×

Megkapja-e a Mercedestől Bottas, amit egy éve Hamilton?

Lewis Hamilton egy éve Silverstone-ban engedélyt kapott a Mercedestől az alternatív taktikára, és az győzelmet hozott neki. Vajon most Valtteri Bottas is megkapja e lehetőséget?

M237008 Lewis Hamilton és Valteri Bottas (Fotó: Mercedes)
Az időmérő edzés végeredménye alapján aligha lehet kérdéses, hogy a Mercedes jó eséllyel pályázik a 2014 óta jegyzett 50. kettős győzelmére a vasárnap délutáni (14:30, M4 Sport – élő) Brit Nagydíjon. Másodperces fölényük láttán inkább csak az a kérdés, milyen sorrendben érnek majd célba a fekete autók. Az esélyesebb a pole-ban álló és a silverstone-i pályán mindig szárnyaló Lewis Hamilton, ugyanakkor Valtteri Bottas mindent megtenne azért, hogy javítson a rajtjával elszúrt Magyar Nagydíja után, és visszavegye a bajnoki vezetést csapattársától.

A kérdés, lesz-e esélye erre. Vagy inkább, hogy kap-e esélyt erre. A rajt mindenképpen egy lehetőség számára: ha le tudná hagyni kollégáját az első métereken, máris semmissé tehetné a szombati vereségét, és övé lenne a stratégiai előny. Ám akár megtörténik ez, akár nem, még ott van a másik kérdés is: a Mercedes engedélyezi-e, hogy a két versenyző taktikai csatába bonyolódjon egymással?

Általában nem szokásuk eltérő stratégiára állítani a két autójukat, és ha nagy ritkán megteszik, abból rendszerint Hamilton jön ki jól. Egy évvel ezelőtt is ez történt. Akkor Bottas állt a pole-ban, és a futam előtt megállapodtak arról, hogy a hagyományokkal szakítva lehetőséget biztosítanak a versenyzőknek, hogy valami mással próbálkozzanak. Bottas megőrizte a vezető helyét a rajt és a csatájuk után, majd az előzetes haditervet követve sort kerített első kiállására, amely egyben meg is pecsételte a sorsát, hiszen az elsővel azonos keveréket kapott, így mindenképpen ki kellett állnia még egyszer.

Valtteri Bottas és Lewis Hamilton (Fotó: XPB)



Hamilton eközben azt kérte, hogy hadd maradhasson kint még pár körig. Addig nyújtotta az első etapját, hogy egy kiállásra válthatott. Kerékcseréjekor megkapta a keményebb gumit, és és lényegében már csak célba kellett vinnie az autóját, mivel Bottasnak még hátravolt egy szervizelés.

A mostani időmérő edzés után, amely a 2019-eshez képest fordított felállást hozott a rajtrácson, megkérdezték a két Mercedes-versenyzőt, számíthatunk-e tőlük ezúttal is eltérő taktikákra.

Hamilton – nem meglepő módon – most határozottan az azonos stratégia mellett állt. „Szerintem az lesz, ami mindig. Csapatként megvan a filozófiánk és szemléletmódunk, és ezt fogjuk követni. Nem változtatunk fölöslegesen” – jelentette ki, megfeledkezve arról, hogy egy éve a „fölösleges változtatásnak” köszönhette győzelmét. „Nem hiszem, hogy bármi különbség lesz itt, és nem is hiszem, hogy lenne haszna. A stratégiánk egyértelmű. Tavaly nem volt ennyire az, de összességében elég egyértelmű, és valószínűtlen, hogy változtassunk.”

 

Létezik-e egyáltalán alternatíva?

A taktikájuk most valóban egyértelműbbnek tűnik. Miközben tavaly a lágyabb gumin rajtoltak, idén a közepesen fognak, ami eleve az egy kiállás felé tereli őket. A papírforma azt diktálná, hogy a két versenyző a kerékcseréjekor kemény abroncsot kap, majd meg sem áll a célig. A lágyra váltás első ránézésre nem tűnik okos választásnak. Ez a keverék gyorsan kopik, jó eséllyel két kiállást jelentene, ami a naptár egyik leghosszabb boxutcájával 26 másodperces időveszteség pályán történő kompenzálását követelné meg az érintettől.

Bottas a szűkebb mozgástér ellenére hiszi, hogy lesz lehetősége kezdeni valamit taktikai fronton. „Nyilván mindennel próbálkozni fogok. Még mindig nagyon szoros közöttünk a verseny a bajnokságban, szóval mindent meg fogok tenni. Át fogjuk gondolni a mérnökökkel, hogy mit tehetünk, esetleg csinálhatunk-e bármit másképp. Igen, valóban megvan a filozófiánk, és mindig az elöl haladó autó élvez elsőbbséget a stratégia megválasztásánál. Ez így fair. De sosem tudhatod. Tavaly eléggé különbözött Lewis és az én versenyem itt” – nyilatkozta a finn.

Lewis Hamilton (Fotó: Mercedes)



 

Wolff két hete nemet mondott

A kérdés az, Bottas megkapja-e a Mercedestől azt a lehetőséget, amit tavaly Hamiltonnak megadott a győzelmi remény életben tartásáért. Két hete Toto Wolff csapatfőnök a Hungaroringen határozottan kijelentette, nem fognak csak azért kísérletezgetni a stratégiákkal, hogy a két versenyzőjük megküzdhessen egymással, mivel fontos számukra, hogy ne váljanak sebezhetővé az ellenfelekkel szemben, és ne tegyék kockára a kettős győzelmüket. „Nem szeretnék olyan helyzetbe kerülni, hogy értékes pontokat szórunk el, és a Red Bull a szezon második felében fölerősödik” – mondta legutóbb. Akkor viszont nyitva hagyta a jövőbeni változtatás lehetőségét. „Nem mondok nemet az alternatív taktikákra, csak abban nem vagyok biztos, hogy most alkalmazni fogjuk” – mondta a Magyar Nagydíjon.

Andrew Shovlin vezető mérnök a megszokott módszerükről is beszélt. „A versenyen mindig az előrébb álló élvezi az elsőbbséget, az ő futamát igyekszünk tökéletesíteni, és ha ez megvan, akkor optimalizáljuk a másodikét is” – magyarázta.

Egy éve Hamilton szerencséje az volt, hogy a Mercedes a verseny előtt a rossz taktikát hitte a jobbnak, ezért adta Bottasnak a két kiállásos variációt, miközben Hamiltonnak lehetősége nyílt tovább nyújtani az első etapját, amíg egy kiállásos verseny nem lehetett az övéből. A csapat a futam előtt ezt az utat rosszabbnak ítélte, és csak a versenyen derült ki, hogy nemcsak járható, rövidebb is, mint a két kerékcsere. Bottas „előnyös” taktikájából így lett vesztes taktika.

Lewis Hamilton (Fotó: Mercedes)



Shovlin szerint a mostani verseny kapcsán még semmi sem dőlt el. „Ritka, hogy itt körmenet lesz a versenyből, és hogyha a két versenyzőnk közel van egymáshoz, egyikük sem fogja lefutottnak tekinteni ezt, amíg nem lendül a kockás zászló. Az életünket a boxfalon ez talán nem könnyíti meg, hiszen mindent elkövetünk, hogy szabadon versenyezhessenek, és szórakoztathassanak. Közel vannak egymáshoz a tempó és a bajnokság tekintetében is, és az év ezen szakaszában van némi feszültség, mivel mindkettőjük számára nagy a tét.”

A helyzet idén talán egyértelműbbnek tűnik, mint 2019-ben. Hogy lesz-e alternatív taktika, vagy hogy tud-e bármit is kezdeni Bottas az előle induló Hamiltonnal, az az M4 Sport és az M4sport.hu 14:30-kor kezdődő élő közvetítésében kiderül!