×

Elfogadná a Honda pénzét, de a szakítást nem bánja a McLaren

Zak Brown ugyan elismerte, jól jönne most nekik a korábban a Hondától kapott pénz, ám három év távlatából is a fejlődésüket előmozdító lépésként értékeli szakításukat.

Motor Racing - Formula One World Championship - Steiermark Grand Prix - Race Day - Spielberg, Austria Lando Norris (Fotó: XPB)
A McLaren éveken át tartó szenvedés és a végjátékot jellemző sárdobálás után 2017 végén szakított a Hondával és három évre szóló motorpartneri megállapodást kötött a Renault-val. A franciákkal közös első évük felemelkedés helyett azonban csak egy fájó felismerést hozott: nem a japánok gyenge motorja volt az egyetlen oka annak, hogy nem voltak versenyképesek, az autójuk is sokkal rosszabb volt, mint amilyennek hitték és beállították.

Mindez gyökeres megújuláshoz, strukturális átszervezésekhez vezetett Wokingban, melynek részeként ma már Andreas Seidl csapatfőnök és James Key technikai igazgató irányítja az istállót, miközben korábbi kulcsembereik közül többen is (Éric Boullier, Matt Morris és Tim Goss) távoztak. „Az a szervezeti struktúra még Martin Whitmarsh, az előző ügyvezető igazgató találmánya volt, és sosem működött igazán” – mondta a technikai részlegük régi felállásáról Zak Brown jelenlegi ügyvezető igazgató a Road and Track című lapnak.

Miközben elismeri, az időközben motorján sokat javító Honda gyári támogatása épp kapóra jönne az anyagi szempontból nehéz időket élő McLarennek, Brown cseppet sem bánta meg a japánokkal való szakításukat. Sőt! „Hogy szeretném-e ma a Honda motorját és mellé a sok pénzt, amit addig adtak nekünk? Nyilván. De nem hinném, hogy a mindkettőnknél azóta történt változtatásokra lehetőség lett volna a válásunk nélkül.”

Az amerikai szerint nemcsak nekik, a Hondának is jót tett, hogy külön utakon folytatták. „Nem vagyok biztos benne, hogy ők is így látják, de jó embereik vannak” – mondta a fölvetésre, a japánok is köszönetet mondhatnak nekik a válásuk kierőszakolásáért.

Zak Brown (Fotó: XPB)



Miközben az előző évet konstruktőri negyedikként záró, tavaly és már idén is dobogóra álló McLaren érezhetően jó úton jár, Brown tisztában van azzal, hogy az élmezőny csapatai nincsenek még lőtávolban. „Messze vagyunk a célunktól. Tudjuk, hogy nem fogjuk egyhamar ledolgozni a lemaradást. A valóságban a negyedik helyen zártunk, de az ötödik és a hatodik sincs messze tőlünk. Miközben a harmadik utolérésén dolgozunk, az ötödik és hatodik helyekre is kerülhetünk. Ez mind realitás” – utalt a középmezőny szoros küzdelmére, amibe idén a gyengélkedő Ferrari „föntről” kapcsolódott be.

Brown szerint a különbségek legfőbb okát még mindig a nagy csapatok jóval nagyobb költségvetése jelenti, ám a költségplafon 2021-es bevezetésével szerinte ez a hátrányuk is fokozatosan eltűnik. „Főként a pénz, és annak megfelelő felhasználása a lemaradás oka. A költségvetési plafon bevezetése szükséges ahhoz, hogy a Forma–1 megfizethető legyen, de a McLarennek segíthet a fölzárkózásban is. A költségvetési plafont jelentősen csökkentettük, és ez egyenlőbbé tesz mindenkit a mezőnyben, ami jó a sportnak, de jó a McLarennek is. A mi szempontunkból ez egy pozitív következménye volt a világjárványnak” – állapította meg.