×

Nem tudta kimagyarázni, megbüntették Russellt

Bármennyire biztos volt a dolgában George Russell, az FIA-t nem tudta meggyőzni. „Mr. Szombat” büntetést kapott.

George Russell (Fotó: XPB)
Az előző két hétvégéhez képest rontott pár pozíciót, George Russell így is elmondhatja, hogy sorozatban harmadik alkalommal vezette a Q2-be a Williamst. Egykörös remeklései kapcsán már el is nevezték őt Mr. Szombatnak. Csakhogy Szombat úr kedvenc napjába most becsúszott egy malőr: az FIA 5 rajthelyes büntetéssel sújtotta, így a Williams tavaly megszokott helyére sorolhat be a rajtrácson.

Russell vesztét ironikus módon közvetetten a csapattársa okozta. Nicholas Latifi a Q1-es megpördülésével csalta elő azt a dupla sárga zászlós jelzést, aminél brit kollégája az FIA véleménye szerint nem lassított le kellőképpen, s ezzel szabályt szegett. A vizsgálat tényéről már akkor tájékoztatta őt a Williams, ám Russell határozottan állította: „Egyértelműen visszavettem. Nézzék csak meg a pedálállásomat.”

Az ítészek másképp gondolták. „Russell elmagyarázta a bíráknak, hogy csak a 7-es kanyarnál látta a dupla sárga zászlót a periferikus látásával, és azt hitte, hogy csak szimpla sárga zászló. Visszavett a gázból egy kicsit, korábban, mint az előző körében, de a tempója nem volt lényegesen lassabb, mint a korábbi körökben. Elmagyarázta, hogy teljesen ura volt az autójának, és úgy érezte, képes lett volna kerülő manővert tenni, ha szükséges, és azzal magyarázta, hogy hasonló volta tempója, hogy a köre összességében gyorsabb volt” – áll az FIA indoklásában.

Nicholas Latifi kicsúszása a Q1-ben (Fotó: Formula1/Twitter)



Kiemelték, a rádiózásból kiderült, a Williams figyelmeztette Russellt, hogy sárga zónához közelít, de azt nem említették, hogy dupla sárga zászló van érvényben, és azt sem kérték tőle, hogy szakítsa félbe a körét. „A versenyigazgató jegyzeteiben az szerepel, hogy ilyen esetben nem lehetne lényeges köridőt elérni. Ez valójában a Q1-es leggyorsabb köre lett. A versenyigazgató jegyzete azt is hangsúlyozza, hogy rendkívül fontos és szükséges követni a zászlójelzéseket, biztonsági okokból. Miközben a bíróság minden lehetséges tényezőt figyelembe vett, végül úgy ítélte meg, hogy a versenyző felelőssége észlelni és követni a dupla sárga zászlós jelzést a potenciálisan nagyon veszélyes szituációban.”

„A csapat kétségkívül nagyobb segítséget is nyújthatott volna ilyen tekintetben. De végső soron nem futhatott volna lényeges köridőt ilyen körülmények mellett, ezért öt rajthelyes hátrasorolással és három büntetőponttal büntetjük.”

George Russell (Fotó: XPB)



A Williams tehetsége a büntetése előtt még azt nyilatkozta: „Láttam a sárga zászlót, elvettem a gázról a lábam, úgy éreztem, teljesen ura vagyok az autónak. Egyértelműen vesztettem pár tizedet. Tudom, hogy gyorsabb kört futottam, de a motoromat feltekertem, friss gumit használtam, a pálya felgumizódott, szóval normális, hogy javítasz, még sárga zászló mellett is. Én úgy éreztem, ez elegendő.”

Mégsem volt az. Russell ezzel várhatóan az utolsó sorból vág neki hazai nagydíjának, miközben az elmúlt 12  hónapot tekintve az első büntetőpontjait is „zsebre teheti”.