetőségük lesz-e arra, hogy ilyen mértékben profitáljanak a Mercedesszel való együttműködésből. Ennek kapcsán irányt mutathat, miként alakul a Renault ellenük benyújtott óvásának ügye, és milyen állást foglal az FIA az autómásolás témájában.

Amennyiben hagyja, hogy a Racing Point ezt az utat járja tovább, a csapatnak javulnak az esélyei Vettel megszerzésére. Ám mint arra Ralf Schumacher rámutatott, ez esetben elméletileg egy további csapat is képbe kerülhetne Vettelnél: az Alpha Tauri, mégpedig ugyanazon indokból.

„Sebastian náluk kezdte az F1-es pályafutását. Franz Tost csapatfőnök nagy tisztelője neki, éppúgy, mint Dr. Helmut Marko. Talán még alakulhat ott valami” – nyilatkozta a német Sky szakértője, aki szerint a Racing Point számára pozitív ítélet esetén akár a Red Bull is koncepciót válthat második csapatával. „Ebben az esetben el tudom képzelni, hogy a Red Bull jövőre másképp járjon el, és négy egyenrangú autót küldjön pályára” – mondta a korábbi futamgyőztes.

Helmut Marko beszélget Sebastian Vettellel a Hungaroring paddockjában (Fotó: XPB)



 

Az Alpha Tauri a Racing Point útján?

És hogy mennyire reális Schumacher elmélete? Nem ő az első, aki fölvetette, hogy a Red Bull egyenrangúbbá teheti a két gárdáját a jövőben. 2021-től életbe lép a költségvetési plafon, amely három éven belül 15 millió dollárról 135 millióra fog csökkenni. A McLaren korábban a Red Bullt nevezte meg e változás legnagyobb potenciális nyertesének. Zak Brown szerint a márka könnyen megteheti, hogy azonos szintre hozza a Red Bullt és az Alpha Taurit, vagy legalábbis közel egymáshoz, hiszen az A-csapatnál létszámfölöttivé váló szakembereket egyszerűen átvezényelheti Faenzába, miként a megmaradó pénzeket is fordíthatja a B-csapatára, és munkamegosztással a korlátozások ellenére a maximumot hozhatja ki a fejlesztési lehetőségekből is.

Amennyiben az FIA áldását adja a Mercedes, Racing Pointt kooperáció jelen formájára, alighanem a Red Bull is szorosabbra fűzi két csapata együttműködését. Helmut Marko tanácsadó nem véletlenül várja kíváncsian a fejleményeket, mi több annak is örülne, ha pontosítanák a vonatkozó szabályokat, akár lehetővé téve a tervrajzok cseréjét is. „Ezzel mindenki spórolni tudna. Vehetnénk az első csapat dokumentumait, és egy csomó pénzt spórolhatnánk” – fogalmazott.

Persze azt gondolni, hogy az Alpha Tauri akár Red Bull-verő gárdává nőheti ki magát, talán erős túlzás. Egy másoló jó eséllyel sosem érheti el a testvércsapata szintjét. Pierre Gasly szerint ugyanakkor így is nagyot léphetnének előre, ahogy a Racing Point is tette idén. „Pillanatnyilag a legfőbb különbséget a középcsapatok és az élcsapatok között a költségvetés jelenti. Egy élcsapat esetében 230 millió dollárról beszélünk, egy középcsapatnál 150 millióról – ez adja a teljesítménykülönbséget. Remélhetőleg az új szabályok közelebb hozzák egymáshoz a mezőny tagjait” – fogalmazott.

Fotó: MTI/AP/Getty pool/Mark Thompson