×

Hülkenberg és az első dobogó: Álom? Realitás? Utolsó esély?

A bűvös top 3-ba került Nico Hülkenberg! A bökkenő csak az, hogy egyelőre nem a „jó” napon. Könnyen lehet, hogy a mostani az utolsó esélye az első F1-es dobogójára. Hogy mennyire reális, az már más kérdés. Ám versenyének van egy ennél nagyobb tétje is!

Nico Hülkenberg (Fotó: Racing Point) Nico Hülkenberg (Fotó: Racing Point)
„Tudtam, hogy ez elő fog jönni” – jegyezte meg Nico Hülkenberg A 70. Évforduló Nagydíjának időmérőjét követő sajtótájékoztatón az azzal kapcsolatos kérdésre, a harmadik rajtkockája után lát-e esélyt vasárnap pályafutása első dobogós helyezésének megszerzésére.

Ha tetszik neki, ha nem, 177 eddig teljesített, dobogó nélkül zárt futamával e hálátlan rekord birtokosa az F1-ben, így szabadulni nemigen tud ettől. Mindent elmond, hogy sokan már akkor arról találgattak, mekkora sztori lehetne, ha beugróként jönne össze neki az a 2010 óta hiába várt első dobogó, amikor még be sem jelentette a Racing Point, hogy ő lesz a koronavírusos Sergio Pérez helyettese...

Kicsit sincs rajta nyomás – gondolhatnánk.

A sajátos körülmények közötti visszatérése ugyanakkor a korábbitól eltérő helyzetet teremt Hülkenberg számára. Ezúttal minden jó eredmény csak egy bónusz, ahogy az egész visszatérése is az. Senki sem várja és várhatja el tőle a kiugró sikert. „Csak alkalmi vendég vagyok, természetes, hogy az elvárások alacsonyabbak. Csak úszom az árral. A múlt héten nem várhattunk túl sokat” – jegyezte meg ennek kapcsán.

Nico Hülkenberg (Fotó: XPB)



Az időmérős harmadik helye mégis megcsillantotta a lehetőséget, és talán az elvárásokat is növelte. Szóval mit is gondol a dobogókérdésről? „Nagyon nehéz körülmények ezek, de tudom, hogy gyors autóm van. Próbálok mindent jól csinálni. A rajt és az első kör is újdonság lesz, de próbálom megoldani a tapasztalatommal. Aztán versenyzünk. Van már pár futam a többiek mögött, de azért még én is emlékszem, milyen. Próbálok nem sokat gondolkodni ezen, leszegett fejjel menni, és jó versenyt futni holnap” – hárított a német.

A lelke mélyén bizonyára ő is érzi, mekkora lehetőség hullt az ölébe. Még az is lehet, hogy ez az utolsó reális esélye az F1-es dobogóra. Sergio Pérez nagy valószínűséggel visszatérhet Spanyolországban, így Hülkenberg talán nemcsak az idei első, de az utolsó versenyére is készül egyben. És még ha össze is jönne neki a 2021-es visszatérés, a legjobb ülések már elkeltek, így kevéssé valószínű, hogy jövőre ennyire közel kerülhet a top 3-hoz. A távolabbi jövő pedig még teljesen homályos.

Andrew Green, a Racing Point technikai igazgatója nem titkolta, reménykednek abban, hogy összejöhet az év eleje óta várt pezsgőzésük. „Természetesen ez a cél. Hisszük, hogy a megfelelő gumikon rajtolunk, és a versenytempónk pénteken jó volt. De vasárnap sok minden történhet, és ezt a múlt hétvégén mi is megtapasztalhattuk” – utalt Hülkenberg műszaki hibájára.



 

Mik a Racing Point reális kilátásai?

Félretéve Hülkenberg és az F1-es dobogó sajátos történetét, elmondható, a németnek egyáltalán nem lesz egyszerű dolga a rajthelyezése megtartásával. Sok tényező van ellene. Hiába javult a múlt héthez képest szépet a Racing Point, Hülkenberg egy hete nem versenyzett, és továbbra is „csak” egy beugró, korlátokkal. Éles rajt, első körös tolakodás és versenyen való taktikázás részese nyolc hónapja volt legutóbb. „A hosszú etapjaink tegnap egészen jól sikerültek, és jobban is éreztem magam az autóban, mint egy hete. A csapat fejlődött ezen a téren. A gumik miatt kevésbé aggódom, mivel ugyanolyanok, mint tavaly, ezért tudom, mit várhatok tőlük. Viszont minden más új, ez lesz az első, és ez teszi izgalmassá, de nehézzé is” – latolgatta esélyeit a versenyző.

A két hellyel hátrébbről rajtoló Daniel Ricciardo nem titkolta, arra játszik, hogy volt csapattársa fizikálisan szenvedni fog a versenytávon. „Fizikálisan nehéz lesz” – ismerte el Hülkenberg is. „Ezek az autók brutálisan gyorsak, az irányváltások és a nagy erőhatások egészen lenyűgözőek. Erre a világ egyetlen edzőtermében sem készülhet föl az ember. Holnap a létező legnagyobb tapaszt fogom a nyakamra tenni, de valahogy túl fogom élni” – ígérte, bevallva, a nyakát már szombat reggel is fájlalta, mivel éppen csak kipihente az előző hetet, máris jött az újabb terhelés.

Hülkenbergék emellett taktikai szempontból sem érezhetik biztonságban magukat. Noha az időmérőn legyőzték Max Verstappent, a Red Bull versenykörülmények között egyelőre jobb autónak számít, mint a Racing Point, ráadásul a holland a kemény gumin fog rajtolni, ami helyzeti előny lehet a közepesen induló többiekkel szemben.



Hülkenberg szerint a rajt határozhatja meg, hogy Verstappen ténylegesen előnyt tud-e kovácsolni a gumijából. „A kemény gumi egészen jól teljesít itt. Nem rossz választás ez számára. Egész jól alakulhat számára – ha nem marad le erről a vonatról.”

A kérdésre, lát-e esélyt arra, hogy maga mögött tartsa Verstappent, őszintén kimondta: „Szeretnék igennel felelni, de nagyon nagy kihívás lesz. Sosem tudhatjuk. Az autót jónak érzem, és ezen a héten kezdtem megbarátkozni vele. Sokkal inkább egyek vagyunk már. Nagyon nehéz találgatni, de nem is ez a célom. A lényeg, hogy jó versenyt fussak, és remélem, szerezhetek valamennyi pontot a csapatnak.”

 

A valódi tét a 2021-es visszatérés lehet

A cél tehát nem feltétlenül az a híres dobogó. Akár meglesz neki, akár nem, Hülkenberg számára nem ez az igazi tétje a mai versenynek, sokkal inkább az, meg tudja-e győzni a még versenyzőt kereső csapatfőnököket arról, hogy kihagyása után, 30 fölött is érdemes újra a mezőny tagjává tenni őt. Ahogy a csapatfőnök Otmar Szafnauer megállapította: „Megadtuk az esélyt Nicónak arra, hogy versenyezzen, és most rajta áll, meg tudja-e mutatni, hogy mi rejlik még benne. A versenyen meggyőzhet más csapatokat. Ennél jobb kirakatot nem is biztosíthattunk volna számára.”

Beugró szerep ide, dobogós álmok oda, a legnagyobb terhet most ez jelentheti Hülkenberg számára. Hogy bírni fogja-e, az kiderül az M4 Sport és az M4 Sport.hu 14:30-kor kezdődő közvetítéséből!