Musorujsag
Élő Eredmények

Így lett újra F1-es versenyző Hülkenberg 20 óra alatt

Így lett újra F1-es versenyző Hülkenberg 20 óra alatt

F1, Autosport, Racefans
Bizarr 20 óra és egy álmatlan éjszaka van a Sergio Pérezt helyettesítő Nico Hülkenberg mögött. A Nürburgringre indult tesztelni, aztán egy F1-es autóban találta magát Angliában. Főnöke részletezte hogyan és miért ő lett a helyettesük.

Nico Hülkenberg csütörtök délután a repülőn ülve még egy GT4-es tesztre és a hétvégi RTL-es tévés szakértősködésre készült, ám amikor a gépe landolt Kölnben, nem várt fordulat történt: volt főnöke, Otmar Szafnauer hívta telefonon, aki közölte vele, szeretnék, ha ő helyettesítené a Brit Nagydíjról koronavírus-fertőzése miatt kidőlő Sergio Pérezt.

Nem sokat kellett gondolkodnia a válaszon…

„Éppen úton voltam a Nürburgringre egy új versenyprojekt ügyében, amikor jött Otmar hívása. Kevesebb mint huszonnégy órával ezelőtt történt, szóval egészen szürreálisnak érzem ezt most. De szeretem a szép kihívásokat, és ez mindenképpen az! Nehéz helyzet ez most a Racing Point és Checo számára. Ő jó barátom, a korábbi csapattársam, akinek mielőbbi gyógyulást kívánok! Beugrok a helyére, és minden tőlem telhetőt megteszek a csapatért” – nyilatkozta még az első szabadedzése előtt a Racing Point új beugrója.

Szafnauer elárulta, Hülkenberg mellett egy komoly jelöltjük volt, Esteban Gutiérrez, ám a csapat hamar megszavazta, hogy a német élvezze elsőbbséget. Pérez tesztje csütörtökön 14:20-kor készült el, de a Racing Point már a bizonytalan eredményt hozó szerdai próba után elkezdett vészforgatókönyvet tervezni. A két tartalékossal is rendelkező Mercedesszel is egyeztettek. „Amikor elkezdtünk gondolkodni Checo első tesztjét követően, reméltük, hogy a második tesztje negatív lesz. Ugyanakkor az ember a legjobban reménykedik, de a legrosszabbra készül. Szóval elkezdtünk tervezni, és párhuzamosan egyeztettünk Hülkenberggel és Esteban Gutiérrezzel. Stoffel Vandoorne is lehetőség volt, de ezen a hétvégén a Forma–E-ben van kötelezettsége, így maradt Esteban és Nico” – mesélte, hozzátéve, a Mercedes-nevelés George Russell kölcsönvétele nem volt opció számukra.

Otmar Szafnauer (Fotó: XPB)

 

„Nos, talán be kéne ugranod egy Forma–1-es autóba”

Hülkenberg és Gutiérrez között a csapatnak nem volt nehéz választani. Előbbi versenyző 5 évig állt az alkalmazásukban. „A mérnökcsapatunk a megbeszélésünk után Nicót részesítette előnyben, mivel ő igazán jól ismeri a csapatot, a mérnököket, a rendszereket, az eljárásokat, és vezetett már a szimulátorunkban, így könnyű volt újra beültetni a szimulátorba. És számított a tapasztalata is, amit friss F1-es autókkal szerzett tavaly. Olyasvalakire volt szükségünk, aki képes pontokat szerezni, és úgy véltük, Nico a legjobb számunkra.”

„Nico éppen csak landolt Németországban. Oda repült egy sportautós tesztre, nem tudom pontosan, milyen kategóriásra. Közölte, hogy éppen most szállt le ott, és tesztelni megy. Erre azt mondtam: »Nos, talán be kéne ugranod egy Forma–1-es autóba.« Amire azt felelte: »Igen, mindenképpen.« Egy órát tölthetett a földön Kölnben, majd vette a sisakját és a cipőjét. A sisakja, amit vitt, talán nem is speciális sisak, de mindegy. Birminghambe repült, ahol hét, fél nyolc táján landolt este.”

Hülkenbergnek a péntek reggel feszült várakozással telt. Amíg nem volt meg a vírustesztjének az eredménye, nem sok mindent tehetett. Végül csak 15 perccel az első szabadedzés előtt kapott zöld utat, és Szafnauer elmondása szerint így is csak 5 percet késtek a normál programhoz képest.

Nico Hülkenberg (Fotó: XPB)

„Szükség volt az Eurofins (a teszteket végző cég – a szerk.) engedélyére, ami háromnegyed tizenegykor meg is érkezett. Azt mondták, negatív, és gyorsan autóba ültettük. De hamar felgyorsult, a visszajelzései ugyanolyanok voltak, mint mindig. Van még mit javítani az autón, vannak dolgok, amikkel nem elégedett, de olyanok is, amikkel igen. Szóval javítani fogunk a két edzés között, és meglátjuk, hogyan boldogul. Szerintem a kilencedik helye egészen figyelemreméltó” – nyilatkozta még a két edzés között, az első tréningre utalva, amelyet Hülkenberg a 9. idővel, Lance Strolltól mindössze 0,6 másodperccel elmaradva zárt.

 

Stroll ruhájában Stroll nyomában

Hülkenberg fekete, minta nélküli sisakban, a csupán 2 centiméterrel alacsonyabb Lance Stroll kölcsönoveralljában kezdte meg a gyakorlást régi-új csapatával. Az üléspozíciójával még voltak problémák, az első körei után azt jelentette, hogy „a jobb farpofáját” zsibbasztja anyomás, ezért egy rövid pihenőt is kért. Az első mért körén mindenesetre így is volt annyira magabiztos, hogy éppen csak elemelte a lábát a gázról a Copse-kanyarban. „Meredek a tanulási görbéje. Az autó nagyon más, mint amit korábban vezetett. Amióta nálunk volt, nemcsak az autón, a csapat működésén is javítottunk. A jó hír, hogy valamennyi emberünket, mérnökünket ismeri, mert régóta együtt dolgozunk.”

Szafnauer konkretizálta is, mi minden változott Hülkenberg 2016-os távozása óta. „Az, ahogyan dolgozunk, ahogyan a megbeszéléseink zajlanak. A szimulátorok nagyon messze jutott azóta, nagyon jó a gumimodellünk, remek a korreláció a valósággal. Közelebb van ahhoz, amit itt tapasztalt. A működésünk is változott, emellett az autó nyilvánvalóan más, mint volt. Ezeket most mind meg kell tanulnia, fel kell mérnie az erősségeket és gyengeségeket.”

Hülkenberg az idei kormánnyal a csapat pálya közelében lévő szimulátorában ismerkedett. 45 percet gyakorolt, mielőtt megérkezett a paddockba.

Szafnauer hangsúlyozta, a csapat ismerete és az a tény volt a döntő Hülkenbergnél, hogy mindössze fél évet hagyott ki az F1-ben. A Racing Point bízik benne annyira, hogy alkalmasnak ítélje a jó eredmény elérésére. „Azt mondta, nem aludt az éjszaka, annyira izgatott volt. Az embereink ismerik őt. A lényeg, hogy a lehető legtöbb pontot szerezzük. Lance (Stroll) jó formában van, ő vezeti ezen a hétvégén a csapatot, és ha Nico sok pontot tud szerezni nekünk, akkor megkapjuk, amire szükségünk van.”

Hogy pontosan meddig tart Hülkenberg váratlan kalandja, egyelőre nem világos. A csapatfőnök egyelőre nem tudja, Péreznek 7 vagy 10 napig kell-e karanténban lennie, mivel a brit kormány éppen akkortájt szigorított, amikor a mexikói tesztjei készültek. A teljes gyógyulásig visszatérésre semmiképpen sem lesz módja, így Hülkenbergnek jó esélye van arra, hogy egy helyett egyből két versenyhétvégét teljesítsen Silverstone-ban.

Borítókép: Nico Hülkenberg (Fotó: XPB)

További tartalmak