Az időmérő edzés végeredménye alapján aligha lehet kérdéses, hogy a Mercedes jó eséllyel pályázik a 2014 óta jegyzett 50. kettős győzelmére a vasárnap délutáni (14:30, M4 Sport – élő) Brit Nagydíjon. Másodperces fölényük láttán inkább csak az a kérdés, milyen sorrendben érnek majd célba a fekete autók. Az esélyesebb a pole-ban álló és a silverstone-i pályán mindig szárnyaló Lewis Hamilton, ugyanakkor Valtteri Bottas mindent megtenne azért, hogy javítson a rajtjával elszúrt Magyar Nagydíja után, és visszavegye a bajnoki vezetést csapattársától.
A kérdés, lesz-e esélye erre. Vagy inkább, hogy kap-e esélyt erre. A rajt mindenképpen egy lehetőség számára: ha le tudná hagyni kollégáját az első métereken, máris semmissé tehetné a szombati vereségét, és övé lenne a stratégiai előny. Ám akár megtörténik ez, akár nem, még ott van a másik kérdés is: a Mercedes engedélyezi-e, hogy a két versenyző taktikai csatába bonyolódjon egymással?
Általában nem szokásuk eltérő stratégiára állítani a két autójukat, és ha nagy ritkán megteszik, abból rendszerint Hamilton jön ki jól. Egy évvel ezelőtt is ez történt. Akkor Bottas állt a pole-ban, és a futam előtt megállapodtak arról, hogy a hagyományokkal szakítva lehetőséget biztosítanak a versenyzőknek, hogy valami mással próbálkozzanak. Bottas megőrizte a vezető helyét a rajt és a csatájuk után, majd az előzetes haditervet követve sort kerített első kiállására, amely egyben meg is pecsételte a sorsát, hiszen az elsővel azonos keveréket kapott, így mindenképpen ki kellett állnia még egyszer.
Hamilton eközben azt kérte, hogy hadd maradhasson kint még pár körig. Addig nyújtotta az első etapját, hogy egy kiállásra válthatott. Kerékcseréjekor megkapta a keményebb gumit, és és lényegében már csak célba kellett vinnie az autóját, mivel Bottasnak még hátravolt egy szervizelés.
A mostani időmérő edzés után, amely a 2019-eshez képest fordított felállást hozott a rajtrácson, megkérdezték a két Mercedes-versenyzőt, számíthatunk-e tőlük ezúttal is eltérő taktikákra.
Hamilton – nem meglepő módon – most határozottan az azonos stratégia mellett állt. „Szerintem az lesz, ami mindig. Csapatként megvan a filozófiánk és szemléletmódunk, és ezt fogjuk követni. Nem változtatunk fölöslegesen” – jelentette ki, megfeledkezve arról, hogy egy éve a „fölösleges változtatásnak” köszönhette győzelmét. „Nem hiszem, hogy bármi különbség lesz itt, és nem is hiszem, hogy lenne haszna. A stratégiánk egyértelmű. Tavaly nem volt ennyire az, de összességében elég egyértelmű, és valószínűtlen, hogy változtassunk.”
Létezik-e egyáltalán alternatíva?
A taktikájuk most valóban egyértelműbbnek tűnik. Miközben tavaly a lágyabb gumin rajtoltak, idén a közepesen fognak, ami eleve az egy kiállás felé tereli őket. A papírforma azt diktálná, hogy a két versenyző a kerékcseréjekor kemény abroncsot kap, majd meg sem áll a célig. A lágyra váltás első ránézésre nem tűnik okos választásnak. Ez a keverék gyorsan kopik, jó eséllyel két kiállást jelentene, ami a naptár egyik leghosszabb boxutcájával 26 másodperces időveszteség pályán történő kompenzálását követelné meg az érintettől.
Bottas a szűkebb mozgástér ellenére hiszi, hogy lesz lehetősége kezdeni valamit taktikai fronton. „Nyilván mindennel próbálkozni fogok. Még mindig nagyon szoros közöttünk a verseny a bajnokságban, szóval mindent meg fogok tenni. Át fogjuk gondolni a mérnökökkel, hogy mit tehetünk, esetleg csinálhatunk-e bármit másképp. Igen, valóban megvan a filozófiánk, és mindig az elöl haladó autó élvez elsőbbséget a stratégia megválasztásánál. Ez így fair. De sosem tudhatod. Tavaly eléggé különbözött Lewis és az én versenyem itt” – nyilatkozta a finn.
Wolff két hete nemet mondott
A kérdés az, Bottas megkapja-e a Mercedestől azt a lehetőséget, amit tavaly Hamiltonnak megadott a győzelmi remény életben tartásáért. Két hete Toto Wolff csapatfőnök a Hungaroringen határozottan kijelentette, nem fognak csak azért kísérletezgetni a stratégiákkal, hogy a két versenyzőjük megküzdhessen egymással, mivel fontos számukra, hogy ne váljanak sebezhetővé az ellenfelekkel szemben, és ne tegyék kockára a kettős győzelmüket. „Nem szeretnék olyan helyzetbe kerülni, hogy értékes pontokat szórunk el, és a Red Bull a szezon második felében fölerősödik” – mondta legutóbb. Akkor viszont nyitva hagyta a jövőbeni változtatás lehetőségét. „Nem mondok nemet az alternatív taktikákra, csak abban nem vagyok biztos, hogy most alkalmazni fogjuk” – mondta a Magyar Nagydíjon.
Andrew Shovlin vezető mérnök a megszokott módszerükről is beszélt. „A versenyen mindig az előrébb álló élvezi az elsőbbséget, az ő futamát igyekszünk tökéletesíteni, és ha ez megvan, akkor optimalizáljuk a másodikét is” – magyarázta.
Egy éve Hamilton szerencséje az volt, hogy a Mercedes a verseny előtt a rossz taktikát hitte a jobbnak, ezért adta Bottasnak a két kiállásos variációt, miközben Hamiltonnak lehetősége nyílt tovább nyújtani az első etapját, amíg egy kiállásos verseny nem lehetett az övéből. A csapat a futam előtt ezt az utat rosszabbnak ítélte, és csak a versenyen derült ki, hogy nemcsak járható, rövidebb is, mint a két kerékcsere. Bottas „előnyös” taktikájából így lett vesztes taktika.
Shovlin szerint a mostani verseny kapcsán még semmi sem dőlt el. „Ritka, hogy itt körmenet lesz a versenyből, és hogyha a két versenyzőnk közel van egymáshoz, egyikük sem fogja lefutottnak tekinteni ezt, amíg nem lendül a kockás zászló. Az életünket a boxfalon ez talán nem könnyíti meg, hiszen mindent elkövetünk, hogy szabadon versenyezhessenek, és szórakoztathassanak. Közel vannak egymáshoz a tempó és a bajnokság tekintetében is, és az év ezen szakaszában van némi feszültség, mivel mindkettőjük számára nagy a tét.”
A helyzet idén talán egyértelműbbnek tűnik, mint 2019-ben. Hogy lesz-e alternatív taktika, vagy hogy tud-e bármit is kezdeni Bottas az előle induló Hamiltonnal, az az M4 Sport és az M4sport.hu 14:30-kor kezdődő élő közvetítésében kiderül!