×

Mercedes: Egy kis forradalom zajlik a Racing Point ellen

A McLaren és a Renault is csatlakozott a Ferrarihoz: mindhárman fellebbeznek a Racing Point ügyében született ítélet ellen. Toto Wolff és Otmar Szafnauer nem érti, mire föl a „kis forradalom”.

Motor Racing - Formula One World Championship - Abu Dhabi Grand Prix - Practice Day - Abu Dhabi, UAE Összefogott a Ferrari, a McLaren és a Renault a Mercedes, Racing Point koalíció ellen (Fotó: XPB)
A februári tesztek óta tudható, hogy több rivális egyáltalán nem elégedett a Mercedes és a Racing Point szoros együttműködésével, melynek eredményeként 2020-ra utóbbi csapat az előbbi tavalyi autójának másolatával állt föl a rajtrácsra. A másolásügyből óvás, pénteken pedig büntetés lett, ám a veszekedés még távolról sem ért véget.

Sőt! A Ferrari péntek este közleményben erősítette meg, hogy jelezte az FIA felé a fellebbezési szándékát a Racing Point büntetése kapcsán, és azóta két további elégedetlenkedő, a Renault és a McLaren is csatlakozott hozzájuk. Mindhárman kifogásolják, hogy a silverstone-i csapat a sportszabályzat megsértésének megállapítása ellenére továbbra is használhatja a másolt hátsó fékhűtőjét. Miközben az FIA szerint az technikai szempontból szabályos, csupán a létrejöttének körülményei nem voltak azok, a háborgó trió úgy véli, a Racing Point helyzeti előnyre tett szert a többi csapattal szemben a másolással, és ameddig az autóján lehet a vitatott fékhűtő, ki is használhatja ezt az előnyét.

A fellebbezési szándék benyújtására az ítélethirdetéstől (péntek 10:30) számított 24 óráig volt lehetőségük a csapatoknak, majd ezt követően 96 órájuk lesz a fellebbezésük véglegesítésére és a szükséges dokumentumok előkészítésére.

Fotó: XPB



 

Wolff: Mindent szabályosan csináltunk

Miközben a fellebbezők háborognak, a másik tábor értetlenül áll mind az ítélet, mind az általa kavart nagy hullámok előtt. A továbbra is harcias kedvében lévő Toto Wolff gúnyosan „kis forradalomnak” nevezte a Ferrari, a McLaren és a Renault összefogását, és kijelentette, az FIA ítélete ellenére továbbra is úgy érzik, mindenben szabályszerűen jártak el a Racing Pointtal. „Az egész ügyet jól ismerem. Bizonyos szempontból meglepődtünk, mivel erősen hisszük, hogy minden a szabályok szerint zajlott. Nehéz téma ez, mivel az elemek 2019-ben még nem voltak listázott elemek, csak idén lettek azok. A nem listázott elemeket 2019-ben szállítottuk, és ezt mondják a szabályok is. Az FIA szeretett volna olyan megoldással előállni, ami mindenkinek megfelel. A Racing Point most csalódott, mert hiszi, hogy erős lábakon állt az érvelése, és az ügyvédeik készek fellebbezni. A másik oldalon meg látom, hogy formálódik egy csoport, egy kis forradalom. Ők próbálják szorongatni a Racing Pointot, mivel vélhetően csalódottak, hogy nem olyan jó a teljesítményük, mint nekik.”

A Mercedes csapatfőnöke kifejtette, ők a legkisebb mértékben sem nyugtalanok az ügy miatt, mivel hiába érintettek benne, teljesen szabályszerűen jártak el. Úgy véli, még ha a fellebbezésekkel az FIA Nemzetközi Sportdöntőbírósága elé is kerül az ügy, nem egyértelmű, mi lesz a eredménye. „A mi részünkről semennyire sem aggódunk. És amikor azt mondom, semennyire, azt is gondolom, hogy semennyire. Nem szegtünk szabályt. Szerintem a Racing Point sem szegett, és ha a sportdöntőbíróság elé kerülne az ügy, az egy összetett ügy lenne, ami hosszúra nyúlna, és kétlem, hogy bármi eredményt hozna.”

Együttműködésüket az osztrák mindkét oldalról kifizetődőnek nevezte, szerinte a Mercedes számára pénzkeresési lehetőség, hogy alkatrészeket értékesíthet a Racing Pointnak, miközben utóbbi csapat a pályán nyújtott teljesítménnyel profitál ebből. Azt is hozzátette, partnerük nem a fékhűtőjének köszönhetően vált ennyire ütőképessé idén, hanem a remek mérnökeinek és az elvégzett munkájuknak köszönhetően.

Toto Wolff (Fotó: XPB)



A most támadó többieknek odaszúrva célkeresztjébe vette a Ferrari, Haas kooperációt is. „Érdekes, hogy a többi csapat úgy gondolja, a fékhűtőket nem a Racing Point tervezte. Pedig ők tervezték, közel ezer tervrajz van erről, újraalkották őket. És ennél a pontnál eljutunk oda, hogy a szabályzat csak értelmezés kérdése. Volt nekünk egy esetünk 2015-ben a Haasszal. A Haas a teljes autóját a Ferraritól kapta. Nem volt egyetlen olyan rész sem, amit a Haas tervezett. Mindent a Ferrari csinált, és kihasználtak egy kiskaput, mivel nem voltak a mezőny tagjai. Egy nagyon versenyképes autót küldtek pályára, mivel az egy Ferrari-másolat volt!”

„Akkoriban ez minket zavart. Tisztázást kértünk, ahogy most a Renault, és a tisztázás jött is. Azt mondták, nem voltak résztvevők (ti. újonc csapatként debütáltak), mert még nem neveztek a bajnokságba, és ennyi volt. Ezek után folytatnunk kellett, és meg kellett próbálnunk legyőzni őket” – emlékeztetett. A Haas főnöke, Günther Steiner ennek kapcsán azért megjegyezte, 2015-ös nevezésükkor még teljesen más szabályok voltak érvényben, mint jelenleg, a listázott elemek terén azóta történtek szigorítások.

Wolff szerint az ellenfelek csak a helyzetüket féltik, ezért támadnak, ahol tudnak. „Mi haszna lenne a Mercedesnek abból, hogy listázott elemeket ad a Racing Pointnak? Sosem tennénk ilyet. Ilyesmit csak mások feltételeznek, mert elégedetlenek magukkal” – mondta ingerülten. „Mindenki tudja, hogy a fékhűtőket és más elemeket tervek, CAD-modellek, saját fejlesztések alapján tervezzük az F1-ben. A Racing Point fékhűtője már az év vége előtt régen készen volt. Az a fékhűtő, amit küldtünk nekik (ti. idén januárban egy kész tavalyi Mercedes-fékhűtő érkezett a Racing Pointhoz), csak kisegítés volt számukra a téli tesztekhez, mivel a saját elemeik nem álltak készen. De ennek semmi hatása nem volt az ő terveikre.”

Toto Wolff és Otmar Szafnauer (Fotó: XPB)



 

Szafnauer: A Haas és a Toro Rosso miért van rendben?

A Racing Point csapatfőnöke, Otmar Szafnauer ugyancsak azzal védte együttműködésüket, hogy korábban a most hangoskodók is folytattak hasonló kooperációt szatellitcsapataikkal. „Frusztrációt érzünk, mivel a fékhűtő nem listázott elemből vált listázottá. Olyan kapcsolatban álltunk egy másik csapattal, mint a Haas vagy a Toro Rosso, akik szintén nem a saját fékhűtőjüket használják” – utalt előbbi csapat Ferrarival, utóbbi Red Bull-lal való kapcsolatára.

„A Haas soha nem tervezett fékhűtőt magának, mindig a Ferrariét használta. Mi magunknak terveztük. És nekiláttunk egy folyamatnak, legálisan adatot kértünk a Mercedestől a fékhűtőkről 2018-ban, jóval azelőtt, hogy fontolóra vették volna a fékhűtők listázását, és most itt vagyunk, megszegtük a sportszabályzatot, mert olyan adatokra alapoztunk, amit legálisan kaptunk a Mercedestől. Ez nevetséges! Ez az, ami frusztrál minket benne. Látjuk a Haast, a Toro Rossót, akik nemcsak adatokat kaptak, de fékhűtőket is, terveket, mindent, és ők mind rendben vannak. Hogyhogy mi nem? Bosszantó” – elégedetlenkedett az amerikai.

Szafnauer a pénteki edzésnap végén még nem tudta megmondani, csapata benyújt-e hivatalos fellebbezést az FIA ítélete ellen. Elmondása szerint nemcsak azt kell mérlegelniük, milyen esélyük van a nevük tisztázására, hanem azt is, megéri-e a sok pénzt, időt és fáradságot tovább küzdeni az igazukért.