„Nagyitempó” helyett Verstappen inkább legyőzte a Mercedeseket!

Max Verstappen nem volt hajlandó átmenni „nagyiba”, és a jutalma egy győzelem lett a sebezhetővé vált Mercedesek ellen. Csak azt sajnálja, hogy a Pirelli ritkán segít be nekik…

Motor Racing - Formula One World Championship - 70th Anniversary Grand Prix - Race Day - Silverstone, England Max Verstappen (Fotó: XPB)
„Végül is magányos voltam, csak elöl…” – védekezett Max Verstappen, amikor a német RTL riportere, Kai Ebel számon kérte rajta, hazudott, mert szombaton egy újabb magányos és egyhangú versenyt jósolt magának. Ő sem számolt azzal, hogy lehet esélye a domináló Mercedesek ellen a második silverstone-i versenyen, még úgy sem, hogy eltérő taktikával vágott neki a futamnak.

A kemény gumis indulása megalapozta sikerét. Azok után, hogy a legnagyobb akadályt, a rajtot sikerrel vette, és a bizonytalan Nico Hülkenberget átugorva egyből följött harmadiknak, Verstappen helyzetbe hozta magát a Mercedesek ellen. A két fekete autó gumija pár kör alatt hólyagosodni kezdett, ő közelített rájuk. Mérnöke még rá is szólt, hogy kicsit le kéne maradnia Lewis Hamiltonról, mert tönkre fogja tenni a gumiját a turbulenciában.

Verstappentől ekkor érkezett a rádióüzenet, amelynek végéből akár még pólófelirat is válhat a jövőben: „Ez az egyetlen esélyünk arra, hogy ilyen közel legyünk a Mercedeshez. Nem fogok itt ücsörögni mögöttük, mint egy nagyi!”

Max Verstappen (Fotó: XPB)



Tűnhetett ez akár fölösleges kockázatvállalásnak is, ám a valóságban Verstappen annyira meghajtotta a két Mercedest, hogy azok teljesen tönkrement gumijukkal a 13. és 14. kör végén a boxba fordultak, és ráhagyták a Red Bull-osra a vezető pozíciót. „Eddig sosem volt lehetőségünk igazi harcot vívni velük. Nem akartam csak körözgetni mögöttük, nem volt semmi vesztenivalóm. A legrosszabb esetben harmadik vagyok, legjobb esetben megnyerem a versenyt. És ma ez történt. Jó taktikán voltunk, a gumik jól működtek, és miután a Mercedesek kiálltak, növelhettem a tempót, és sosem jött igazi visszaesés a gumitól. Eléggé meglepő volt, de boldog vagyok miatta” – mesélte Verstappen.

A kemény gumija olyannyira nem romlott, hogy még jobban is kezdett működni, amikor a gázba taposott. „Vigyáztam a gumikra, de az övék teljesen elszállt már, kezdett szétnyílni. Erre lehetett is számítani ezekkel a nehéz autókkal. Egyszerűen nem akartam mögöttük poroszkálni, mert a korábbi versenyeken egész végig ezt tettem. Ha végre van lehetőségem egy kis nyomás alá helyezni őket, természetes, hogy meg akarom próbálni. Megtettem, volt is egy meleg pillanatom, amikor közel kerültem Lewishoz a tizenhármasban. Még olyan tapadási előnnyel is nehéz követni a másikat, mint amivel rendelkeztem. Egy ponton túl már nem folytathatták, ki kellett állniuk, és nekem itt kezdődött a versenyem.”

„Utálok visszavenni, amikor látom, hogy az autóm egészen jó. Néha lehet ez öngyilkosság, hiszen megölheted a gumikat, miközben követed a másikat, de nem hiszem, hogy ma ez volt a helyzet. Nyomást gyakoroltam rájuk, kiálltak, én gyorsítottam, és valójában feljavult a gumin, egyre csak gyorsultam. A kivezető körömön gyorsabb voltam.”

Max Verstappen (Fotó: XPB)



Verstappen a kerékcseréje után Bottas mellé tért vissza a pályára. A mercedeses elsőre elment mellette, de tapadásfölényét kihasználva (a közepes gumit kapta, míg ellenfele a keményet használta) pár kanyar után visszaelőzte a finnt. „Amikor Valtteri mellé jöttem vissza, a puhább gumin voltam, így meg tudtam őt előzni. Aztán kontrollálni tudtam a tempót. Majd egyszerre álltunk ki, és már csak az volt a kérdés, hogy ki a gyorsabb a végéig. Valtteri sosem tudott komoly nyomást gyakorolni rám, én csak tartottam a távolságot. Aztán a csapat egyszer csak mondta, hogy Lewis talán a végéig megy, ezért felgyorsítottam, hiszen már csak tizenkét kör volt hátra, és kilenc másodperc volt az előnye. De küszködött a gumijával, kiállt új gumiért, és nekem már nem is volt gondom a gumik visszaesésével. Futhattam a köridőimet, és ez elég volt.”

Hamilton Verstappen második kerékcseréje után örökölte meg a vezető pozíciót, ám szétnyíló gumijával nem futott jó tempót az élen. Amikor úgy tűnt, akár végig is mehet kiállás nélkül, Verstappen rákapcsolt, és látta, hogy bő egy másodpercet képes hozni rajta, ezért nem aggódott. Szerinte akkor is elkapta volna, ha Hamilton nem áll ki újra.

És hogy mitől váltak ennyivel gyorsabbá hirtelen? „A gumik túl puhák voltak erre a pályára” – indokolt a győztes. „Kár, hogy máshol nincs ilyen, mivel általában egy kiállással megyünk, a gumik bírják. Itt több gondja volt a Mercedesnek a hólyagosodás miatt. Nekünk nem volt ilyen gondunk most. Sikerült óvnunk a gumikat, és a versenyünket az alapozta meg, hogy eltérő taktikával indultunk.”

Max Verstappen (Fotó: XPB)



Az érzékeny gumik letörték a Mercedes szarvát. Verstappen csak azt sajnálja, hogy ilyen lehetőséget túl kevésszer kapnak a Mercedes ellen. „Vissza fogunk térni a konzervatívabb gumiválasztásokhoz, amikor csak egy kiállás lesz, és akkor nehezebb dolgunk lesz, mert nem lesz ilyen hólyagosodás, és nem kell majd ennyire visszavenniük.”

Főnöke, Christian Horner hozzátette, szerinte az is visszavetette a Mercedest, hogy a hétvége folyamán a Pirelli tovább növelte az eleve magas guminyomási értékeket, és ez a nagyobb leszorítóerős autójukat rosszabbul érintette.. „Lehetséges. Nagyon nagy leszorítóerővel mentek, több szárnnyal, mint mi. Nagyjából öt kör alatt hólyagos lett a gumijuk az első kerékcseréjük után. Max akkor is nagyon lazán ment.”

„Elképesztő teljesítmény volt, a versenytempónk túlszárnyalta a várakozásunkat. Ellentétes taktikán voltunk, Max lazult a futam elején, és az autóból annyira könnyen jött ma a tempó. Még miután a Mercedesek friss kemény gumit kaptak, akkor is el tudtunk tőlük húzni. Innentől tudtuk, játszmában vagyunk. Aztán Max mindig tudott válaszolni nekik” – mutatott rá Horner.

Max Verstappen (Fotó: XPB)



Egy hete meglehetett volna a Red Bull első győzelme azzal, ha Verstappent nem hívják ki az utolsó előtti körben új gumikért a leggyorsabb kör reményében. Akkor a defektjükkel együtt sem sikerült legyőzniük a Mercedest. Most viszont szerencse nélkül jött össze nekik.

„Ha a múlt héten nyertünk volna, csak azért sikerült volna, mert szétrobbant a gumijuk. Rendben, a győzelem egy győzelem, de így nem olyan kielégítő. Ez most nagyon kielégítő volt, mert a tempónkkal győztük le őket. Igen, a gumik miatt, de kiélvezzük ezt, és meglátjuk, mi lesz Barcelonában” – összegzett Verstappen.

Amúgy pedig üzeni: „Az én nagyim valójában egészen gyors az autójával!”

Így már minden összeáll…